M Mortsken skrev:
Du förstår verkligen inte att det blir min huvudvärk om grävarbetet blir pausat i veckor/månader?
Seriöst?
Poängen är att om man håller på och försöker stänga själv eller om det kommer fram att man ens har varit där så kan man bli ersättningsskyldig för hela ventilbytet om de är på det humöret......
Har man pem slang in så kan man klämma den istället
 
  • Gilla
Padda
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Öppnade locket för vattenavstängning i gatan.
Först var det bara jord. Men när jag rensat ser det ut så här.

[bild]

Ser det ut som det ska?
Tycker det är märkligt att den sitter så snett i hålet. Plus att den ser rätt risig ut.
Men kanske standard?
Servisventilen tillhör ledningsägaren (oftast samma som kommunen). Beteckningen ser ut att ha fått sig en törn, kan vara snöplogen, samtidigt som ventilspindeln har sjunkit ner lite. Detta är inte så ovanligt men ingen större fara egentligen, vattenledningen är opåverkad. Skulle ni få en akut läcka kan ni stänga ventilen vid vattenmätaren, fungerar inte denna får kommunen stänga av vattnet på hela gatan. Om det inträffar prioriterar de nog er ventil ganska snabbt.
 
M Mortsken skrev:
Du förstår verkligen inte att det blir min huvudvärk om grävarbetet blir pausat i veckor/månader?
Seriöst?
Varför skulle det bli din huvudvärk ?
Du kan väl stänga av efter mätaren ?
 
  • Gilla
Padda
  • Laddar…
W whak skrev:
Varför skulle det bli din huvudvärk ?
Du kan väl stänga av efter mätaren ?
För att det ska bytas fram till ventilen. Så att stänga efter mätaren blir inte så bra.
 
  • Gilla
CocaColisten
  • Laddar…
I syrrans grannskap så gav en sådan ventil sig häromsistens (rejäl vattenläcka) och hela byn blev utan vatten medan de försökte reda ut problemet. De kunde inte stänga av stamledningen under dagtid för då hade de behövt stänga skolan, så de lät det läcka i nästan ett dygn innan den var lagad. Den gick sönder på kvällen och det fanns ingen som kunde göra jobbet under natten och garanterat vara klar till skolan öppnade och sedan fick de ta nästa kväll för att laga den. Många som var missnöjda med att inte ha vatten under matlagningstid, men de var förvarnade så de kunde bunkra vatten samt att det fanns en vattenkran på den lokala macken också (som matades via en annan slinga).
 
M Mortsken skrev:
Öppnade locket för vattenavstängning i gatan.
Först var det bara jord. Men när jag rensat ser det ut så här.

[bild]

Ser det ut som det ska?
Tycker det är märkligt att den sitter så snett i hålet. Plus att den ser rätt risig ut.
Men kanske standard?
Det där är ju rätt standard. Inte för att det ska vara så, men så är det. VattenBolaget i komunen får fixa den.

Pillar du själv så blir det dyrt då den troligen kommer gå sönder.
 
Lär hu finnas en punkt längre bort som dom kan stänga av om det är akut och dom inte kan laga nu
 
W whak skrev:
Lär hu finnas en punkt längre bort som dom kan stänga av om det är akut och dom inte kan laga nu
Frågan är bara hur den påverkar andra. Som i fallet med den i syrrans område så kan det vara så att man inte "kan" stänga av hur som helst.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det blir ventilägarens huvudvärk. Man ska inte vara och hålla på med dessa själv.
Är väl bara sätta en avstängningsventil på sitt eget inkommande vatten? Det förutsatte jag att alla hade.

Edit: innan någon flyger på mig, ja denna behövs ju såklart stängas av innan man sätter en egen..
 
  • Haha
  • Gilla
CocaColisten och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Öppnade locket för vattenavstängning i gatan.
Först var det bara jord. Men när jag rensat ser det ut så här.

[bild]

Ser det ut som det ska?
Tycker det är märkligt att den sitter så snett i hålet. Plus att den ser rätt risig ut.
Men kanske standard?
det är kommunens egendom! du behöver inte bry dej.
 
M Mortsken skrev:
Du förstår verkligen inte att det blir min huvudvärk om grävarbetet blir pausat i veckor/månader?
Seriöst?
Då skulle jag säga att din planering brustit.
 
  • Gilla
FenixLord och 1 till
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Då skulle jag säga att din planering brustit.
Håller helt med om bristande planering där.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.