Hej,

Tror ni att det finns ett enkelt och rimligt sätt att täta denna vattenpost som vi råkade spräcka när vår pumpstation pajade (den stängde aldrig av trycket utan skapade sånt övertryck att vattenposten började släppa i fogarna) - eller är det bara att slänga och köpa ny?

Sprucken vattenpost med PN40-märkning, stående utomhus, med en läcka som droppar vatten. Bakgrund med oskarpa träd och solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kulventilen behöver bytas, finns inte något alternativ på att laga.

Sen har den mest troligt fryst sönder, högt vattentryck kan knappast ha gjort detta. Då tycker jag slangen skulle ge sig först.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Som redan sagt sönderfryst för att kran har varit avstängd och vattnet infångad stumfylld i hålet i kula har sprängt ut sig åt sidorna när det har fryst - det kan ge tryck på över flera hundra Bar när vattnet är instängt sådär och fryser och trycker sönder det mesta.

Hade du haft kran öppen så hade det förmodligen klarat vinter utmärkt.

Att pumpen inte stänger av sig kan vara av samma skäl - pressostaten är sönderfryst även om pumpen har varit dränerad på vatten för att klara vintern. När man tömmer pumpsystem på vatten för att inte frysa så måste man tömma allt - även fingerborgen vatten som fins kvar i membrankammaren i pressostaten och dess rör...

---

En jetpump med helt stopp i utloppet ger inte speciellt mycket över 5-6 Bar tryck - lite olika på modell med någon bar upp och ned men inga fantastiska tryck. - djuphålspumpar har liknande begränsningar men beroende på hur många impellrar de har (för olika borrhålsdjup) så är det inte många av dem som går mycket över 15 bars tryck på sin utlopp - nere vid pumpen alltså... och det är tryck långt nedanför vad vattenledningssystem skall tåla i tryck, då tex. vattenslaget som bildas när en kran stängs snabbt kan bli betydligt högre tryckpuls än så.

Dom typerna av pumpar som kan ge rejäl tryck är olika former av kolvpumpar - typiskt använda i högtryckstvättar och olika former av deplacementpumpar som kugghjulspumpar, lamellpumpar mm. i hydraulsystem.

Tack för svar! Jag va nästan helt säker på att jag lämnat kranarna öppna över vintern, det har funkat fint andra år, men kanske att jag glömt det. Pumpen har vi tagit in när det fryst. Men det verkar som att tryckströmbrytaren pajat. Det är en enkel pumpstation från Biltema, som tjänat oss väl j en massa år, men nu behöver den kärlek eller bli utbytt. Den pumpar bra, fast stänger inte ner när den uppnått ”lagom” tryck

Kulventilen har en ficka runt kulan invändigt som är svår att tömma, jag brukar ta in kulventilen på vintern.
Om en inte vill ta in den är det bästa att lämna den halvöppen för då är det lite öppet in till den fickan i ventilen som det står vatten i, men det är ingen garanti.

• Gilla
Nilzie och 1 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Om en inte vill ta in den är det bästa att lämna den halvöppen för då är det lite öppet in till den fickan i ventilen som det står vatten i, men det är ingen garanti.
Jag lämnar alltid min halvöppna när jag kallställer och det har alltid gått bra.

• Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Köp ny kulventil och täta gängor med Loctite tätningstråd. Då blir det tätt.

N Nilzie skrev:
Hej,

Tror ni att det finns ett enkelt och rimligt sätt att täta denna vattenpost som vi råkade spräcka när vår pumpstation pajade (den stängde aldrig av trycket utan skapade sånt övertryck att vattenposten började släppa i fogarna) - eller är det bara att slänga och köpa ny?

[video][bild]
Släng och köp ny.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.