Vatten & Avlopp
Gavialen: [citat] Ja det var PH-nivån som nämndes här ovanför. När den justerades försvann problemet
Amatörsnickaren: [citat] Till slut verkade stoppet ha löst sig (efter ännu mer varmt vatten med diskmedel) och nu rinner det till och med bättre än förut så har kanske varit på gång ett tag... Kan också nämna, då många haft problem med det, att renspluggen fick jag loss med en fast nyckel (12? kantig) som jag knackade på med en hammare tills den började röra på sig .
Mikael 81: Jag har för mig att jag landade i att testa med att byta krankägla och att det hjälpte.
BSOD: Jag upplevde samma på en biltema-koppling. Det var mycket spel mellan koppling och rör, trodde inte det skulle täta. Men det gjorde det. Jag har ju monterat en hel del klämringskopplingar genom åren (i princip alltid kvalitetsprylar) så man får ju en känsla för vad som är rätt och fel. Men det kändes fel instinktivt, så nuförtiden köper jag aldrig vvs på biltema. Den är dock
Hydropressmk: [citat] Aha. Tack! Då känner jag mig lugn. Och tack för bra tips
siriliran: [citat] Förlåt. Mitt fel. Spillvattenavloppet kollade han i. Det rann fint, sa han. Duschen var igång då. Det var tyvärr inte jag som pratade med honom. Men han var säker på att problemet är vårt eget. Får försöka kolla upp det här med ev gemensam avloppsledning. Det är svårt när man kan exakt noll om detta. Vet ju inte ens var jag kan vända mig, därav denna tråd. Det har varit
bjorsi: [citat] Tydligen PEL slang, 60/70-tal. Diskuteras delvis här: https://www.byggahus.se/forum/threads/inkommande-vatten-byta-vattenmaetare-etc.528890/page-2
Testarn: Vi monterade en djuphålspump från Grundfos och efter bara något år hade backventilen gett upp så vi var tvungna att dra upp pumpen och montera en ny mellan pump och slang och för bara någon vecka sedan var det någon här på forumet som hade samma problem... så att sätta igen locket känns inte som en bra idé om du inte vill gräva upp det inom ett par år. Sen måste du se till att
JohanLun: Köpte ett överstycke på rörfokus som tog evigheter att få hem, sen visade det sig att de gått i konkurs. (Hornbach/Bauhas hade inte hemma utan man måste beställa, så tyckte det var enklare att få det hemskickat). Beställde nu från rinkaby och de leverar ju som föräntat... Har precis monterat överstycket och allt ser ut att funka... MEN det jag funderar på. Det verkar som något i
ed12345: Tack Krilleman och tack för detta svar! Glidmedel var inte en möjlighet jag kände till och det låter vettigt som du säger att en läcka hade gett mer avlagringar undertill. Nojjig är man som nybliven ägare 😅
TuXy: [citat] Bra input. Jag är ingen van skruvare men det har alltid blivit vvatette och det har alltid funkat hur bra som helst.
Marilena: [citat] Oj, sorry! Har haft upprepade gånger problem (på senaste tiden) med stopp i avloppet. Vi vet nu efter så många gånger att vi har gamla rör med växter som trängs in. Vi vet också att så fort vädret tillåter kommer gräva för att byta röret.Inte relining dock då det är megadyrt att göra.Det jag vill ha hjälp med om det finns någon som har anlitat spoltjänst och blev
Krilleman: [citat] Helt vanlig termostatventil från MMA, fast i annat utförande än normalt rak. [bild] Ser dessutom ut som att det ser ut som en returventil nertill, stämmer det? Om ja så är det bara stänga båda och bekräfta att det slutar rinna vatten när du öppnar luftningen. Sen är det bara hänga av radiatorn som vanligt efter du släppt dom lekande muttrarna. Tänk även på att montera
jonaserik: [citat] Som svar på det. Rätt som sägs. I bland läggs infiltrationen högre upp än brunnen och då ska det vara en pumpbrunn efter stora brunnen och bli bra blött i gräsmattan där pumpbrunnen med översvämning. Allt hur det ser ut finns i dokumentationen på kommunen.
