2 489 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Regnvattenavlopp i avloppsstam?
Allternativet för dig är att du slutar att fråga och läsa svaren, som nog är korrekta. Istället låtsas du som om det regnar, vissla samtidigt som du kopplar in ditt regnvattenavlopp på ditt vanliga avlopp, och - voula`,klart.
Kommunens specialtränade avloppsinsatsstyrka ignorerar nämligen fuskare som visslar. Det är sant. Jag vet, för jag har provat det själv, och hittils har jag aldrig blivit gripen.
Staffan
Kommunens specialtränade avloppsinsatsstyrka ignorerar nämligen fuskare som visslar. Det är sant. Jag vet, för jag har provat det själv, och hittils har jag aldrig blivit gripen.
Staffan
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är inte såååå konstigt att avloppsreningen får tillbaka dubbelt så mycket vatten som skickas ut i vattenledningen.
Protte
Protte
AndersS skrev:
Helt sannt! Men värre än så är det inte.
I det här fallet med den "lilla takaltanen" är det fullt möjligt att den totala miljöbelastningen blir avsevärt större ifall det kräves rörgravsgrävning medelst kolvätedriven maskin för att koppla in dagvattnet enl. reglementet.
Staffan
Redigerat:
Fast i just det här fallet verkar det ju finnas en dagvattenanläggning av något slag. Frågan var ju om han skulle koppla direkt till avloppet eller ut till stupröret.Staffan2000 skrev:
som ni skriver i dem flesta kommunerna får man inte koppla in dagvatten på avloppsvattnet om alla lr dem flesta gör det så blir det inge trevligt runt reningsverket för då måste dem pumpa ut skitvatten direkt attan att det renas här i min stad så pumpar dem ut det dirr i ån som går aldels breved och ned ströms så ligger det badplatser mm mm så tänk på det innan ni börjar göra något.
för det är inge roligt för någon part om det bräddar (rinner över) på reningsverket.
för det är inge roligt för någon part om det bräddar (rinner över) på reningsverket.
joflopp!
I det här fallet uppfattade jag det som om avloppsalternativet var mer lättåtkommligt än stupröret. Annars skulle frågan knappast uppstå från början?
oavvs!
Helt rätt. Dock bör man i alla sammanhang alltid överväga för och nackdelarna av sitt handlande, står ansträngningen i propotion till verkan?
Vart tog din uppmaning till oss att "våga vara smarta" vägen?
Vänliga hälsningar: Staffan
I det här fallet uppfattade jag det som om avloppsalternativet var mer lättåtkommligt än stupröret. Annars skulle frågan knappast uppstå från början?
oavvs!
Helt rätt. Dock bör man i alla sammanhang alltid överväga för och nackdelarna av sitt handlande, står ansträngningen i propotion till verkan?
Vart tog din uppmaning till oss att "våga vara smarta" vägen?
Vänliga hälsningar: Staffan
Bra det där sista med luft, hade jag inte tänkt på!
Ringde Stockholm Vatten igår och pratade med dem och de kollade på fastighetens adress och såg att det var okej i detta fall. Dels så är avlopp och dagvattenavlopp ihopkopplat ute i rörsystemet under gatan till samma rör OCH så är rören därute tillräckligt dimensionerade att ta emot mer vatten så det inte blir översvämning.
Det blir mycket enklare för mig nu, slipper dra ut rör genom takfoten, plus att jag slipper frysrisken eftersom rören nu kommer gå inne i lägenheten, plus att rörisen kan komma och göra detta efteråt, istället för innan golvet görs, för nu kommer brunnens rör inåt i lägenheten och behövs inte byggas igen utanför altanen.
Allefall nånting som blir lättare än man tänkt sig från början.
Ringde Stockholm Vatten igår och pratade med dem och de kollade på fastighetens adress och såg att det var okej i detta fall. Dels så är avlopp och dagvattenavlopp ihopkopplat ute i rörsystemet under gatan till samma rör OCH så är rören därute tillräckligt dimensionerade att ta emot mer vatten så det inte blir översvämning.
Det blir mycket enklare för mig nu, slipper dra ut rör genom takfoten, plus att jag slipper frysrisken eftersom rören nu kommer gå inne i lägenheten, plus att rörisen kan komma och göra detta efteråt, istället för innan golvet görs, för nu kommer brunnens rör inåt i lägenheten och behövs inte byggas igen utanför altanen.
Allefall nånting som blir lättare än man tänkt sig från början.
det är mycket tråkigt att regnvatten går ner i avloppet.
sedan lång tid tillbaka separerar man dagvatten från spillvatten i olika rör och olika reningsanläggningar.
i dagvattennätet vill man dock helst bara ha dagvatten som behöver renas dvs från gator med bilsmuts.
dagvatten från tak och gräsmattor vill man inte belasta reningsanläggningar med och därför gäller numera inom stockholm i alla fall LOD dvs lokalt omhändertagande av dagvatten. dvs stuprören bör mynna på egen tomt och vattnet gå ne ri egen mark eftersom de inte behöver någon rening.
Men det var toppen att du först pratade med vattenverket!
sedan lång tid tillbaka separerar man dagvatten från spillvatten i olika rör och olika reningsanläggningar.
i dagvattennätet vill man dock helst bara ha dagvatten som behöver renas dvs från gator med bilsmuts.
dagvatten från tak och gräsmattor vill man inte belasta reningsanläggningar med och därför gäller numera inom stockholm i alla fall LOD dvs lokalt omhändertagande av dagvatten. dvs stuprören bör mynna på egen tomt och vattnet gå ne ri egen mark eftersom de inte behöver någon rening.
Men det var toppen att du först pratade med vattenverket!
Klicka här för att svara