Hej,
Jag söker också input från er som har reningsverk Mälaren.
Har någon gjort vattenprov som klarar hög skyddsnivå?
Ev probelm med doft eller upplver probelm med ljud från luftpumpen?
Vad har ni för utsläppspunkt? efterpolering?
 
Inga problem sedan tidigare inlägg, förutom att Foria som kommunen anlitat är de värsta slöhögarna jag varit med om och kräver passning på att de verkligen utför tömning... Det har dock inget med reningsverkets funktion att göra.
 
G
Hej,
Jag sitter också och funderar på Mälaren 6 reningsverk och är övertygad på pappret. Mitt problem är att jag inte har någon avluftning på stammarna i huset (bor i ett >100 årigt gammalt hus med minimal toalett), och ser ingen snygg lösning på att få till avluftningsrör (skulle behöva gå på utsidan av huset hela vägen upp till nock). Skulle kunna sätta in en back-ventil under diskbänken men vet att det inte räcker för eget avlopp.

Så min fråga blir, ni som installerat Mälaren 6, hur har ni löst er avluftning? Blir lite fundersam på @ThJo1880:s inlägg om att avluftning över nock rekommenderas. Håller ni andra som installerat verket med?

Tror ni det kan fungera att sätta ett högt avluftningsrör vid verket? (Jag har en lekstuga som inte används så mycket bredvid verkets planerade placering, så funderar på om jag ska fästa ett avluftningsrör på lekstugsgaveln.)
 
Finns andra minireningsverkslösningar som inte behöver avluftning och ändå näst intill helt luktfria - men nu har du redan nära bestämt dig för lösningen med mälaren 6 och gissar att det är svårt med en objektiv omtag igen i avloppslösningar.

Avluftningsrör förläggs inomhus för det mesta av att de av stugvärmen skapar en viss skorstensdrag och den vägen driver luft genom avloppsystemet och från eventuella infiltreringar/markbäddar och hjälper till att ventilera dessa för syreförsörjning...

Frågan är om du får slutgodkännande av avloppsanläggningen om röret sitter på lekstugan och någon av de som inspekterar inser att det kommer inte fungera med avluftningen på samma sätt som när det förs igenom ett värmd hus...
 
  • Gilla
Goodbyte
  • Laddar…
G Goodbyte skrev:
avluftning över nock rekommenderas
Att avluftning av anläggning rekommenderas över nock är mer en komfortfråga pga lukt och rek. även för denna produkt plus att vakumventil inte får användas liknande andra enskilda avloppsanläggningar. Avluftning kan också sitta i direkt anslutning till anläggning. Lukt kan då hindras med en kolfilter tillsats på röret. Detta alternativ finns också med för denna produkt då man har en pumpad lösning i stället för självfall. Kommun har inga kontroll punkter gällande just detta utan förlitar sig på installatörer.
 
  • Gilla
Goodbyte
  • Laddar…
S saltet skrev:
Jag kan rekommendera att tillsättaOxyG.
[länk]

Vi har ingen avluft till vårt minireningsverk Uponor - och med OxyG försvann dessutom all lukt.
Oxyg störde ut mitt mrv så att reningen inte fungerade. Mycket skum I processdelen samt grumligt vatten pumpades ut. Hade kommunen begärt ett prov så hade de inte blivit godkänt.
 
T ThJo1880 skrev:
Oxyg störde ut mitt mrv så att reningen inte fungerade. Mycket skum I processdelen samt grumligt vatten pumpades ut. Hade kommunen begärt ett prov så hade de inte blivit godkänt.
Då har vi helt olika erfarenhet.
Hade nyligen service och avloppsvattnet var nästan helt klart och helt utan skum.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.