Vatten & Avlopp
Havsutsikt: Nåväl, om du nöter med egenkraft och vanlig rubbing som är finpolerande så blir du svettig, ja. Men om du tar hårdpolerande rubbing eller autosol och använder en polermaskin så är det inget svårt att gå igenom eller hårdpolerande och gnider för hand på ett ställe . Har själv kört igenom på flera plastbåtar med maskinen. Det är skillnad på polermaskin och polermaskin, jag
grävaren: Det som tar tid är att bila upp golvet. Frågan är då, skall man ta betalt för en maskin som står och väntar medan gubben knackar golv. Som jag ser det, får du betala extra för helheten. Genom att dela upp arbetet. En som gräver (tar max 1 dag) och en som gör inkopplingen. Lite mer jobb för dig men mycket billigare.
AndersS: En golvbrunn ska du ha, men sedan räcker det väl med ett tätskikt på golvet.
Nyckelmossen: [citat] 1.2 meter räcker gott och väl så länge det inte är i någon yta som man plogar och kör på eller "packar" på annat vis. Man bör även se upp om man har ledningar förlagda genom hagar. Hästar och andra tunga djur är duktiga på att "trampa ner" tjälen i marken.
anaitis: Kopparn lär väl inte påverkas, det är nog skumplastisoleringen som kanske inte tål så hög temperatur i längden. Rör kan du anv vilka som helst, men isoleringen måste tåla högre temp. Minull?
Jenzza: Backventiler i termostatblandare brukar vara enkla att byta, Den i blandningsventilen är lite knepigare.
_bystrom_: Ja just, skulle kunna försöka lirka in något liknande vid stammen, för att få upp trycket i hela bostaden...vore inte fel! Jag skall sondera marknaden lite, nu när jag fått ett hum om vad jag kan leta efter! Tack så hemskt mycket Tjacko! :D
burnvill: Det är ganska enkelt om man tänker rätt när man läser tabellen. Gängornas innermått är alltid mindre än yttermåtten så är röret på din tvätt 21 mm så passar en koppling med dimension R15 (½ tum) som är 18 mm invändigt och är röret 27 mm så köper du en R20 (3/4 tum) . På min Kärcher har jag för mig att det är 3/4 tums anslutning på.
Per-Erik: Du bör ju använda en klosettanslutning. Med tillhörande Gummi ring så du får det tätt. Du kapar de till lagom höjd. http://tryggnet.123ehandel.se/product.html?product_id=136 Ev måste du ha någon form av övergång mellan Gjutjärnets (då det inte är dagens standard mått antar jag dvs 110mm) Bäst hade det ju varit om du bytt ut gjutjärnsröret när du ändå höll på.. Om man inte
BR125: Har haft samma problem, gjorde ett vattentest och vattnet var surt pH = 6. Jag satte dit ett pH höjande filter och fick upp ph värdet till 8 så nu är vattnet basiskt. Sen försvann dom här problemen med ärj på rören. Gratis vattenprov har filterförsäljarna bjudet på i år, så det är bara och skicka iväg ett prov.
prybe: [citat] Ja, min vän, du verkar ha helt rätt. Jag pratade med en rörmokare i telefon. När han fick höra all fakta var hans helt säker på att det är för smal slang till (eller från, beroende på hur man ser det) hydropressen. Han ska komma hit på måndag och försäkra sig om förhållandena på plats. Stämmer hans aningar lär det väl vara en ganska smal sak att åtgärda. Jag ska ta
Lobo69: Nej det här med myten om stopp med för stort fall och att det beror på att vattnet åker iväg snabbare tycker jag är mer eller mindre nonsens. Viktiga är dock att man skapar fallet med hjälp av böjar och inte med hjälp av avvinkling i muffar. Varför bygger man inte så då. Främsta anledning är ju priset. Det blir knepigare att göra rörgraven och därmed tar det längre tid vilket
imported_Benno: Se till att rensfirman får in sin slang. En u-sväng förbättrar ju inte flödet direkt så det lär behövas. Sätt rensluckan nära böjarna. Ännu bättre, försök göra en konventionell lösning i stället.
