20 763 läst ·
28 svar
21k läst
28 svar
Smäller i vattenledningen
Sida 1 av 2
Medlem
· värmland
· 24 inlägg
Hej
Har sedan några dagar fått ett olustigt ljud i mina vatten ledningar. När man använder varmvattnet ibland systemet måste stå "still" i minst en halv timme så smäller det till en gång efter att man spolat. spolar man en längre stund smäller det en gång medans man spolar. För att sedan vara tyst till systemet står still igen.
Är det någon som har något förslag vad detta kan vara.
Har sedan några dagar fått ett olustigt ljud i mina vatten ledningar. När man använder varmvattnet ibland systemet måste stå "still" i minst en halv timme så smäller det till en gång efter att man spolat. spolar man en längre stund smäller det en gång medans man spolar. För att sedan vara tyst till systemet står still igen.
Är det någon som har något förslag vad detta kan vara.
Medlem
· värmland
· 24 inlägg
Varmvattenberedare.
Medlem
· värmland
· 24 inlägg
Ja det gör det. Det smäller till när vattnet börjar bli varmt,
Bör även tilläggas att dom spolade rören med tryckluft och vatten i kvarteret i början av sommaren och då råkade barnen öppnat varmvattenkranen. Men smäll ljuden började förra veckan.
Och det smäller inte vid vvb utan någonstans i rören på övervåningen.
Bör även tilläggas att dom spolade rören med tryckluft och vatten i kvarteret i början av sommaren och då råkade barnen öppnat varmvattenkranen. Men smäll ljuden började förra veckan.
Och det smäller inte vid vvb utan någonstans i rören på övervåningen.
Troligen då att det blir en liten gasbubbla uppe i beredaren. Var det smäller är egentligen oväsentligt då det "knycker" i hela systemet. Fastsättningen av röret kanske är dåligt just där.
Spottar det till precis när det heta kommer?
Spottar det till precis när det heta kommer?
Medlem
· värmland
· 24 inlägg
Nej det gör det inte.
Frågan är om jag behöver tömma hela beredaren för att få bort luften med vatten eller om det ger med sig med tiden.
Frågan är om jag behöver tömma hela beredaren för att få bort luften med vatten eller om det ger med sig med tiden.
Tömmer du den blir det kanske ännu mer luft och det vill man ju knappast. Konstigt att det blir en tryckstöt utan att du märker skillnad i flödet.
Jag märker tex när pumpen slår igång att flödet "hoppar till", det är nåt sånt jag menar.
Inget som är förändrat i systemet på sistens?
Jag märker tex när pumpen slår igång att flödet "hoppar till", det är nåt sånt jag menar.
Inget som är förändrat i systemet på sistens?
Medlem
· värmland
· 24 inlägg
Inget mer än den lilla fadäsen som blev i samband med att dom renspolade rören i kommun.
Känner jag på kranen när det knäpper till känns det lite i den så det är ju något som rör sig.
Känner jag på kranen när det knäpper till känns det lite i den så det är ju något som rör sig.
Medlem
· värmland
· 24 inlägg
Tack ändå
Medlem
· värmland
· 24 inlägg
kan rören expandera när det kommer varmvatten och röra sig lite i ett fäste för ljudet kom´mer hela tiden från samma ställe.
Medlem
· värmland
· 24 inlägg
det började för en vecka sedan och spolningen gjorde dom för 5 veckor sedan.
men det spelar ingen roll vilken kran man använder vare sig den är hård stängande eller mjuk. det enda som spelar roll är hur hårt man spolar vattnet. ju hårdare ju högre smäll.
men det spelar ingen roll vilken kran man använder vare sig den är hård stängande eller mjuk. det enda som spelar roll är hur hårt man spolar vattnet. ju hårdare ju högre smäll.
Medlem
· värmland
· 24 inlägg
Kan det vara ett läckage som suger in luft men då borde det väl smälla jämt. Någon som vet hur ett läckage kan uppenbara sig förutom tak dropp