Vatten & Avlopp
ZNK: Den satt där när vi köpte, troligtvis installerad början -90. Den drippar innifrån och vattnet rinner längs slangen (den är med utdragbar dusch) Mmmm, kollade Oras hemsida. Verkerar som bäst före har gått ut.
Saxpy: [citat] Har tittat på motsvarande från Saniflo, det har ju en hel del liknande produkter. Dock står det i deras instruktioner att man direkt ska pumpa upp till rätt nivå och sedan ha självfall. Jag vill ju först pumpa ner en meter och sedan upp 10cm/m i kanske 10m. Därför blev jag lite konfunderad. Hur har andra gjort?
Stefan_B: Nu kan jag svara på min egen fråga... Jag letade fram skjutmåttet och hittade dessutom en ny stump 22 mm att jämföra med. Nya röret håller 1 mm, det gamla så mycket som 1,5 mm! Tog en jämförelsebild av dem också.
v-g: Ett helsike att hålla på med är de iaf. Tunga och bängliga. Enklaste sättet att dela är att bryta lite i skarvarna, de spricker direkt. Troligt är att om någon mindre seriös monterat rören så tänker de inte på eller skiter fullständigt i detta och kör på utan att efterkontrollera rören även om det bara innebär 10 sekunder / rör. Sen har de ju faktist den fördelen att de är
Lobo69: Kan vara att röret är för kort. Finns vissa mått där. Kan kanske vara att röret är lite i lä i förhållande till var vinden i huvudsak blåser ifrån. Är minireningsverket avluftat annars går ju ångorna tillbaka i rörsystem. Skippa vacumventil. Huvuddelen av de hus jag har varit som har haft avluftningsproblem har varit med vaccumventil. Bättre med rör ut. Lite osäker men tror att
lordvvs: du talar säkert om sk securex kopplingar, sånna som har klämmringen på insidan av röret lixom, såga bort dom och dra på nya koplingar
lordvvs: den vänsta är till för att man ska kunna demontera den, kör på den mot saker som kanske ska bytas ut någon gång i framtiden, typ pumpar och ack-tanken mm, men det är inte så noga, kör på den billiga du
lordvvs: vissa gör ett hål i röret och dra på ett sk sadelgrenrlör, eller så kapar du av helt och sätter in ett gren i plast med sk fernco kopplingar, kom ihåg att du bör ha en diamnt-klinga på rondelen när du ska kapa i den.
Talgoxen: Det där såg intressant ut. Jag bor faktiskt i Finland. Här har man svart på vitt att reningsverket uppfyller kraven även i Finland (se reningsresultaten) ifall man har modell med kemikaliematning. Måste kolla dethär på någon mässa, har ingen panik att skaffa reningsverk ännu - men måste medge dethär verkade intressant fast jag känner ju inte till alla detaljer med det ännu... Men
JanneL: Har aldrig sett en sådan modell på golvbrunn tidigare, men prova som du föreslår att skruva loss den lilla plastskruven. Någon funktion borde den ha. Gjutjärnsbrunnar är ett elände. Ofta sitter en gängad järnplugg som alltid är fastrostad när man behöver rensa. Kommer du inte åt genom plastpluggen kan du prova med en lite grövre sträng. Böj den som en krok i ändan och försök
Johan Gunverth: Bra att det fixade sig. För övrigt så är det inte själva silen som blandar in luft. Det är spåren i sidan av perlatorn i kombination med spalten mellan silen och silmuttern som injekterar luft i den förbipasserande vattenstrålen
Danne031: [citat] Exakt vad jag slogs av det här. Det är ju ett rör som bara ska leda ut lite vatten ner i brunnen, det kommer knappt hinna bli nåt tryck på skarvarna....och ifall det skulle bubbla lite i en skarv, so what? Kommer väl inte droppa ner på dyra parketten eller så va ;)
chamme: det går ju ställa värmen på vissa blandare med. vilket märke är det på blandaren?
Vem behöver hantverkare?: Hej, På den här länken finns dimensioneringsformler för avluftningsventiler beroende på hur många toaletter, handfat etc. som ska avluftas: http://www2.purus.se/filearchive/4/489/luftningsventiler.pdf
Tjacko: Jepp en rörmockare ska kunna hjälpa dig. Jag skulle tro att det är lättast när du inte har så mycket kunskap i ämnet. Själv anlitar jag alltid hjälp när jag inte behärskar området. Det är inte lätt att lära sig från ett forum även om man kan få mycket hjälp påvägen men då krävs det en viss förkunskap, tycker jag i alla fall
andersmc: JO, det stämmer att det ska gå en avluftning från avloppet i närheten av toaletterna, upp och ut över taket. Har man bara kapat de här rören innebär det att du får in luft direkt från avlopssystemet, och det är ju inte nån bra lösning. Det finns metoder att använda om det är omöjligt att få till en avluftning, typ vacuumventiler.
Chaplin_75: är mycket inne på att bila upp... mest jobb såklart.. men men.. jo, huset iaf är byggd 1970... tackar för era svar
prototypen: Låter väl klokt, sätt utanpåliggande rör från taket till duschen så minskar risken för vattenskada. Protte
ulrica83_: [citat] va bra, för jag har försökt radera men jag lyckas inte. 1000 tack!
OskarTang: sitter det ventiler på stammen uppåt så är det ju bara o stänga till våningen över, så får du ju bara vattnet i rören på din våning ur rören, och då kan du kapa o trixa så mycke du vill:D
Nimajneb: händer väl aldrig att avloppet sitter exakt under, 10cm förskjutning kommer noga att passa jättebra när du vrider på vattenlåset. Hade det varit 10m så hade det varit lite jobbigare..........
v-g: Tyvärr vet jag inget om hur de märket fungerar. Ring och hör med tillverkaren!
v-g: Hur man löser det praktist är upp till en själv, en del svetsar ju RF på jobbet och då brukar det vara "väldigt" tilltalande att göra nåt där. Principen är dock enkel hur man än gör. Bäst vet ju brunnskillen ;)
Lobo69: Nej du ingen aning. Vet bara att det var en lösning där man använde dessa både för avlopp samt tappvatten. Verkade snitsiga. Var på jobb och spolade avloppet. Vet att de hade kopplat in golvbrunnen också i denna på något sätt. Lite knepig att spola bara. Var lätt att man gick uppåt istället. Kikade lite på nätet var något liknande detta http://www.swedal.se/
Bjurran: För utom att det kan vara termostaten som gör att vattnet blir varmare än tänkt så att överhettningsskyddet löser ifrån, så kan ju givetvis själva överhettningsskyddet i sig vara trasigt. Jag skulle försöka få utrett vad som sker, då jag inte ser möjligheten att utesluta fel på din skyddskrets (överhettningsskydd). Är den sliten/trasig kan du troligtvis lika gärna få problem
v-g: Plus att minsta man petar på röret så täpper kranarna. Nåt jag personligen fått erfara. Ett helsike att få fritt igen är det också :( Hade världens minsta fjutt i duschen och de rör som satt där var till 95% täta :eek: Tro fasen att det var kass fart i duschen då :rolleyes: Nu har man koppar och superfjutt :D
Apprentice: Jag har fått tips om hur man förbereder för brunnsbyte och undrar om det finns några regler som måste följas i samband med detta. Tanken är att jag ska limma och svetsa en ny matta över rutan i spångolvet som kommer sågas ut. Är det tillåtet med mattskarvar i duschutrymme? Avsikten är att totalrenovera badrummet om några år, men brunnen måste bytas nu.
fredrikhemma: Förresten, är det någon som har "vattenlåset" installerat och vill dela med sig av sina erfarenheter? //Fredrik