Snailman
Snailman: jo de ritningar jag sett på nybyggen så brukar det vara 18mm fram till fördelaren och sedan 15mm
11 svar · 17,2k läst
G
gromit42x: Då var det bytt. Nytt kärl och ny säkerhetsventil. 1000 bagis. Kunde behålla det gamla ventilsätet så jag slapp mecka alltför mycket. Funkar finfint. -h
6 svar · 3,5k läst
D
Dr.L: nu har nån gett dig tips som inte vet vad han snackar om, menar inte dig EL-micke...
2 svar · 1,4k läst
D
Dr.L: det finns kopplingar som passar.
5 svar · 2,2k läst
M
MC-HiTech: Om det är ett hårt kopparrör behöver du ingen stödhylsa, är det ett prisol så behövs hylsan.
8 svar · 7,0k läst
M
millcreek: toppen! Tack för svar!
3 svar · 1,8k läst
prototypen
prototypen: Faktisk så borde "svampen" minska fukten då luft sugs in i avloppet och ger en liten liten luftomsättning. Protte
11 svar · 23,9k läst
·
N
Nyckelmossen: Använd lera du. Det är bara bra om man inte tillför infiltrationen/markbädden så mycket dagvatten.
1 svar · 2,7k läst
E
emil99: Wow, nu förstår jag hur ett vattenlås fungerar :) Var inte lite skit under kanten direkt :) Tack så mycket allihop för tipsen =)
4 svar · 5,9k läst
·
F
Frag: Vi tänkte byta vårt gamla standardbadkar (70x160 cm) mot ångkabin - gärna för två - men hittar ingen som passar - någon som vet var det kan finnas :confused:. Tyvärr är de jag hittat på nätet för djupa för oss, konstigt egentligen måste väl vara många som skulle vilja göra denna relativt enkla - om grejerna passade - uppdatering av badrummet när det nu ändå är dags att byta
0 svar · 1,2k läst
D
Dr.L: fast pris i stan bland vissa firmor. 3500kr för en ifö sign installerad o klar!
2 svar · 13,0k läst
D
Dr.L: det finns gumminipplar för muff oxå..
1 svar · 2,2k läst
D
Dr.L: det kan oxå vara dåligt klamrade rör i vägg el. golv.
13 svar · 3,1k läst
L
Lejon: Någon som vet vad man ska använda för koppling till (rsk 187 37 96) Roth Vägganslutning 15 mm x ¾”. Jag ska ansluta en blandare med 10 mm. kopparör till en (rsk 187 37 96) Roth Vägganslutning 15 mm x ¾” som sitter på väggen. Vill ha någon kromad koppling. Borde det inte vara en halvkoppling ?, hittar ingen med så stor gänga.
0 svar · 1,4k läst
prototypen
prototypen: Såga ett hack på röret och löd dit ett rör. Protte
3 svar · 1,0k läst
N
Nisse Pärlemo: Är det någon som har erfarenhet av Bioptechs avloppsrening? Jag har förstått att den är populär hos många på kommunernas miljökontor. Vi ska bygga ett fritidshus som kommer att används sommartid.
0 svar · 1,9k läst
imported_Benno
imported_Benno: Värmerören är vanligtvis helt intakta eftersom det är syrefritt vatten i kombination med rejäl godstjocklek. Någon smärre läcka vid gamla ventiler får man räkna med efter 50-60 år. Att byta hela systemet kostar en slant, även om man gör det själv. Om man tycker att utanpåliggande rör är OK är ingreppet inte så stort. De urtappade gamla rören kan sitta kvar där de är
4 svar · 4,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag tycker du skall ta kontakt med vattenlabbet och fråga vad det är för lukt de känner. De måste ha nån aning om vad det är. Beroende på vad det är så finns det olika åtgärder att vidta, många som inte kostar så mycket heller. Vad gäller fluorhalten i vattnet så är det enda ni behöver göra är att låta sonen dricka köpevatten på flaska. Ni själva mår inte dåligt av
11 svar · 10,4k läst
S
spekerök: Man kan justera in ett kv värde på ventilen, man beräknar fram rätt värde / flöde genom tabeller som man sedan ställer in ventilen på. Kv värdet kan variera från rum till rum beronde storlek / watt på radiatorn. lite kort fattat... mvh
1 svar · 2,4k läst
tallmilan
tallmilan: Fortfarande billigare än att betala kommunalt vatten, men jag känner igen det här. Framför allt att vattenpumpen inte heller fungerar vid strömavbrott, det är lite "synd"
2 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: Det kommer att fungera, påsticket från diskhon kan gärna vara ett 45 graders så rinner det åt rätt håll. Protte
1 svar · 1,9k läst
v-g
v-g: Rördiametern och sen gängan. dvs 15mm rör och gänga 20R
14 svar · 2,2k läst
joflopp
joflopp: Ok, då är det en sådan vi har idag. Sitter en gammal tysk VVB på fem liter som ska bytas ut för stugans lilla kök. Mätte nu och såg att Julas beredare på tio liter precis verkar få plats så det blir nog den i stället.
2 svar · 4,4k läst
DjAlbert
DjAlbert: Jag har en kompressor som motsvarar biltemas på 100l , och den duger till allt. Min är dock tillverkad av SKF o på 110 l , men annars så är dom lika. Går att använda till allt du har behov av hemma så att säga.
3 svar · 4,1k läst
prototypen
prototypen: Skruva igen så många radiatorventiler och strypningar (den nere) som du bara kan så behåller du så mycket syrefritt vatten som möjligt. Att det skulle komma in luft i 4 veckor gör nog ingen större skillnad, luften blir ju stillastående. Protte
1 svar · 2,3k läst
B
basshunter: Ok, det är ventilen som sitter längst ner i vattenbehållaren eller?
2 svar · 1,1k läst
C
Click: Tack, jo jag har varit där och läst, men jag hade tänkt mig "real case" erfarenhet, visserligen byter man inte vartannat år :) Vad ska man satsa på och vilken typ och märke, vad fungerar bra eller mindre bra för er som bytt. Är det något som ni ångrar eller skulle gjort på annat sätt? Kanske svårt att svara på....
4 svar · 1,3k läst
G
grungarn: Jag har använt 15 mm kopparrör. Det är ett ställe där jag misstänker att det läcker och vill dra om denna koppling. Är det bara att skaffa en ny kona, öppna kopplingen och dra om? För den gamla konan blir väl helt ihopklämd och går väl inte att använda igen? Sen läcker det där vi kopplade fast varmvattenberedaren. Vid själva fästena från varmvattenberedaren. Där använde vi
0 svar · 1,3k läst
_bystrom_
_bystrom_: Vi hade samma fundering som dig när vi började planera utbyggnaden. Kommun mannen rekommenderade inte att bygga över avloppet, men när vi pratade lite med arkitekten så kom vi fram till att det gör man ju alltid när man gjuter platta... du har väl sällan/aldrig avloppen utmed endast ytterväggar... Finns väl alltid någon golvbrunn eller avlopp av något slag en bit in i huset. Så
1 svar · 6,7k läst
H
HenkeE: Hej! Vi har gjort 3 st vattenanalyser vid olika tillfällen och de visar att vi har höga halter av järn, högt ph och därav hög kopparhalt. Vid nått tillfälle hade vi också höga halter av koliforma bakterier (ej e-koli), som vi hade när det regnat mycket, enligt rörmokare påplats var det ganska säkert att det läckte ytvatten och att en manchette skulle åtgärda detta. Vi har ett
0 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.