Dan1891: [citat] Ja, det är enda sättet att göra det, annars får du ha spolbilen där både nu och då troligen.
BTH: Hej. Jag har ett vattenfilter ,har bytt automatiken via firman Callidius i December. När filtret back spolar fyller den tillbaka ungefär 15 mm över filterduken, men det har hänt nu 6 gånger att det inte finns något vätska kaliumpermaganat över filterduken, Ringde till Callidus idag och förklarade problemet ,fick till svar att duken bara skall vara blöt med en liten pöl, inga 15mm över
1337Swish: Det gick bra med vattnet och som flera trodde så är den varsin avstängnigsventil för varm och kallvattnet. Föreningen mäter endast varmvattenförbrukningen därav sitter mätaren efter ventilen för varmvatten. Tack för hjälpen 😀
Kurtivan: Är det en bättre idé att karva ur golvbräderna och sänka ner de där kopplingarna på bild så att både pemslang och prisolröret hamnar direkt mot golvbräderna, det borde väl underlätta tömningen automatiskt? Men... då blir ju stoppkranen i bild lägsta punkt och fryser sönder? Egentligen kan jag nog leva utan den kranen, dvs ta bort den helt och bara förlita mig på den
TinyDestroyer: Om du tror att det är stuprören så stoppa i en vattenslang i ett stuprör å gå ner å kolla i brunnen om det rör sig vatten så får du det svaret iaf 👍🏻
blackarrow: Det ser även framtidssäkrat ut…ja rör i reserv alltså om det går hål på något av kopparrören. 😉 I mitt hus höll fördelaren, men inte rören.
Richard Houltz: [citat] Jepp, inget problem dock för de går till icke använda uttag i samma rum. Om jag skall koppla in saker i det rum framöver så vill jag nog dra nya rör då de gamla ju visat sig kunna gå sönder. (Som jag skrev ”en hel del av kopplingarna inte används (går till pluggade rör)”. Annars hade man fått byta till en ny fördelare, men inte nödvändigt i just mitt fall. Kommer nog
jonaserik: [citat] Jepp och om möjligt att få ut ett 12 eller 10 mm VP- från insidan och ut, där det fästes på på PEM-slangen, på kallaste stället. VP-röret värmes i ändan och plattas till så det blir tätt. Då kan man ha en elektronisk termostat och giveran kan skjutas in till stopp. termostaten sätt på + 5 C. Givarna brukar ha en 2 meters kabel på sig, men kan skarvas upp till 100 meter.
J1jet: [citat] Såhär ser rören som går upp till duschen ut av det man ser. Däruppe dom går igenom väggen ser jag tyvärr inte. Förstår inte hur det kan börja läcka där bakom bara för att demonterat blandaren… tack för anvisningen där men jag ger mig inte på det själv. Nu får fackmännen ta över, vatten vill jag inte chansa med själv.
Kane: Är det denna vägg du menar är det väl bara att dra upp den? https://www.purus.se/productvariation/7113864
Huddingebo: Det jag har märkt är att det är en födel med att ha kökskranen nära "värmepannan" och helst nära där vattnet kommer upp ur marken. Vill man dricka kommer det snabbt upp kallt vatten och vill man diska eller tvätta händerna så kommer varmvatten snabbt. Annars hade jag föredragit en slinga igenom huset istället för enskild matning till varje tappställe från en central punk. Men det
isopeikko: [citat] Lysande, då är altså de små där R8, prefekt då kan jag köpa och montera en ny utan att först ta loss och mäta.
AG A: Ja, det går bra att skruva loss i skarven där det läcker. Det kommer enbart spruta vatten, om du öppnar kranen. Se om o-ringen är dålig. Säkert lika bra att byta oavsett. Sen kanske något varv med gängtejp kan täta ytterligare.
heidio: Hej! Behöver byta plastratt och nya vred som jag provat har för stor passform till "piggen". Kanske behöver jag byta hela överstycket? Skruvade på den mutterformade delen (pil) men då sattes vattnet på (ska det göra det?). Någon som vet hur man tar bort överstycket eller var man kan köpa tightare plastrattar?