I
Hej,

Jag köpte ett nytt kommod, tvättställ och vattenlås från IKEA (ORRSJÖN) och stötte omedelbart på problem: det skummar från bräddavloppet när man tvättar sig med tvål. Det krävs inte särskilt mycket tvål innan det börjar skumma. Vi har tre andra tvättställ i huset, men där uppstår inte detta problem. Jag har granskat monteringen men kan inte se att något skulle vara fel.

kontaktade IKEA, men de kände inte till problemet.

Är det någon här som vet mer? Kanske till och med har en lösning?

Förmodligen är det dags att rensa avloppsrören bortom bräddavloppet.
Förmodligen sitter där tonvis med klägg och urrk som gör att vattnet inte rinner undan som det ska utan istället väller upp i brunnen.

I
Nu är hela avloppet nedplockat, rejält genomspolat och monterat igen, men problemet kvarstår. Tvättar man händerna med tvål som skummar (flytande Dove) så bubblar det ut ganska friskt från bräddavloppet.

Handfatets bräddavlopp med skummande bubblor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under-sink plumbing with pipes and hoses possibly causing overflow issues when using soapy water.
Skapa konto
Nedre del av ett handfat med vita avloppsrör i plast anslutna till väggen och flätade metallslangar bredvid i ett badrum.
Skapa konto
Under-bänken avloppsinstallation med rör och vattenlås anslutet till två flexibla slangar mot väggen.
Skapa konto

Förra avloppet, även det från IKEA, uppvisade inte alls detta problem, men där var vattenlåset klart större och slangen ner till avloppet i väggen längre. Kan det vara så att jag kapat slangen till avloppet för kort här?

I Ironside skrev:
så bubblar det ut ganska friskt från bräddavloppet.
Vad gör det om det bara är där det bubblar?

I
Alfredo Alfredo skrev:
Vad gör det om det bara är där det bubblar?
Rent funktionsmässigt återför den skum som annars skulle spolats ner. Men det ger dessutom en känsla av att något är fel, har själv aldrig varit med om något liknande och då har man ändå använt en hel del vaskar. IKEA hade aldrig hört om problemet så man funderar såklart på om något är fel monterat.

Men självklart går den att använda som den är, vi har ju reda haft det såhär i snart 6 månader.

I Ironside skrev:
Men det ger dessutom en känsla av att något är fel
Jag har då och då stött på att det skummar lite ur bräddavloppet på olika handfat om man tvålat in sig rejält och faktiskt aldrig tänkt på att detta skulle vara ett fel eller ett problem.

Jag säger inte att det är rätt eller normalt, bara att jag aldrig tänkt på det som ett fel.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Motherfucker
Det lilla skummet vi ser är någ ingett jätte ovanligt utan beror ju på hur mycket och vilken tvål som används..
Testa över tid och har ni möjlighet att testa andra tvålar så gör det för att se om det ger annat resultat..

ClasseClas
Jag tycker det ser ut som att du har gått förbi den svarta packningen på första platta röret vid tvättfatet. Prova att föra vattenlåset en bit från väggen, det är för nära nu. Det är en balansgång med utrymme mellan rören och lådorna.

Sen skulle jag försöka öka lutningen på avloppet och trycka ner vattenlåset någon centimeter eller två. Då blir det bättre avrinning och kanske mindre skum i bräddavloppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.