Ska köpa en vv-beredare som jag ser prismässigt ligger på samma nivå 15 l som 35 l.
Kan man räkna ut vad det kostar per år att ha dessa igång, dvs vad det är för skillnad i driftskosnad på båda dessa storlekar?

För att kunna räkna på det måste man känna till data på isolering och hur stor ytan är på vv-beredarna.
Den mindre blir något billigare i drift men det är småpengar. Du måste först och främst fundera på vad du ska använda vattnet till. Duscha? Då är 15 liter i underkant, 30 liter fungerar men inte om ni är fler som ska duscha efter varandra.

Om det är samma form på beredarna så får den större ca 50% större yta än den mindre.
Om isoleringen är gjord på samma sätt så borde alltså den större förbruka ca 50% mer energi än den mindre.

Vad det kan röra sig om i kWh vet jag inte.

/Hasse

Jag måste korrigera min beräkning. Med samma form blir det ca 76% större yta när man går från 15 liter till 35 liter. Även energiförbrukningen bör då öka ca 76% om isoleringen är av samma typ.

Om beredaren står i ett uppvärmt utrymme får man tillbaka en del av värmeläckaget under vinterhalvåret.

/Hasse

Redigerat:
Stop och belägg.
Den stora energiförbrukningen är inte värmeläckaget utan uppvärmning av kallt till varmt vatten. Det verkliga läckaget ligger troligen på några watt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.