hej
fråga1: har haft ett handfat i källaren som jag tagit bort. gjutjärnsröret till avloppet sticker upp fortfarande och det vill jag plugga. i marken ligger höganäsrör. jag har precis tagit upp ett hål i en vägg bredvid så jag hackar och murar iaf så då tänkte jag ta bort röret iaf. jag vill inte hacka upp hela golvet och plugga vid stammen ännu. det får bli ett senare projekt när vi fixar med dränering runt huset då jag vill byta höganäsrören. kan jag hacka upp golvet runt avloppet och plugga strax under golvet på nåt smidigt sätt? ska jag plugga gjutjärn eller försöka komma till höganäsröret? eller kan jag helt enkelt plugga delen som sticker upp? det är första frågan.
fråga2: i (det blivande) badrummet på övervåningen ligger gjutjärn just nu. golvbrunnen va sunkig och golvet var brädgolv med nån slags tjärpappkladdskitmög på under badkaret. vi tog ner badkaret som stod där till källaren direkt (tvättstugan... har varit tvättstuga sen huset byggdes 41 och hade ordentlig golvbrunn i gjutjärn... den byttes vid pannbyte mot plast) när vi flyttade hit (därav flytten av handfatet i fråga1). jag gjorde en patentare för att täta golvbrunnen tillfälligt... trökade ner en massa mineralull i kröken med kofot... 90mm skiva som jag tog ca 10cm på och tröka på tills det var rejält packat. sen hällde jag i rätt tunnflytande c-putsbruk... det luktar dock fortfarande lite så jag misstänker att det inte är helt tätt. jag har tillgång till ca 1m av röret som brunnen sitter fast i som går till stammen (allt ska bytas när vi bygger om badrummet men det blir senare). kan jag plugga på nåt smidigt sätt till stora renoveringen?
det var förresten tur vi flytta ner badkaret då det gått röta i ett par bräder... gubben som skött huset sa att vi inte behövt flytta badkaret... de hade precis tjärat golvet... blä
/robban