Vatten & Avlopp
xxargs: Diskmaskinspulver eller tablett i en 90-graders körning, en nästa omgång med tex. några matskedar citronsyra eller ättika (tänk på att ättika kan påverka plast och gummi - tex. används torr vattenfri ättika för att lösa upp epoxy när man skall felanalysera elektronik-komponenter med epoxy-ingjutningar) - kanske upprepa ytterligare med en basisk och en sur rengöringsomgång om det
Gredelin: [citat] Tack för tips. Jag kommer även att i det rummet (groventré) bygga ut väggen ca 70mm för att dölja avloppet samt andra skavanker på den väggen.
cpalm: [citat] Spelar det någon roll? Dessa är små, hyfsat billiga och kan finns i typ dräneringspump som monteras i avfuktarens tank.
Lordofrings: [citat] Tack den delen jag har koll på.
Pjosk75: Om du köper xps-cellplast så är det en solid skiva utan alla kulor som finns i frigolit. Då kan du säkert kapa till formen grovt med såg eller en stor kniv och sedan skära den slutgiltiga formen med en vanlig brytbladskniv.
Maxja: [citat] Stort tack för snabbt svar trots snart 8(!) år gammal tråd! 😊 Lutar åt att det blir något nytt för mig med, ska kolla in den från FM Mattsson! 👍
Raskus: Min Gustavsbergsblandare är väldigt trög och jag antar en ny insats behövs. Men vilken modell är detta? Nautic? https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/blandare-reservdelar/koksblandare-reservdelar/product/csev237448 Element? https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/blandare-reservdelar/koksblandare-reservdelar/product/csev335598 Den sitter i
Ulf_i_Mölndal: [citat] OK, tack för tips. Du är inte den förste some rekommenderar dem. Jag skall kontakta dem :-).
Håbbe01: Låter som om ni behöver spola ut mer vatten från brunnen eftersom ni har både grumlighet och koliforma bakterier. Bör helst vänta med att ta prov på ett nyborrat hål till man fått genomströmning med grundvatten. Fluorid halten kravet sänktes detta år från högre värden till 1.5 så den delen kan man fundera på om värt att filtrera. Järnet ligger lite högt ger mest bruna
Ceciliasod65: Då ska jag öppna varmvatten kranarna i köket och badrummet och prova att öppna.
b8q: Låter som att de kanske utgår från att vanliga rörlängder på byggvaruhus är 2.5 m och att allt däröver därför kräver skarv?
A-Man_08: https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/insats-till-blandare/
fribygg: Ställ bastun på Lecasten istället för att gräva ner plint(eller bygg den på ett vagnchassie) så du kan flytta den när det blir dax att göra om avloppet
Ee99-: Vill justera golvvärmen men vet ej vad detta är för verktyg som behövs, någon input?
O: [citat] Jag har erfarenhet av andra Saniflo. Men inte i liknande kombination. Det är väl Saniflo man skulle kontakta för man vill ju undvika att det den pumpar skulle läcka tillbaka i tvättmaskinen. Saniflo bör kunna förklara vad som är bäst. Nu har jag inte alla data i huvudet. Men det finns (fanns?) Saniflo produkter med en extra ingående anslutning som man kan ansluta t.ex. en dusch
xxargs: Se till att isolera den gjorda betongplattan så att det inte drar in en massa kyla uteifrån kanterna av pumphuset genom betongplatta - fråga inte hur jag vet. Att det är isolerat högre upp hjälper inte för nivån vid betongplattan även om man har frostskyddsvärmare då varmluften samlar sig i överdelen av byggnaden - inte vid 'fötterna'
fribygg: [citat] Byt så det nya går utanför väggen, annars kommer du (eller nästa ägare) förmodligen förbanna din dumhet.
jhall: Är väl bara att ta upp ett nytt större hål om det skulle behövas.
Manpower: [citat] Hade samma problem när jag köpte en fastighet. Jag är elektriker så jag satte dit en "avslutningspropp" typ E1476674. Kommer inte ihåg vilken storlek, tog en som passade men den går att skruva ur om jag skulle behöva få i en rensål.
Dilato: Du köper naturligtvis dina planerade kulventiler redan nu och monterar dom i stället för proppar som du sedan inte har någon nytta av.
klaskarlsson: [citat] Det har jag aldrig märkt och det skulle inte funka då om den tex ligger på en kallvind (som utsätts för fukt utifrån om inte annat). Mineralull är inte hygroskopisk, så den buffrar inte fukt. Men däremot så bör man ju inte blöta ned den då den är porös (som en tvättsvamp) och tar oerhört lång tid att torka om den väl blivit blöt, så man måste passa sig för att bygga
tergo: https://www.hornbach.se/p/tatningspropp-gelia-for-diskmaskinsanslutning-svart-gummi-o19-mm/10571791/?wt_mc=se.paid.sea.google.alwayson_assortment.kue.smartbidding.product%E2%80%A6
13th Marine: Nu var det dock 2år sedan TS hade problem, och TS har inte synts till på ett år.
omdirigerad: Det var det! Hittade förstås själva Tutankhamon inuti som låg och förmultnade. Nu rinner det!
Gugge65: [citat] Hej! Funderar på samma. Har du kommit längre och fått erfarenheter på området kanske?
jonaserik: Fungerar allt, gör så enligt din beskrivning, så bry dig inte. Du märker om det fallerar och då först blir att felsöka.