Roddjer: Hej och tack för alla svar. Jag låter nog röret ligga. Jag har ju monterat all köksinredning också... Mycket jobb i så fall. Pratade med en rörkrökare och han sa att officiellt så rekommenderar dom aldrig att göra så pg a att dem inte kan garantera att det INTE blir kondens. När vattnet blir inkopplat och används så lär jag väl märka om det blir kondens på de rörstumpar som
Totte_S: [citat] Tackar för en seriös lösning. Blir nog snyggt, men inte hos mig. Känns ganska mycket overkill, jag har nämligen ingen fördelare. Mitt RiR är anslutet rakt under diskbänken, på andra sidan bjälklaget, max 1 m rörlängd till, i taket i en kallkällare med golvbrunn, så trycker det upp vatten där är diskbänkskåpet mitt minsta problem :D
drainsniffer: Se till att ha avluftningen på avloppsstammen ut över nock. Då får du dels bra drag genom bädden (nedbrytningen kräver mycket syre) vilket i sig minskar risken för lukt och samtidigt kommer eventuell lukt att ventileras ut över tak.
erber: Precis...så får det bli. Och självklart inga skarvar i vägg. Det fina i kråksången är att OM man mot förmodan skulle ha något som springer läck så rinner vattnet rakt ned i källaren och där finns avlopp. Men....är det något som har några bra tips om hur jag fixerar röret i väggen? Ska det gå längs en regel eller?
bryggtomten: Ska dra rör mellan kamin och ack.tank i träbjälklag och undrar om det är plusprisol man använder? Hört att den tål 95'C, kan inte vattnet från kaminen bli varmare än så?
a_elias: Hej! Som nybliven sommarstugeägare funderar jag på hur jag ska göra med varmvattenberedaren under vintern. Jag vet att förre ägaren brukade tömma den inför vintern, men jag planerar att åka ut nån helg då och då och funderar på om det räcker att bara stänga av den (för att spara el). Jag låter elementen stå på underhållsvärme, ca 10 grader. Finns det nån fördel med att
Immobil: Nåväl, då funkar det väl tills vidare. Här finns lite mer info om hydropressen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydropress
Hobbit: Hej, vi hade samma problem för några år sen. Då kom grannen med en dränkbar pump och vi länsade brunnen. Kvar blev några cm vatten och en äcklig sörja som vi hissade upp med hink. Vi har väll grävd ner 20cm och fylld med ett släpplass sand. Inga problem sen dess. Man ska dock vara minst 2 pers. Hobbit
Hobbit: Tack nyckelmossen, fattar jag rätt att 1200 är nog störst möjlig dimension för en brunn ? Det finns ju ringar med 2000 diam också. I min lilla värld funderar jag så här : Större ringar - större utrymme - mer vatten ..... Eller är jag ute och cyklar ? Hobbit
tompas11: Använd en magnetventil från en gammal tvättmaskin så blir det mycket billigare än 1000 kr. Brukar finnas mängder med tvättmaskiner vid återvinningsstationerna.
Hobber: Tackar för svaren. Kem, bensin tog hand om det. Perfekt.
Hemmakatten: Innan ni skriver på om köp av huset skulle jag ta kontakt med kommunen, miljö- och hälsoskyddsnämnden och diskutera problemet. det är som sagt inte alls säkert att du får anlägga nåt avlopp alls (dvs. då är huset obrukbart, inte troligt eftersom det är vatten indragit). Kommunen kan godkänna att du har en sluten tank till WC och en tvåkammarbrunn med bädd och fosforfälla för
Anonymiserad 53745: Ja det var inte helt tydligt vad jag menade :) Men jo avloppet går upp till taket så det är som du säger avluftningen ! Stort tack för förklaringen !
brevik: Hej! Hålle på och renoverar vår tvättstuga och allt kakel och klinker är nu rivet. Ska nu börja med att bila runt den gamla golvbrunnen för att byta ut den. Jag har även tänkt att koppla på ett extrarör till disk/vask som kommer att ligga ungefär 1meter från den nya golvbrunnen. Min fråga är hur långt från vägg och hur högt ovanför FG ett sådant rör ska sticka upp?