831 läst ·
4 svar
831 läst
4 svar
VV-beredares driftskostnad
Ska köpa en vv-beredare som jag ser prismässigt ligger på samma nivå 15 l som 35 l.
Kan man räkna ut vad det kostar per år att ha dessa igång, dvs vad det är för skillnad i driftskosnad på båda dessa storlekar?
Kan man räkna ut vad det kostar per år att ha dessa igång, dvs vad det är för skillnad i driftskosnad på båda dessa storlekar?
För att kunna räkna på det måste man känna till data på isolering och hur stor ytan är på vv-beredarna.
Den mindre blir något billigare i drift men det är småpengar. Du måste först och främst fundera på vad du ska använda vattnet till. Duscha? Då är 15 liter i underkant, 30 liter fungerar men inte om ni är fler som ska duscha efter varandra.
Den mindre blir något billigare i drift men det är småpengar. Du måste först och främst fundera på vad du ska använda vattnet till. Duscha? Då är 15 liter i underkant, 30 liter fungerar men inte om ni är fler som ska duscha efter varandra.
Om det är samma form på beredarna så får den större ca 50% större yta än den mindre.
Om isoleringen är gjord på samma sätt så borde alltså den större förbruka ca 50% mer energi än den mindre.
Vad det kan röra sig om i kWh vet jag inte.
/Hasse
Om isoleringen är gjord på samma sätt så borde alltså den större förbruka ca 50% mer energi än den mindre.
Vad det kan röra sig om i kWh vet jag inte.
/Hasse
Jag måste korrigera min beräkning. Med samma form blir det ca 76% större yta när man går från 15 liter till 35 liter. Även energiförbrukningen bör då öka ca 76% om isoleringen är av samma typ.
Om beredaren står i ett uppvärmt utrymme får man tillbaka en del av värmeläckaget under vinterhalvåret.
/Hasse
Om beredaren står i ett uppvärmt utrymme får man tillbaka en del av värmeläckaget under vinterhalvåret.
/Hasse
Redigerat:
Klicka här för att svara