6 134 läst ·
65 svar
6k läst
65 svar
Hempula med VVS?
Sida 1 av 5
Håller på att bygga övervåning på huset och har en fundering gällande detta med VVS arbetet. Får man utföra dragningar och installation själv så länge det är fackmannamässigt utfört eller behövs någon form av intyg av behörig VVS:are likt det som finns på elsidan?
Verkar råda lite olika bud vad jag kan se. Obserera dock att jag inte är intresserad av vad som är bäst och säkrast utan vill vad de olika reglerna säger
Kanske finns fler som är nyfikna på detta?
Verkar råda lite olika bud vad jag kan se. Obserera dock att jag inte är intresserad av vad som är bäst och säkrast utan vill vad de olika reglerna säger
El är det lag på vad man som Obehörig/privatperson får och inte får göra.
VVS finns det inga lagar som styr utan standarder. Och där finns det inget hinder lagmässigt att själv hemmapula. Däremot kan försäkringsbolaget ställa vissa krav. Tex att man skall vara branschcertifierad.
VVS finns det inga lagar som styr utan standarder. Och där finns det inget hinder lagmässigt att själv hemmapula. Däremot kan försäkringsbolaget ställa vissa krav. Tex att man skall vara branschcertifierad.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Man får jobba med det själv, har sett lite felaktiga uppgifter om motsatsen tex i havnterkarskolans DVD:er http://www.bonniershop.nu/cm/1.1146
Vilket FB ställer krav på certifiering utöver att arbetet utförs fackmannamässigt?Linnex skrev:
Har man en bra relation med sitt FB och bjuder in till besiktning så tror jag att det inte är problem med ersättning heller. Det förutsätter förståss att dragningarna är överskådliga, okomplicerade och väl utförda. Fotodokumentation till sig själv och FB är också bra.
Ok. Jag undrade pga att detta är något som det brukar bubblas om från "hantverkarhåll" men när det kommer till kritan brukar det inte riktigt stämma.Linnex skrev:
OM det är så att försäkringsbolagen börjar ställa sådana krav (vilket säkert kommer förr eller senare) så är det ju bra att veta om det...!
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
El dragning måste man ha ett Svensk cert för
VVS måste man också ha ett Svenskt cert för
Snickerier och betong jobb kräver ej något cert
Men om det är byggfelsförsäkringen /övriga försäkringsbolag som kräver cert vet jag ej ,men troligtvis
Men som med el kan ju VVS dras i förväg och besiktigas av en proffs på området
Men om det är byggfelsförsäkringen /övriga försäkringsbolag som kräver cert vet jag ej ,men troligtvis
Men som med el kan ju VVS dras i förväg och besiktigas av en proffs på området
Min åsikt är att nästan allt som påstås i detta inlägg är bullshit !Västerhaninge 17 skrev:El dragning måste man ha ett Svensk cert för
Men som med el kan ju VVS dras i förväg och besiktigas av en proffs på området![]()
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Det finns en mycket bra anledning till att tex Polaker ej får hålla på med El och VVS i Sverige
Det Krävs cert för att Hålla på med yrket VVS/El (ursäkta)
Gud vet hur våra hus skulle se ut och försäkringspremierna vara utan cert
Frågade min VVS:are om just detta ,så vad vet jag
Det Krävs cert för att Hålla på med yrket VVS/El (ursäkta)
Gud vet hur våra hus skulle se ut och försäkringspremierna vara utan cert
Frågade min VVS:are om just detta ,så vad vet jag
Redigerat:
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg