Det är trångt om saligheten......därav denna fråga.

Kan man direkt från duschens golvbrunn Purus 50 mm sidoavlopp koppla på avloppsstammen (110 mm )med en HTP grenrör 88 grader, dvs nästan rak vinkel. Fallet är det vanliga på stammen, dvs ca 1 cm per meter.

Normalt när jag byggt andra dass har jag alltid gått på med 45 grader men skulle kunna spara någon cm till en bärande regel som jag helst inte vill urholka uppifrån mer än vad det sedan 40 år redan är urholkat.

Jag tycker spontant att det inte borde vara några problem ärligt talat trots snäv vinkel men men.....frågar här först om någon haft samma brydderi.

:D Erber

Staffans2000
Det går finfint!!
Nu är det som du säger inget dass utan en golvbrunn.

du får ha en 88.9 gradig stående inte liggande är det som jäller men om det abra är en GB så är det ju bara vatten som ska komma där så det går nog alldeles utmärkt å göra så.

hmm.....kan man kanske utveckla lite vad som avses med "liggande"? Påsticket från golvbrunnen 50 mm kommer att komma rakt från "sidan" med en 88 graders och inte "rakt ned" i 110-röret, dvs att golvbrunnen sitter rakt ovan avloppstammen. Det går inte för jag vill undvika att behöva dra avloppet hängandes i källartaket, då det finns plats att dra det i trossbotten. Trångt, men det går. Då tjänar man en MASSA huvudutrymme i källaren. Hade väl inte vart hela världen egentligen även om avloppet hade hängt i taket, men det är en trapp också i direkt anslutning till detta och står man på sista och näst sista trappsteget i trappen kommer man att slå huvudet i röret. Så är det byggt nu och rören är i gjutjärn och TRO mig att jag har svurit många gånger när man slagit skallen.

Men som sagt, jag kan inte så någon fara i det att koppla en GB i rak vinkel på en toalett-stam. Det ska mycket till för att skiten från toan gör en 90 graders sväng och upp i golvbrunnen. Det är ju att trotsa naturlagarna.

Staffans2000
erber skrev:
Men som sagt, jag kan inte så någon fara i det att koppla en GB i rak vinkel på en toalett-stam. Det ska mycket till för att skiten från toan gör en 90 graders sväng och upp i golvbrunnen. Det är ju att trotsa naturlagarna.

Just det!
Då är vi överens alla tre.

Staffan

Vill bara säga ett stort tack till er som kommer med tips!! Ni anar inte hur bra det är att kunna bolla tankar och idéer.

erber skrev:

bara så ni vet finns det inga raka vinklar :D:D:D:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.