Hej!

Jag anlitade en VVS-firma för flytt av kök som uppskattade materialkostnaden till ca 6 000 kr, men den slutade på 16 977 kr.

Kan någon hjälpa mig förstå vilket påslag som kan ha lagts på? Vad brukar hanterkare få ungefär?

Har bara med delar av fakturan här.

Tacksam för svar! Jag tänkte ringa och påtala detta för honom imorgon.

1777302165073.png

1777302180759.png

J
L Lurran88 skrev:
Hej!

Jag anlitade en VVS-firma för flytt av kök som uppskattade materialkostnaden till ca 6 000 kr, men den slutade på 16 977 kr.

Kan någon hjälpa mig förstå vilket påslag som kan ha lagts på? Vad brukar hanterkare få ungefär?

[bild]

[bild]
Nu är jag absolut ingen VVSare, men googla kan jag. De dyraste artiklarna verkar vara prisade ungefär som det du och jag kan köpa dem för själva i butik. Varför man kör på dessa notap och fernco kopplingar i en badrumsrenovering undrar jag, det känns lite som ett "fuskjobb" - jag tänker att man ska byta rör eller koppla in riktiga rördelar - men kanske är det i en bostadsrätt där man inte kan "stänga av"? Mycket är ju för hyra av maskiner också, jag antar betongbjälklag.

VVS är ju skitdyrt, så jag skulle nog inte förvånas så mycket ändå. Nog mera att man med min magkänsla gjort "provisoriska" och "svindyra" inkopplingar av vatten och avlopp isåfall...

Redigerat:
Krilleman
L Lurran88 skrev:
Hej!

Ligger momsen med i priserna vi ser här eller tillkommer den?

L Lurran88 skrev:
Hej!

[bild]

[bild]
Ca 3800 kr utav ca 14100 kr är uthyrningskostnad, alltså inte material.

Edit: läste fel / gjorde tankevurpa när jag skrev totalsumman.

Edit2: korrigerat totalsumman.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
utav ca 5700 kr
Och hur räknade du fram den siffran?

K Kane skrev:
Och hur räknade du fram den siffran?
Läste fel / gjorde en tankevurpa

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Det var utan moms såg jag nu. 21222kr att betala. Hytlösa priser.

Stämmer att viss del är maskinhyra, total hyra av maskiner är 4470 exkl moms.

Så ca 12500 för material exkl moms.

Vore intressant att veta vad hans inköpspris är på materialet och hur mycket han tjänar på mig.

1777310932601.png

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
L Lurran88 skrev:
Det var utan moms såg jag nu. 21222kr att betala. Hytlösa priser.

Stämmer att viss del är maskinhyra, total hyra av maskiner är 4470 exkl moms.

Så ca 12500 för material exkl moms.

Vore intressant att veta vad hans inköpspris är på materialet och hur mycket han tjänar på mig.

[bild]
Bestrid mtrlkostnaden och hänvisa till prisuppgiften du fått. Hade ni avtalat om hyresutrustning? Hur ser fakturerade arbetskostnaden ut jämfört med offert/prisuppgift?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Kane skrev:
Bestrid mtrlkostnaden och hänvisa till prisuppgiften du fått. Hade ni avtalat om hyresutrustning? Hur ser fakturerade arbetskostnaden ut jämfört med offert/prisuppgift?
Han berättade att han behövde hyra borrmaskin m.m. Där kan jag inte göra så mycket. Hans offert låg på 6000kr för material så blev en ganska stor differens mot vad som slutligen fakturerades.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Konsumenttjänstlagen gäller här. Den tar hänsyn till att du som beställare är den "svaga" parten.
Vad exakt har offererats? Ordalydelsen kan vara avgörande för hur mycket priset ev. kan dra iväg.

Vid tillkommande och fördyrande arbete ska företaget normalt först inhämta ditt godkännande innan arbetet utförs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.