Har du testat att motionera säkerhetsventilen på vvb'n?

Nej. Ska prova när jag kommer hem. Är det luft så borde det ju komma ut med en gång om jag skruvar ut den lite. eller kan det ta en stund.

tyvärr det hjälpte inte.
har ett annat förslag om det skulle kunna vara en backventil som är på väg att ge sig.
Är det någon som vet hur man hittar vart den trasiga ventilen sitter

läste någonstans att för små rör tex 10 12mm rör kan göra att det smäller . även att rören är lösa kan oxå göra att det smäller har hört av rörläggare som säger billiga blandare kan för orsaka problemet
typ har du ändrat något rör på senare dagar ? smäller det när diskmaskinen kör? mm

inget ändrat de senaste månaderna.

Föreslår att du systematiskt tar isär och rengör varje blandare (om du inte redan har gjort så) det kan ju vara något i en av dem som kärvar, exvis en backventil i en termostatblandare.

Hejsan!

Jag har precis samma problem när jag spolar i toaletten att det smäller i vattenledningen.

Finns det någon som vet vad det kan vara för problem??

Mvh Bengt

Hej igen!
Ville precisera det hela problemet lite.
När jag spolar i toaletten så smäller det till (ett par gånger efter varann) i
vattenledningen eller i väggfästet/kaklet kan inte riktigt lokalisera ljudet.
Badrummet renoverades med ny wc och vattenledning av riktig hantverkare för ca 3 år sen

//B

Pratade med rörmokaren igår.
Hans kommentar var backventilen i cisternen i toan kunde orsaka sådana ljud.
Men då den är helt ny så borde det inte vara något problem.

Vet någon om det kan vara någon rörklammer i väggen som orsakar detta och om det finns något att göra?

Börjar bli lite rådvill.

//B

Anders Andersson skrev:
Kan det vara ett läckage som suger in luft men då borde det väl smälla jämt. Någon som vet hur ett läckage kan uppenbara sig förutom tak dropp;)

Det kan inte sugas in någon luft via läckage!!
Det är ju tryck i vatten rören på ca 4 -6 bar , om det skulle vara läckage skulle det spruta eller droppa.
Däremot kan det kanske vara säkerhets ventilen som öppnar lite när vattnet värmts upp / expanderat.

Hejsan!
Tack för svaret.
Säkerhetsventilen är det det samma som backventilen och hur fixar man eller kollar man det?
Konstiga är ju bara att toaletten är relativt ny (3 år likaså rören).
Kan man annars fixa klamrarna på något sätt, för ljudet kommer från dessa är jag väldigt säker på då röret expanderar vid spolning.

Mvh
//Bengan

Säkerhetsventilen är inte samma som backventilen, backventilen har för avsikt att vattnet inte kan gå baklänges i ledningen och säkerhetsventilen är just till för säkerheten om det skulle bli aldeles för högt tryck i systemet av någon anledning. Då öppnar den och släpper på trycket.

Om du har tex järnfilter som tillsätter luft eller om syrehalten är hög i vattnet så är det lätt till att få luft i varmvattenberedaren. Pga värmen frigörs luften lättare. Montera på en avluftare så borde bekymmret vara ur världen

Hej igen!

Intressant teori men vi har inget järnfilter utan bor i ett vanligt radhusområde där alla har ungefär samma varmattenberedare och ingen har behövt något sådant vad jag hört.
Det känns ganska drastiskt, finns det ingen lättare lösning. Däremot så tycker jag att det kommer lie mer vattenän vanligt från varmvattenberedaren än vanligt ifrån det där röret som kanske är säkerhetsventilen ner i avloppet.

Kan det vara något som hör ihop?

//B

Men att sätta in en avluftare är väl inget drastiskt, snarare en av dom lättare lösningarna tycker jag. Ta någon bild och lägg upp, det är svårt när man inte sett och då du inte själv vet vad det är för ventiler så är det lätt för missförstånd.
Det krävs inget järnfilter för att man ska få luftproblem i vatten, men det kan vara en bidragande orsak.

Edit
Ser att jag blandat ihop ditt problem med trådskaparens. Om du bara har problem med toan så tror jag inte på ovan beskrivning

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.