Roary
Roary: Jo, det är precis vad som har hänt. Den här tråden avhandlar hur jag felsökte avloppet: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/100942-filma-avlopp.html I morgon ska det grävas upp och bytas sen är förhoppningsvis det problemet ur världen.
13 svar · 22,9k läst
Linus_E
Linus_E: källfritt beror på var i landet man bor. i skåne är det 600mm o för mig i norrland är de 800mm går dock o googla fram de ganska lätt. dom jag set har ett lock (rund brunn)
1 svar · 1,5k läst
M
Mäster: Om du tänker dra inuti väggen , antar jag att det är PEX rör i rör eller liknande du tänker använda, Skulle det då frysa vid ett elavbrott eller dylikt, ska slangen tåla det, Jag står själv inför samma dilemma, men hittar ingen vettig väg att gå med rören, utan att flytta runt hela badrummet.. Alternativet skulle vara att bygga ett schakt, men jag tycker att det blir ju bara en
14 svar · 2,3k läst
prototypen
prototypen: 10 meter höjdskillnad = 1 bar. Du skulle behöva en 30 meter, typ. Skaffa en liten pumpautomat och anslut till kallkälleslangen. Inget jox med en brunn. Protte
1 svar · 7,9k läst
P
plus: Min tanke är att det helst inte ska läcka någon gång, men att det ska finnas en golvbrunn som går ut i backen om det skulle hända, så det finns någonstans för vattnet att ta vägen. Om ett rör går eller tvättmaskinen brakar. Smutsvattnet från tvättmskin och diskho skullle gå till trekammarbrunnen som vanligt via det befintliga avloppet i ett närliggande badrum. Det finns alltså
3 svar · 2,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: Sedan är det viktigt att vattnet är av god kvalité och finns i tillräcklig volym även under sommaren. Under hösten och vintern finns det vatten i de flesta brunnar.
5 svar · 14,6k läst
E
elmont: Sätt en backventil mellan hydrofor och pump om du inte vill laga felet.
5 svar · 11,1k läst
L
Lobo69: [citat] I ett självfallssystem så är detta vad man eftersträvar och vad är själva huvudtanken. Dock så är det ibland stor skillnad mellan praktik och teori. Kan tänka mig två orsaker som gör att det samlas vatten. Fett från köket gör att flödet hindras och vatten samlas. Det andra är svackor, dåligt fall vilket också gör att det kan samlas vatten. Ofta samverkar dessa enligt
4 svar · 3,8k läst
Kuterlite
Kuterlite: Är de galvröret du pratar om så är troligast att de är ett 3/8" rör . Annars så är gamla kopparrör 16 mm utvändigt. Järnrör mäts invändigt och 3/8" har ett anslutningsnummer som är 10mm.
7 svar · 2,0k läst
B
bryggtomten: [citat] Fast det vore kanske inte så tokigt, haha Tack för svaret nu förstår vi hur det funkar:)
3 svar · 3,1k läst
Immobil
Immobil: Jag tycker också det ser ut som pluggade kopplingar.
2 svar · 1,3k läst
·
Kuterlite
Kuterlite: [citat] Hej. De vore mycket smartare att bocka istället. Du måste ju annars skära undan plasten någon decimeter (För att inte smälta den då du lödar) . Och använder man Prisolbock så blir det väldigt tvära och snygga 90 gradare och du får behålla plasten på :) . Därimot vid en T-förgrening är din idé utmärkt då man i vilket fall som hellst måsta skära undan plasten. Lycka
11 svar · 3,7k läst
U
urbwi: Gumminippeln är godkänd för horisontellt montage så det bör fungera, men det som känns osäkert är fickan som bildas där det kan stå vatten. Fernco hade säkert fungerat bra om jag hade haft plats för att montera en sådan koppling. Nu är det trångt och jag kan inte kapa bort muffen på gjutjärnet för på så sätt fästa ferncokopplingen eftersom då blir det inget rör kvar och
2 svar · 3,2k läst
B
BAS: Jag har misslyckats med fogskum. Mössen verkar tro det är glass eller något annat gott. De käkar upp skiten hur lätt som helst. I veckan då jag var i sommarkåken såg jag en liten rackare på muggen. Han sprang kvickt ner i det minst sagt överdimensionerade hålet för inkommande vatten. Jag samlade stenar och släppte ner. För att inte mössen ska gnaga igenom vattenslangen då de blir
10 svar · 35,4k läst
E
El_-micke: slå på slingan när du märker att det har frusit i slangen
2 svar · 10,6k läst
M
Magnus M: Om du med 110 menar 110mm i diameter så är det nog snarare 50mm i diameter. Det är kopplat till kök och dusch, vi har inte upplevt några problem hitills. Bra idé med värmekabel, vi har inte upplevt några sådana bekymmer, men kan vara bra att gardera sig.
