Jag har problem med två blandare (dusch och badkar) från Tapwell. Installerade dem 2015 och ska precis byta termostat i båda.

Det som händer är att man med tiden behöver vrida temperaturvredet mer och mer åt det varma hållet för att få behaglig temperatur. Till slut nås ändläget och vattnet blir kallare och kallare (under 37 grader) tills det inte är skönt att duscha längre.
Det "kritiska" läget nås ganska exakt efter tre år med ny termostat (lite längre tid för badkarsblandaren, kanske för att den används mindre).

Modellerna heter TVM7200-160 och EVM022-160 - de skulle vara jättebra enligt säljaren, de var absolut inte de billigaste.
Har blandare från andra tillverkare i kök och tvättstuga (FM Matsson) och badrum/handfat (Hansgrohe) men aldrig haft problem med dessa.

Tapwell har skickat nya termostater varje gång jag behövt det, så det är ju bra. Men hade helst sluppit byta dem så ofta, känns inte heller riktigt hållbart i längden.

Kan man göra något förebyggande?
Läste om att man kan motionera vredet ibland för att hålla rörliga delar smidiga. Även spola rent i själva blandaren (har inte tyckt det funnits smuts när jag öppnat dem). Avkalka termostaterna?

Vad är det som går sönder när detta händer, går det att laga en termostat med rimlig insats (om de skulle sluta tillverkas helt nån gång)? Gissar att det inte är jätteenkelt.

Så här ser den ut:

• Termostatkassett från Tapwell för dusch och badkar, med metalldel och gul plastdetalj, liggande på vit yta.
Jag har tyvärr inget bra svar, men kan tillägga att detta är typ tredje tråden på bara några dagar om kassa Tapwell blandare/termostater/insatser. Jag har ingen koll på vilken slags märke det är men man får ju inte precis förtroende för dem.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har nu bytt termostat i duschblandaren. Testat två st helt nya, får knappt 37 grader C på maxvärme.
Det funkar åt det kalla hållet.

Alla andra kranar/blandare har över 40 grader i resten av huset, inkl i samma badrum (handfat).

Rensat och spolat inne i själva "blandarhuset", även om det inte fanns nåt där.

Teoretiskt kan jag ha monterat termostaten fel men jag gjorde som jag gjort tidigare gånger, testade också olika lägen på vredet.. same same.

Kan det vara annat som är fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.