989 läst ·
8 svar
989 läst
8 svar
Byta ut en 10m gjutjärns avloppsledning?
Hej, jag köpte ett hus och upptäckte fuktskador i gipsväggen i källaren. Jag rev ut allt, inklusive golvet, och det visade sig att ett rör var igensatt och hade runnit över, vilket orsakade vattenskadan. Efter att detta fixats och röret spolats med högtryck, sa VVS-killen att jag behöver byta ut ungefär 10 meter av rören (de ligger i betong och bildar ett Y i huset). Han sa att jag behöver ersätta gjutjärnsrören med vanliga plaströr och gav mig en offert på 50 000 kronor efter ROT-avdrag.
Vad ska jag göra? Är 50 000 rimligt? Det verkar väldigt högt eller?
varför inte relining av rör där man gjuter en ny plast strumpa inuti slipper att riva ut betongen och rörensliderr skrev:
Hej, jag köpte ett hus och upptäckte fuktskador i gipsväggen i källaren. Jag rev ut allt, inklusive golvet, och det visade sig att ett rör var igensatt och hade runnit över, vilket orsakade vattenskadan. Efter att detta fixats och röret spolats med högtryck, sa VVS-killen att jag behöver byta ut ungefär 10 meter av rören (de ligger i betong och bildar ett Y i huset). Han sa att jag behöver ersätta gjutjärnsrören med vanliga plaströr och gav mig en offert på 50 000 kronor efter ROT-avdrag.
Jag ville egentligen göra en relining, men det verkar som att det skulle kosta runt 100 000 kronor istället. Tyvärr får jag inga tydliga svar från de företag i Stockholm som erbjuder tjänsten. Jag trodde att relining skulle vara billigare, men VVS-teknikern som var här uppskattade att det skulle landa på cirka 100 000 kronor.SWEBMA skrev:
Jag gör precis det här själv hemma just nu. Vårt hus är från 1938 och gjutjärnsrören borde börja bli gamla. Det har dock inte gått så långt att det blivit skador så jag byter preemptivt.
Det är ett jävla jobb kan man säga. Har bilat upp golvet och lagt ner nya plaströr, vilket var ett förhållandevis enkelt jobb. Stående stammar likaså, förutom golvgenomföringar som är knepiga.
Rören ut ur huset var ett kapitel i sig. Det gamla avloppet övergår i betongrör någonstans utanför husväggen, men jag kommer inte åt det ovanifrån (tillbyggnad ovanpå) och jag kan inte gräva in så långt innifrån så jag var tvungen att dra nytt avlopp över tomten också.
Att bara byta i plattan är ganska enkelt även för en lekman, men man behöver rätt håriga verktyg och mycket muskler att bära in och ut grejorna. Jag tycker 50 000 efter ROT går mer än jämt upp mot ansträngningen.
Det är ett jävla jobb kan man säga. Har bilat upp golvet och lagt ner nya plaströr, vilket var ett förhållandevis enkelt jobb. Stående stammar likaså, förutom golvgenomföringar som är knepiga.
Rören ut ur huset var ett kapitel i sig. Det gamla avloppet övergår i betongrör någonstans utanför husväggen, men jag kommer inte åt det ovanifrån (tillbyggnad ovanpå) och jag kan inte gräva in så långt innifrån så jag var tvungen att dra nytt avlopp över tomten också.
Att bara byta i plattan är ganska enkelt även för en lekman, men man behöver rätt håriga verktyg och mycket muskler att bära in och ut grejorna. Jag tycker 50 000 efter ROT går mer än jämt upp mot ansträngningen.
Vet du vart avloppsrören går så hade jag bett någon komma och såga en ränna på var sida så kan man bila sönder bitarna själv och bära ut. Bytte nyss delar avloppsrören i plattan i samband med renovering av tvättstugan. Relining nja det skulle vara om allt vore nygjord och man inte vill förstöra något annars skulle jag inte välja det.
ok jag bodde i en samfällighetsförening förut där dom tog en firma för relining av hela området ett 100tal hus det gick väldigt smidigt men vet ej kostnaden då den lades på samfälligheten och betalades under lång tid (det är nog svårt att få bra pris i Stockholm )sliderr skrev:
Jag ville egentligen göra en relining, men det verkar som att det skulle kosta runt 100 000 kronor istället. Tyvärr får jag inga tydliga svar från de företag i Stockholm som erbjuder tjänsten. Jag trodde att relining skulle vara billigare, men VVS-teknikern som var här uppskattade att det skulle landa på cirka 100 000 kronor.
Låter fullt rimligt, men det hänger till 90% på hur mycket jobb det är att frilägga rören och återställa. Själva rörbytet med material är i sammanhanget en spottstyver.sliderr skrev:
Är det "bara" ett lätt armerat golv gjutet direkt på marken, eller är det en välarmerad isolerad platta?
Går rören under öppna ytor utan ytskikt, eller genom "inredda" rum?
Golvbrunnar?
Osv.
Är man en smart husägare byter man inte bara delar av rören i golvet, utan tar allt på en gång om det inte finns någon särskild anledning, och passar på att göra ev. kompletteringar, förbättringar och ändringar när man ändå håller på. Det är ett skitigt och "invasivt" jobb, så det gör man helst bara en gång. Men klar gör-det-själv-potential för den händige.
mitt hus är från 1933, grunden är betong osäker på om den är armerad betong i cellulära jag hoppas inte, inte bekväm att göra det själv om jag ska vara ärligC cpalm skrev:Låter fullt rimligt, men det hänger till 90% på hur mycket jobb det är att frilägga rören och återställa. Själva rörbytet med material är i sammanhanget en spottstyver.
Är det "bara" ett lätt armerat golv gjutet direkt på marken, eller är det en välarmerad isolerad platta?
Går rören under öppna ytor utan ytskikt, eller genom "inredda" rum?
Golvbrunnar?
Osv.
Är man en smart husägare byter man inte bara delar av rören i golvet, utan tar allt på en gång om det inte finns någon särskild anledning, och passar på att göra ev. kompletteringar, förbättringar och ändringar när man ändå håller på. Det är ett skitigt och "invasivt" jobb, så det gör man helst bara en gång. Men klar gör-det-själv-potential för den händige.
Klicka här för att svara