8 svar · 6,2k läst
N
nytorparen: Skinnskatteberg, VÄstmanland, bör vara ganska jämförbart med Tierp. Känns skönt! Vill inte ha fryst tank...
6 svar · 23,0k läst
G
Gaffe: Jag har en hydropress idag, de menar att det är för liten volym i den. Installerar man en hydrofor på 300 liter kan filtret rena den volymen om och om igen, till man få "super" rent vatten?! Jag har höga järnhalter så jag köper deras idé tills motsattsen är bevisad.
2 svar · 4,0k läst
D
dalle: Jodå... Från BBV: 6.4.3 Försegling mot rör och genomföringar På golv i våtrum, får inga andra rörgenomföringar finnas än avlopp och golvbrunn.
5 svar · 3,2k läst
H
Hitman: Köpte några packningar till Ø50 rör. Fanns många olika typer. Fick både fasa röret och kleta på lite glid för att få in röret så nu är det supertätt. Tack!
12 svar · 2,2k läst
H
Hitman: Sedan finns det ju helhårda.. Men det är väll kopparrör utan förkromning? Antar att de är snäppet styvare?!
4 svar · 2,8k läst
Roary
Roary: fel tråd
15 svar · 26,0k läst
Roary
15 svar · 26,0k läst
heALer
heALer: okej, det är ett ihåligt rör ialla fall, droppar vatten ibland. borde de inte i så fall sitta något i änden på den? eller varför sticker röret ner där?
2 svar · 2,1k läst
Dudeish
Dudeish: Som andra säger, ge han en chans till att "fixa" till sina priser. Jag antar att du får leva med en hel del över internet priserna ändå men inte så mycket som han slagit på. Ifall det inte går är det väl bara att gå den gamla vanliga vägen. Skriftligt bestrida fakturan. Ifall han märker att du tänker ta strid tror jag nog att han helst vill ha pengarna nu iställer för att han
6 svar · 1,3k läst
L
lordvvs: en vild gissning 7000-10000kanske och då har han med koplingar ,vattenlås, balndarbricka ,klammer en bit rör m.m till badrumet och tvättmaskinen och han ska bara behöva en skiftnyckel o pollygrip till radiatorerna eftersom du fixar allt som behövs för att koppla in dom
1 svar · 1,8k läst
DjAlbert
DjAlbert: Hjälp.. Hur fan tänker vissa? Undrar hur varmvattnet i duschen funkar ?
3 svar · 2,7k läst
·
T
Tjacko: Om du har en hydrofor bör du stänga kranen eller tömma den innan, annars får du mycket vatten på dig. Men stäng ventilen även om du bryter strömen till pumpen. Då du inte har balofix vid handfatet så rinner det inte ut mycket om ventilen är stängd och ingen luft kommer in. EDIT SJälvklart är det också beroende på vart tappstället ligger i höjd i förhållande till pumpen,
1 svar · 1,5k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Inspirerad (eller snarare påmind) av denna tråd kom jag ihåg att köpa två proppar (alltså invändiga) när jag ändå var på Hornbach. Så, även om de höll tätt i fem år, så klarar de nu dessutom t ex klåfingriga barn (de sitter i taket i pannrummet, men ändå). Total kostnad 40:- Åter till alla de hundra andra saker som egentligen stog högre på todo-listan. ;-)
9 svar · 1,5k läst
·
J
jakim: Jag köpte adaptern. Jag har även luskat ut att Uponor har en anslutning som är R15 hane i ena ändan och 3/4" hane i andra ändan med avstängning. Men då åker jag på en extra kostnad om ca 500kr.. Men det kanske hjälper någon annan.
4 svar · 1,4k läst
J
Jenzza: Jag vet att Tullinge rör hade för ett par år sen (15x13 förminskningsset) jag tror vi köpte dom från Lundagrossisten. Alternativet är väl att öppna väggen o löda fast en annan dim.
1 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.