Öppnade locket för vattenavstängning i gatan.
Först var det bara jord. Men när jag rensat ser det ut så här.
Ser det ut som det ska?
Tycker det är märkligt att den sitter så snett i hålet. Plus att den ser rätt risig ut.
Men kanske standard?
Först var det bara jord. Men när jag rensat ser det ut så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser det ut som det ska?
Tycker det är märkligt att den sitter så snett i hålet. Plus att den ser rätt risig ut.
Men kanske standard?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Det blir ventilägarens huvudvärk. Man ska inte vara och hålla på med dessa själv.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
När du beställer avstängning av vattnet (bara VA bolaget får röra ventilen), så byter de ventilen inom några dagar om det behövs.
Vi skulle gräva nära servisledningen, grävfirman krävde att vattnet skulle vara avstängt innan de grävde. Jag bestäöllde avstängning, kommunen kom ut och testade kranen ca 4 dagar innan det var dags. Sedan kom de och stängde av på avtalad tid och lämnade de kvar avstängnings verktyget, så vi kunde öppna ventilen själva när den kritiska delen av grävningen var klar. De kom och hämtade verktyget på kvällen, och kontrollerade att vi hade öppnat ventilen helt.
Jag har sett att de gjorde liknande på ett hus ett kvarter bort. Där fungerade inte kranen, de började gräva samma eftermiddag, och allt var klart ett par dagar senare.
Vi skulle gräva nära servisledningen, grävfirman krävde att vattnet skulle vara avstängt innan de grävde. Jag bestäöllde avstängning, kommunen kom ut och testade kranen ca 4 dagar innan det var dags. Sedan kom de och stängde av på avtalad tid och lämnade de kvar avstängnings verktyget, så vi kunde öppna ventilen själva när den kritiska delen av grävningen var klar. De kom och hämtade verktyget på kvällen, och kontrollerade att vi hade öppnat ventilen helt.
Jag har sett att de gjorde liknande på ett hus ett kvarter bort. Där fungerade inte kranen, de började gräva samma eftermiddag, och allt var klart ett par dagar senare.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det är nog ofta så att om ventilen inte fungerar så är det vanligt att den spricker när de försöker manövrera den, så det blir en akut vattenläcka.
Ofta går det att ringa VA-ägaren och informera om att man har tänkt att göra ett VA-arbete på tomten inom några månader och man misstänker att ventilen är dålig. Då kommer de ut, försöker motionera den och om den inte fungerar så byts den ut.
När jag drog in vatten i en bod kontaktade jag vattenleverantören om det här. De kom, konstaterade att avstängningen inte fungerade. Lång kö för att ordna detta så de hyrde in sig i grävföretaget jag hyrt och bytte i samband med mitt arbete avstängningen. Det innebar att vattenleverantören betalade en del av grävarbetet, mitt jobb blev billigare än vad jag hade räknat med.
De har varit där och testat ventilen idag. Fungerar inte, och det är veckor eller månader tills de kan byta enligt kundtjänst i alla fall.H hempularen skrev:När du beställer avstängning av vattnet (bara VA bolaget får röra ventilen), så byter de ventilen inom några dagar om det behövs.
Vi skulle gräva nära servisledningen, grävfirman krävde att vattnet skulle vara avstängt innan de grävde. Jag bestäöllde avstängning, kommunen kom ut och testade kranen ca 4 dagar innan det var dags. Sedan kome och stängde av på avtalad tid och lämnade de kvar avstängnings verktyget, så vi kunde öppna ventilen själva när den kritiska delen av grävningen var klar. De kom och hämtade verktyget på kvällen, och kontrollerade att vi hade öppnat ventilen helt.
Jag har sett att de gjorde liknande på ett hus ett kvarter bort. Där fungerade inte kranen, de började gräva samma eftermiddag, och allt var klart ett par dagar senare.
Låter ju som en kanon lösning.NyKarin skrev:
När jag drog in vatten i en bod kontaktade jag vattenleverantören om det här. De kom, konstaterade att avstängningen inte fungerade. Lång kö för att ordna detta så de hyrde in sig i grävföretaget jag hyrt och bytte i samband med mitt arbete avstängningen. Det innebar att vattenleverantören betalade en del av grävarbetet, mitt jobb blev billigare än vad jag hade räknat med.
Kan ju hoppas VA SYD tänker likadant.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Verkar som det möjligen handlar om att de fall jag känner till, så har man haft turen att kranen börjar läcka när de testar den, så att reparation blir akut.
