Hej,

Har en fundering kring ingjutningen av ett avloppsrör till en vägghängd toastol. Problemet är vad jag ser det att denna WC är direkt mot ytterväggen. Hur kan man lösa detta utan att bygga ut väggen extra för avloppsrörets skull? Grejen är att jag vill slippa bygga ut hela ytterväggen 110mm där toastolen skall vara.

Hur gör ni som vet?

Jag skulle stakt avråda från att dra avloppet i yttervägg. Gör hellre så att du bygger klart ytterväggen och bygger på en inklädnad med avlopp och fixtur på insidan.

Det framgår inte om det är en WC-stol med inbyggd cistern, är det det så ska du definitivt inte stoppa den i yttervägg.

Det är nämligen så att WC:n är ritat nära ytterväggen på ritningen. (den vätter mot ytterväggen direkt) Men det är väl syftat att det ska stå en vanlig WC-stol där och inte en väggtoa.:mad:

Det betyder att om jag ska ha en dold cistern jämns med hela väggen (och inte bara en utbygnad för citernen )så måste jag ju bygga ut hela denna innervägg eller dimensionera ner ytterväggsreglarna där avloppet går upp för att spara in på dom där 110mm för avloppsröret.

Grejen är att man vill spara på kvm på badrummet och inte bygga ut hela innerväggen med 110mm.

Någon som hajar vad jag syftar på? Det är så förbenat svårt att förklara med tagentbordet i skrift:confused:

Tänkte att om man bara har 145mm så spar jag in 50mm eftersom jag har 195mm reglar normalt då gör jag bara en liten inbyggnad för avloppsröret där?

Andra tips?

Redigerat:
Cisternen ska ju sitta innanför fuktspärr/tätskikt, har svårt att se hur det går att ordna i en yttervägg. Det går att ordna MOT en yttervägg genom att bygga en låda för cisternen. Samma princip gäller för innerväggar, tanken ska sitta innanför tätskiktet, så de flesta som envisas med vägghängda toaletter har en stor låda i badrummet istället för en golvtoalett.

Eller köp en toa med extern cistern.

Ja men då är hela iden med vägghängd WC borta tycker jag om man ska ha en extern cistern. Att bygga ut för den och sedan kakla in den :( det suger tycker jag.

Såg många exempel där det fuskats just med anslutning av avlopp mot yttervägg. Grejen är ju att avloppsröret kommer komma upp i ena voten/kantbalken på grundplattan. FEL FEL fel av konstruktören/arkitekten att rita så...

monsterbyggare skrev:
Ja men då är hela iden med vägghängd WC borta tycker jag om man ska ha en extern cistern. Att bygga ut för den och sedan kakla in den :( det suger tycker jag.

Såg många exempel där det fuskats just med anslutning av avlopp mot yttervägg. Grejen är ju att avloppsröret kommer komma upp i ena voten/kantbalken på grundplattan. FEL FEL fel av konstruktören/arkitekten att rita så...
Utan cisternen i en vattensäker låda eller en extern cistern så bygger man en otillåten toalettinstallation. Den dagen det börjar läcka så rinner vattnet ner in bakom tätskiktet.

Sant som sagt.
Det jag undrade är varför det ändå görs så med en hel vägg? Den dag det blir fel på WC cisternen-spolning blir det ganska omfattande åtgärder när den går sönder eller börjar läcka.:rolleyes:

Det jag menar är en vanlig golvburen fast den sitter på väggen.

Går den paj så läker den rätt ut på golvet. Vill man byta så hänger man av hela muggen inkl cistern med två skruvar plus vattenanslutningen.

Alla fördelar och lättstädat.

monsterbyggare skrev:
Sant som sagt.
Det jag undrade är varför det ändå görs så med en hel vägg? Den dag det blir fel på WC cisternen-spolning blir det ganska omfattande åtgärder när den går sönder eller börjar läcka.:rolleyes:
Ja det kan man undra. Jag hade en sådan lösning byggd 1980 då det var tillåtet med alltmöjligt, inkl inbyggd cistern utan läckagevarning eller tätskikt. Det hela slutade med en totalrenovering av badrum och tvättstuga efter ett läckage som pågick åtminstone 6 månader.

Nu sitter där en golvmonterad toalett. Känns oerhört tryggt jämfört med förut.

Du vet alla gör det där med vägg-WC:n för det är ballt med nymodigheter ;)

Jag har just fått klart vårt "lilla" badrum. Där har jag satt en vägghängd toa med möjlighet att komma åt från andra sidan väggen. På den sidan är det ett förråd under en trappa. Så det blir ett litet skåp där.

Annars håller jag med, i många badrum ser man en konstig utstickande låda som toan hänger på.

Men även en vägghängd toa med "vanlig" cistern tycker jag har fördelar, framförallt ur städsynpunkt.

hempularen skrev:
Jag har just fått klart vårt "lilla" badrum. Där har jag satt en vägghängd toa med möjlighet att komma åt från andra sidan väggen. På den sidan är det ett förråd under en trappa. Så det blir ett litet skåp där.
Vart rinner vattnet när det börjar läcka?

genom ett skvallerrör vid golvet på badrumssidan. "golvet" under fixturen inne i väggen ligger 5cm högre än inne i badrummet. Och som sagt hela utrymmet inne i väggen fukstpärrat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.