751 läst ·
2 svar
751 läst
2 svar
Dra PEX utanpåliggande?
Ska dra fram vatten till en vattenutkastare på baksidan. Har vatten i garaget (uppvärmt) och tänkte dra det utanpåliggande. Färdiga kromade kopparrör är enkelt och snyggt, men det känns mycket dyrare och kräver massa skarvar.
Kan jag dra PEX utanpåliggande längs hörnet vid vägg/tak och sätta något liknande detta som skydd:
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationsror/kabelskydd-2000023119
Då får man det rakt och snyggt och skyddat, för PEX är ju väldigt svårt att få rakt?
Tack!
Kan jag dra PEX utanpåliggande längs hörnet vid vägg/tak och sätta något liknande detta som skydd:
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationsror/kabelskydd-2000023119
Då får man det rakt och snyggt och skyddat, för PEX är ju väldigt svårt att få rakt?
Tack!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Kör LK-Pal annars, den är vit och går att få hyfsat rak med lite ansträngningJ joasag skrev:Ska dra fram vatten till en vattenutkastare på baksidan. Har vatten i garaget (uppvärmt) och tänkte dra det utanpåliggande. Färdiga kromade kopparrör är enkelt och snyggt, men det känns mycket dyrare och kräver massa skarvar.
[länk]
Tack!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Röstar också på PAL, 50cm mellan klammer och lite tålamod så får man även en rulle hyggligt snygg, mycket trevligare än pex.
Går att bocka för hand eller med en enkel bockfjäder om man vill ha det lite snyggare och tajtare men det blir såklart inte riktigt samma som med bockverktyget men ändå.
Går att bocka för hand eller med en enkel bockfjäder om man vill ha det lite snyggare och tajtare men det blir såklart inte riktigt samma som med bockverktyget men ändå.
Redigerat:
Klicka här för att svara