6 445 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Temperaturen skiftar varmt/kallt
Hej, har en fjärrvärmeanläggning hemma i källaren. Varm och kallvatten går i kopparrö från fjärrvärmen. Från dessa rör går det en förgrening upp till andra våningens dusch och handfat där allt fungerar som det ska. Lite längre fram på rören förgrenas det igen och där går rören upp till första våningens dusch och handfat... i denna dusch och handfat skiftar vattnet mellan väldigt varmt och kallt. Både duschen och handfatet har engreppsblandare som det inte är fel på. Jag har också installerat avstängningsventiler på både duschen och handfatet men problemet kvarstår. Ställer jag blandaren på värme så blir det först lagom varmt, sen kokhett och sedan kallt och så håller den på fram och tillbaka. Trycket skiftar inte, bara temperaturen. Det konstiga i detta är ju att samma rör som jag nämnde tidigare från fjärrvärmen går ju upp till en våning ovan och där är det inga problem. Vad kan vara felet?
Kan det vara stopp i ett sådant kopparrör som går upp till första våningens badrum som gör att det skiftar? Men då borde väl också trycket ändra sig fram och tillbaka tycker man???
I min värld borde detta inte hända och jag förstår inte hur det kan vara möjligt att det bara sker i detta badrum.
Några idéer?
Mvh
Patrik
Kan det vara stopp i ett sådant kopparrör som går upp till första våningens badrum som gör att det skiftar? Men då borde väl också trycket ändra sig fram och tillbaka tycker man???
I min värld borde detta inte hända och jag förstår inte hur det kan vara möjligt att det bara sker i detta badrum.
Några idéer?
Mvh
Patrik
Skumt ??
Kan du kolla vad ventilen vid värmeväxlaren till varmvattnet gör när du spolar - för att se om den jobbar aktivt för att försöka hålla temperaturen.
Är det samma dimensioner på rören efter förgreningarna?
Kan du kolla vad ventilen vid värmeväxlaren till varmvattnet gör när du spolar - för att se om den jobbar aktivt för att försöka hålla temperaturen.
Är det samma dimensioner på rören efter förgreningarna?
Jag har ingen idé men jag vet att i svärföräldrarnas hus med fjärrvärme så är det knappt möjligt att duscha då temperaturen skiftar snabbt som tusan mellan skållhett och kallt. Dom verkar inte så känsliga och anser inte det vara ett bekymmer men jag vågar knappt duscha där. Min sambo vågar likväl som jag inte låta våran dotter duscha eller bada själv där med rinnande vatten då risken att hon skållas är uppenbar.
Jag har inte funderat eller kollat närmare på rördragning eller vad det kan bero på men reagerade på att du liksom dom har fjärrvärme.
Jag har inte funderat eller kollat närmare på rördragning eller vad det kan bero på men reagerade på att du liksom dom har fjärrvärme.
Kan vara en blandare som läcker mellan varm/kallvatten.
Går att testa på något sätt... Kommer dock inte ihåg exakt men det står i manualen till min fjv anläggning, kolla i din manual annars kan jag kolla ikväll vad det står i min.
Går att testa på något sätt... Kommer dock inte ihåg exakt men det står i manualen till min fjv anläggning, kolla i din manual annars kan jag kolla ikväll vad det står i min.
Det skumma är som sagt att jag inte tror problemet ligger i fjärrvärmen då jag har kranar och duschar på fler ställen i huset och problemet finns inte där.
Det är samma dimensioner vid förgreningarna.
Ska försöka lokalisera den ventilen...
Jag har med hjälp av avstängningsventiler kollat att det inte är blandarna.
Kan det spela någon roll hur man ställer "ratten" på schunten? Den är lågt ställd... men som sagt... vattnet funkar fint till andra våningen... hmmm...
Fortfarande ingen lösning
Det är samma dimensioner vid förgreningarna.
Ska försöka lokalisera den ventilen...
Jag har med hjälp av avstängningsventiler kollat att det inte är blandarna.
Kan det spela någon roll hur man ställer "ratten" på schunten? Den är lågt ställd... men som sagt... vattnet funkar fint till andra våningen... hmmm...
Fortfarande ingen lösning
Det skulle kunna vara så att du har en termostatblandare där det fungerar, den justerar alltså för de ojämnheter i temperatur som kommer från värmeväxlaren så att det inte märks så väl. Där det saknas termostat i blandarna märks skillnaderna i varmvattentemp mer.
Bara en spekulation men kanske värt att fundra över.
Bara en spekulation men kanske värt att fundra över.
Klicka här för att svara