Öppnade locket för vattenavstängning i gatan.
Först var det bara jord. Men när jag rensat ser det ut så här.

Rostig och sned vattenavstängningsventil i ett rensat hål, omgiven av jord och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser det ut som det ska?
Tycker det är märkligt att den sitter så snett i hålet. Plus att den ser rätt risig ut.
Men kanske standard?
 
  • Gilla
Stenkien
  • Laddar…
Min ser precis likadan ut, blir roligt den dagen man behöver använda den.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det blir ventilägarens huvudvärk. Man ska inte vara och hålla på med dessa själv.
 
  • Gilla
CocaColisten och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det blir ventilägarens huvudvärk. Man ska inte vara och hålla på med dessa själv.
Vems huvudvärk tror du det blir om de inte byter denna på någon månad och man behöver stänga vattnet nu?
 
När du beställer avstängning av vattnet (bara VA bolaget får röra ventilen), så byter de ventilen inom några dagar om det behövs.

Vi skulle gräva nära servisledningen, grävfirman krävde att vattnet skulle vara avstängt innan de grävde. Jag bestäöllde avstängning, kommunen kom ut och testade kranen ca 4 dagar innan det var dags. Sedan kom de och stängde av på avtalad tid och lämnade de kvar avstängnings verktyget, så vi kunde öppna ventilen själva när den kritiska delen av grävningen var klar. De kom och hämtade verktyget på kvällen, och kontrollerade att vi hade öppnat ventilen helt.

Jag har sett att de gjorde liknande på ett hus ett kvarter bort. Där fungerade inte kranen, de började gräva samma eftermiddag, och allt var klart ett par dagar senare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Padda och 4 till
  • Laddar…
Det är nog ofta så att om ventilen inte fungerar så är det vanligt att den spricker när de försöker manövrera den, så det blir en akut vattenläcka.
 
Ofta går det att ringa VA-ägaren och informera om att man har tänkt att göra ett VA-arbete på tomten inom några månader och man misstänker att ventilen är dålig. Då kommer de ut, försöker motionera den och om den inte fungerar så byts den ut.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Vems huvudvärk tror du det blir om de inte byter denna på någon månad
Ventilägarens.

M Mortsken skrev:
och man behöver stänga vattnet nu?
Då beställer du avstängning och väntar tills ventilägaren utfört din beställning.
 
  • Gilla
944_Driver och 2 till
  • Laddar…
När jag drog in vatten i en bod kontaktade jag vattenleverantören om det här. De kom, konstaterade att avstängningen inte fungerade. Lång kö för att ordna detta så de hyrde in sig i grävföretaget jag hyrt och bytte i samband med mitt arbete avstängningen. Det innebar att vattenleverantören betalade en del av grävarbetet, mitt jobb blev billigare än vad jag hade räknat med.
 
  • Gilla
Padda och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När du beställer avstängning av vattnet (bara VA bolaget får röra ventilen), så byter de ventilen inom några dagar om det behövs.

Vi skulle gräva nära servisledningen, grävfirman krävde att vattnet skulle vara avstängt innan de grävde. Jag bestäöllde avstängning, kommunen kom ut och testade kranen ca 4 dagar innan det var dags. Sedan kome och stängde av på avtalad tid och lämnade de kvar avstängnings verktyget, så vi kunde öppna ventilen själva när den kritiska delen av grävningen var klar. De kom och hämtade verktyget på kvällen, och kontrollerade att vi hade öppnat ventilen helt.

Jag har sett att de gjorde liknande på ett hus ett kvarter bort. Där fungerade inte kranen, de började gräva samma eftermiddag, och allt var klart ett par dagar senare.
De har varit där och testat ventilen idag. Fungerar inte, och det är veckor eller månader tills de kan byta enligt kundtjänst i alla fall.
 
  • Gilla
thonor12
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ventilägarens.


Då beställer du avstängning och väntar tills ventilägaren utfört din beställning.
Du förstår verkligen inte att det blir min huvudvärk om grävarbetet blir pausat i veckor/månader?
Seriöst?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
När jag drog in vatten i en bod kontaktade jag vattenleverantören om det här. De kom, konstaterade att avstängningen inte fungerade. Lång kö för att ordna detta så de hyrde in sig i grävföretaget jag hyrt och bytte i samband med mitt arbete avstängningen. Det innebar att vattenleverantören betalade en del av grävarbetet, mitt jobb blev billigare än vad jag hade räknat med.
Låter ju som en kanon lösning.
Kan ju hoppas VA SYD tänker likadant.
 
  • Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Verkar som det möjligen handlar om att de fall jag känner till, så har man haft turen att kranen börjar läcka när de testar den, så att reparation blir akut.
 
H hempularen skrev:
Verkar som det möjligen handlar om att de fall jag känner till, så har man haft turen att kranen börjar läcka när de testar den, så att reparation blir akut.
Kanske borde snabba mig att skruva på den så den pajar, så tror de att det var deras fel!
(Jag är inte seriös)
 
M Mortsken skrev:
Du förstår verkligen inte att det blir min huvudvärk om grävarbetet blir pausat i veckor/månader?
Nej jag har absolut ingen aning om hur brådskande det är för dig att få kranen stängd.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.