6 838 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Hur monteras en klämkoppling?
Hej,
Hur hårt drar man en klämkoppling?
Har man någon pasta eller olja vid monteringen?
Hälsningar
Pelle
Hur hårt drar man en klämkoppling?
Har man någon pasta eller olja vid monteringen?
Hälsningar
Pelle
Hur hårt drar man ? Inte till det knakar, men bestämt, och lite till, sen kan du skruva loss om du är tveksam, och se efter så att röret deformerats, och klämringen sitter fast,
Lite pasta för smörjningen är aldrig fel, gängen i muttern ( halvkopplingen) kan få sig en klick..
Lite pasta för smörjningen är aldrig fel, gängen i muttern ( halvkopplingen) kan få sig en klick..
Det finns inget specificerat åtdragningsmoment. Man ska dra åt så mycket man kan för hand, och sedan dra ett visst antal varv med verktyg. Läs tillverkarens anvisningar. Man får ta i rejält, och man känner inget "stopp" när man dragit tillräckligt. Pasta eller olja behövs inte.
/Hasse
/Hasse
till verkana brukar skriva hur mkt du ska dra kopplingarna men är du osäker så kan du altid försöka slå av kopplingen och kan du det så har du dragit för löst då ska du dra hårdare.
man kan dra hur hårt som helst men då är risken stor att du spränger kopplingen (har själv gjort det med polan.)
sen vi som arbetar professionellt med rör har alltid pasta på kopplingen. har aldrig hört/sätt någon röris dra kopplingear utan att smörja dem.
tack och hej.
man kan dra hur hårt som helst men då är risken stor att du spränger kopplingen (har själv gjort det med polan.)
sen vi som arbetar professionellt med rör har alltid pasta på kopplingen. har aldrig hört/sätt någon röris dra kopplingear utan att smörja dem.
tack och hej.
Instruktion för Vatette, både för koppar och PEX:
http://www.vatette.se/econtent/files/125/633257_8.pdf
Enligt Gelia-instruktionen skulle man dra åt ett varv.
Enligt Vatette ska vissa dimensioner dras åt 1.25 varv för koppar-rör.
/Hasse
http://www.vatette.se/econtent/files/125/633257_8.pdf
Enligt Gelia-instruktionen skulle man dra åt ett varv.
Enligt Vatette ska vissa dimensioner dras åt 1.25 varv för koppar-rör.
/Hasse
Klicka här för att svara