14 158 läst ·
29 svar
14k läst
29 svar
Skarva vatten rör med lin?
Jag har faktist inte hört talas om en seriös rörmokare som lämnat ifrån sig en otät skarv gjord med lin & pasta och jag har hört talas om en del
. Loctite 577 är säkert jättefinemang och funkar bra, säger inget om det alls.
Men den som gjorde dina skarvar måtte ha vart en riktig klåpare för så himla svårt med pasta och lin är det inte, som bevis 1 lägger jag fram mina egna egenhändigt tummenmittihanden täta skarvar gjorda med lin och pasta.
Men den som gjorde dina skarvar måtte ha vart en riktig klåpare för så himla svårt med pasta och lin är det inte, som bevis 1 lägger jag fram mina egna egenhändigt tummenmittihanden täta skarvar gjorda med lin och pasta.
mmm... Visst fungerar det om man är händig. Men man får ibland vara beredd att göra om. När det blir så så litar man inte längre på metoden utan man går ständigt och kollar om det droppar eller inte.
Jag renoverar båtar på fritiden. En vanlig åtgärd är att byta skrovgenomföringar och deras kranar. Där får det inte gå fel eftersom läckage där sänker en båt. Eller så får man ta upp båten på nytt efter sjösättning och göra om jobbet. En extrakostnad på ett par tusen spänn. Med Loctite har detta aldrig inträffat. Det blir helt enkelt alltid snortätt. Man lär sig efter ett tag vilken metod och vilka grejer man kan lita på.
Jag renoverar båtar på fritiden. En vanlig åtgärd är att byta skrovgenomföringar och deras kranar. Där får det inte gå fel eftersom läckage där sänker en båt. Eller så får man ta upp båten på nytt efter sjösättning och göra om jobbet. En extrakostnad på ett par tusen spänn. Med Loctite har detta aldrig inträffat. Det blir helt enkelt alltid snortätt. Man lär sig efter ett tag vilken metod och vilka grejer man kan lita på.
Ja alltså då kan jag jue förstå att du ville använda dig av den "vattentäta" metoden..
DOCK så måste jag jue påstå att detta låter mycket knas..
Är förmodligen vanliga mässings rör delar som sitter där och då förmodar jag att han inte har "rivit" gängen så linet ej har fästat..
För av alla tusentals rördelar jag har använt lin på har inte EN enda läkt..
Så jag säger detta byt krökare eller byt hemmapulare!!
loctite 577 har jag använt på sprinkler system.
(så jag vet vilket du pratar om)
Resten av bygget använde vi lin och linpasta.
inte ett läckage på varken loctite eller lin sidan..
Då förstår jag vart du har fått för dig att använda detta..
Dock så skulle jag aldrig använda detta på rörkopplingar..
men som sagt jag förstår dig, detta är självklart mycket enkelt och snabbt går det..
Men servicevänligt?
DOCK så måste jag jue påstå att detta låter mycket knas..
Är förmodligen vanliga mässings rör delar som sitter där och då förmodar jag att han inte har "rivit" gängen så linet ej har fästat..
För av alla tusentals rördelar jag har använt lin på har inte EN enda läkt..
Så jag säger detta byt krökare eller byt hemmapulare!!
loctite 577 har jag använt på sprinkler system.
(så jag vet vilket du pratar om)
Resten av bygget använde vi lin och linpasta.
inte ett läckage på varken loctite eller lin sidan..
Då förstår jag vart du har fått för dig att använda detta..
Dock så skulle jag aldrig använda detta på rörkopplingar..
men som sagt jag förstår dig, detta är självklart mycket enkelt och snabbt går det..
Men servicevänligt?
Lin är en förvånansvärt bra produkt. Det verkar kanske lite gammalmodigt, men resultatet brukar bli ypperligt. Dessutom sväller linet lite, så en skarv som släpper igenom nån droppe från början kan tätna av sig själv.
Det man kan göra fel på är just om det är "hala" gängor, att man rispar lite så linet inte glider. Och naturligtvis att man lindar på rätt håll, så inte allt åker väck när man drar ihop gängan.
Men sen är det naturligtvis möjligt att Loctite 577 är ÄNNU bättre. Något snabbare borde det gå i alla fall.
Det man kan göra fel på är just om det är "hala" gängor, att man rispar lite så linet inte glider. Och naturligtvis att man lindar på rätt håll, så inte allt åker väck när man drar ihop gängan.
Men sen är det naturligtvis möjligt att Loctite 577 är ÄNNU bättre. Något snabbare borde det gå i alla fall.
Loctite och andra "Hocus-pocus-kladda-på-medel" är bannlysta här, jag använder lin och linolja till precis allt som måste vara tätt och säkert och då talar jag om tryckluftinstallationer med över 300 bar, hydraulinstallationer som når topptryck på över 600 bar och naturligtvis vanligt rörmokeri. Vill man ha stora problem i såna anläggningar använder man gängtejp och "kladda-på-smörja".
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Det går alldeles utmärkt att lossa 577. Jag tror ni pratar om sån Loctite man köper på Biltema som är till för att låsa gängor. Det är inte samma sak som Loctite 577. Loctite har hundratals produkter, alla riktade mot sin speciella tillämpning.
Lin och pasta har funkat i 3000 år, ungefär lika länge som vi bodde i grottor.
Sickna bakåtsträvare ni är, hela bunten!
Sickna bakåtsträvare ni är, hela bunten!
Visst går det att lossa det igen, fick vi gör på ex antal ställen pga att praktikanten som vi hade med oss glömde upp hängningen..Consensus skrev:Det går alldeles utmärkt att lossa 577. Jag tror ni pratar om sån Loctite man köper på Biltema som är till för att låsa gängor. Det är inte samma sak som Loctite 577. Loctite har hundratals produkter, alla riktade mot sin speciella tillämpning.
Sickna bakåtsträvare ni är, hela bunten!![]()
Det som då blir problemet är jue att man måste rengöra skite IGEN, hade det varit lin och pasta hade det varit NO PROBLEMS.. nu fick vi istället kasta ca 10 st sprinkler huvuden pga denna "vatten täta metod"..;P
LIN OCH LIN PASTA är så att säga THE SHIT!
Consensus skrev:Det går alldeles utmärkt att lossa 577. Jag tror ni pratar om sån Loctite man köper på Biltema som är till för att låsa gängor. Det är inte samma sak som Loctite 577. Loctite har hundratals produkter, alla riktade mot sin speciella tillämpning.
Sickna bakåtsträvare ni är, hela bunten!![]()
Hej
Hur hårt dar man till en koppling med Loctite.
Lite lagom med verktyg kanske ???
/axelman
Det är ju ytterligare en finess, man behöver inte bottna gängorna eller dra åt alls om man inte vill. Det är perfekt om man tex måste ställa ett kranhandtag åt ett visst håll. Det blir lika tätt ändå.axelman skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden