14 158 läst ·
29 svar
14k läst
29 svar
Skarva vatten rör med lin?
Sida 1 av 2
Ska kapa två gamla vatten rör och dra nya koppar rör till en tvättbänk.
Men tror inte de gamla rören är koppar rör så de funkar ju inte med klämrings kopplingar. Men funkar det att kapa och gänga dom gamla rören och skarva med lin? eller används bara lin till värme kopplingar?
MVH Anders
Men tror inte de gamla rören är koppar rör så de funkar ju inte med klämrings kopplingar. Men funkar det att kapa och gänga dom gamla rören och skarva med lin? eller används bara lin till värme kopplingar?
MVH Anders
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
På vatten!?
Låter knas!!
Låter knas!!
I det här årtusendet använder man Locitite 577 för att få tätt i gängor. Lin, pasta och annat hokuspokus hör till förra årtusendet.
Det finns konservativa rörkrökare som vägrar använda annat än linolja och garn, men amatören som ger sig i kast med detta kan få problem. Då är det bättre att välja det "vattentäta alternativet", Loctite 577.
Det finns konservativa rörkrökare som vägrar använda annat än linolja och garn, men amatören som ger sig i kast med detta kan få problem. Då är det bättre att välja det "vattentäta alternativet", Loctite 577.
Redigerat:
Loctite 577 är säkert bra, men att gå så långt att säga att alla som inte är yrkesmän garanterat kommer att få problem med lin och pasta är en överdrift av Guds nåde. Jag har gjort ett otal tätningar med lin utan minsta problem. Eftersom jag till vardags sitter bakom ett skrivbord ser jag mig som amatör inom rörpuleriet. 
Loctite använder man för att det skall gå snabbt att dra ihop delar oftast mässing på byggen, har själv reparerat mängder med loctite läckor gjorda av behöriga rörläggare. Tumregel när det gäller loctite är renlighet samt att använda det på gula mässing delar inte på förkromade, används det på stål så kan vissa tätningsmedel kräva en aktivator som sprayas på gängan så att det tätningen bränner. Lin och locherpasta är suveränt, locherpastan har ingen tätande funktion utan smörjer/hjälper bara linet att gå in i skarven.
mvh
mvh
Alltså, jag har varit och jobbat i stockholm, Kalix , Luleå, Norge (Sarpsborg, Oslo, stavanger, kongsberg, drammen) dom sista åren, och jag har inte varit med på ETT enda ställe att vi har använt loctite..Consensus skrev:I det här årtusendet använder man Locitite 577 för att få tätt i gängor. Lin, pasta och annat hokuspokus hör till förra årtusendet.
Vart du nu har fått höra något sådant vettefan..
Det jag/VI använder loctite till är sprinkler system för det mesta..
Annars så används det EJ..
Så du har nog fått det där om bakfoten!
DESSUTOM så kan jag jue säga det att den som inte får det tätt med linpasta och lin den skall verkligen se till att ringa en rörkrökare istället!
För det är nog det enklaste du kan göra..
så det jag vill ha sagt med detta är...
ANVÄND LIN OCH LINPASTA!
EJ LOCTITE!
Dessutom kan jag jue GARANTERA att det ej finns vatten ledningar som är draget i järnrör!
Jag vet inte om du missförstod, men jag pratar om 577, se http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3921. 577 är dricksvattengodkänd.rörkrökarn skrev:Alltså, jag har varit och jobbat i stockholm, Kalix , Luleå, Norge (Sarpsborg, Oslo, stavanger, kongsberg, drammen) dom sista åren, och jag har inte varit med på ETT enda ställe att vi har använt loctite..
Vart du nu har fått höra något sådant vettefan..
Det jag/VI använder loctite till är sprinkler system för det mesta..
Annars så används det EJ..
Så du har nog fått det där om bakfoten!
DESSUTOM så kan jag jue säga det att den som inte får det tätt med linpasta och lin den skall verkligen se till att ringa en rörkrökare istället!
För det är nog det enklaste du kan göra..
så det jag vill ha sagt med detta är...
ANVÄND LIN OCH LINPASTA!
EJ LOCTITE!
Att ryktet om denna produkts ypperlighet inte nått svenska hantverkare än är för mig helt oförståeligt. Loctite gör faktiskt andra produkter än gänglåsning.
Exempel: Jag bytte värmeväxlare nyligen och alla rörkopplingar utan kona var dragna med lin. Varenda en av dessa var otät efter trycksättning - i mer eller mindre utsträckning. Att ringa en verkare var meningslöst - trots garanti. Samma gubbe skulle ju komma igen och kladda på mer olja och garn och sen skulle det stå och droppa på nytt. Jag stängde av vattnet, lossade på alla dessa kopplingar, torkade rent och avfettade. Sedan på med en klick 577 och dra fast lätt. Och vips, allt är SNORTÄTT.
Jag tror det hela är en konspiration av rörmokarmaffian. Med 577 skulle hälften av alla rörkrökare bli övertaliga enbart pga produktivitetsförbättringen.
Rätt första gången är inget branschen är bekant med, eller hur?