Hej

Eftersom det inte fanns så mycket info för mig när jag letade efter gråvattenlösning för att ersätta den stenkista som vattnet gock till tidigare (inte tillåtet och dessutom var röret igensatt) så tänkte jag dela med mig av hur vi löst det.
Förutsättningen är fritidshus med "torrtoa" Wostman Ecodry, så fräsch toa där vi komposterar fekalierna och vattnar med urinen.
Gråvattnet att ta hand om alltså, från kök (med diskmaskin) och handfat. Dusch har vi utomhus men lösningen hade funkat även för duschvatten.

Vi använder huset bara på sommaren så frysrisk är inget problem.
Tomten är bergig och vi har ett par hundra meter till väg som slamsugarbil kan köra på. Så vi behövde en lösning som inte kräver slamtömning och dessutom ville vi komma billigt undan. Godkännande av kommunen (Norrtälje) var förstås också ett krav. Huset ligger på Blidö.

Lösningen blev en Biobox XL från Raita. Enligt krav från kommunen så leds vattnet efter bioboxen till en infiltrationsbädd och sedan till dike via "diffust" utsläpp (grusbädd).
Vi köpte Bioboxen själva och lät en lokal entreprenör beskriva utformning av infiltrationen (som sedan kommunen kompletterade med att kräva diffust utsläpp) och sedan också göra jobbet. Totalt landade det på ca 50 000kr . Entreprenören debiterade oss 35 000 efter Rot.
Ungefärliga poster:
Bioboxen: 15 000
Provgrop: 2 000
Va-utredning och ansökan: 3 500
Grävmaskin och timmar för själva anläggandet samt material (grus, rör, markduk etc): 29 000
5 kbm jord utkörd för att återställa marken: 3 500
Rot: -5 000
Installation av Biobox XL för gråvattenhantering i bergig terräng med rör, grus och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anläggning av en gråvatteninfiltrationsbädd med markduk och grus i en utgrävd trädgård, med en orange avloppsrör och en mindre grävmaskin i bakgrunden.
Skapa konto
Gråvattenhantering på land med Biobox XL lock synligt på marken omgivet av grönt gräs och bergiga stenar.
Skapa konto
Nyplanterad gräs på tomten framför gult hus och infiltrationsbädden för gråvattenlösning syns.
Skapa konto

Bioboxen har filter som man ungefär en gång per år skrapar av över sin kompost. Filtren skall hålla i ca 10 år så det är knappt några driftskostnader överhuvudtaget.

Anläggningen har varit igång en säsong och fungerat precis enligt förväntan.

/Martin

• Gilla
EELB och 12 till
  • Laddar…
Hej,

Bra skrivet och fin info!
Använder du spridar plattor/"biomoduler" efter boxen för själva infiltrationen eller är det ett rör?
Jag tänkte ha ett spridarrör och funderar på hur långt det ska vara. Jag hittar ingen info på det från Raita.
Hur långt är ert spridarrör?

Det är ett rör och det är fyra meter långt och i andra änden sitter avluftning som sticker upp ur gräsmattan. Själva markbädden är 4X2m. Skissen som entreprenören gjorde visar detta uppifrån:
Ritning av ett 4m långt avluftningsrör med diffust utsläpp, sett uppifrån och från kortsidan.
Och från kortsidan:
Skiss av ett avloppssystem med tvärsnitt av markbädden, rör, och avluftning som sticker upp ur marken, med dimensioner angivna.
Denna ritning tillsammans med beskrivning är vad som lämnades in till kommunen för godkännande. Och den enda synpunkten komunen hade var att utsläppet inte skulle ske öppet ut i diken utan genom diffist utsläpp (via grusbädd). Hoppas detta hjälper!

Intressant. Jag kollade med kommunen (Söderhamn) och de sa 10 meter spridarrör. Knepigt hur det skiljer.
Jaja, det bara att hugga i med spett o spade då :)

Jag planerar att ansöka om installation av en biobox, tänker att jag skall hålla det så enkelt som möjligt, dvs rätt ut i en bäck. Självfall och placering intill en bäck gör att installation blir väldigt enkel, så tänkte göra det själv. En fråga om luftningen av BDT, är det bara i en infiltration det behövs? Det vill säga, ingen luftning mellan huset och bio boxen? Eller måste jag lufta mellan huset och bioboxen innan den rinner ut?

• Gilla
Johkra01
  • Laddar…
Jag hade redan luftning eftersom röret tidigare gick ned i stenkista. Men då bioboxen inte är lufttät kanske det kan räcka att den kan lufta systemet.

Norrtälje kommun tex skulle inte godkänna utlopp i bäck. För mig krävdes både infiltration och efter den diffust utsläpp i dike.

Vet du varför dom inte godkände? Du hade ju en ganska liten box, min plan är XL+ och vad jag förstår kan den rena mer till högre grad. Får se vad kommunen säger.

Vet ej. Men jag kan tänka mig att man inte anser att vattnet är rent nog att släppa ut direkt.

Intressant tråd. Jag är i färd med att ordna gråvattenlösning för ett hus som är byggt på berg, där det inte finns mycket till jordlager att gräva i. Jag funderar på en lösning av typen "markbädd på burk". Har någon installerat något liknande?

M martar skrev:
Hej

Eftersom det inte fanns så mycket info för mig när jag letade efter gråvattenlösning för att ersätta den stenkista som vattnet gock till tidigare (inte tillåtet och dessutom var röret igensatt) så tänkte jag dela med mig av hur vi löst det.
Förutsättningen är fritidshus med "torrtoa" Wostman Ecodry, så fräsch toa där vi komposterar fekalierna och vattnar med urinen.
Gråvattnet att ta hand om alltså, från kök (med diskmaskin) och handfat. Dusch har vi utomhus men lösningen hade funkat även för duschvatten.

Tomten är bergig och vi har ett par hundra meter till väg som slamsugarbil kan köra på. Så vi behövde en lösning som inte kräver slamtömning och dessutom ville vi komma billigt undan. Godkännande av kommunen (Norrtälje) var förstås också ett krav. Huset ligger på Blidö.

Lösningen blev en Biobox XL från Raita. Enligt krav från kommunen så leds vattnet efter bioboxen till en infiltrationsbädd och sedan till dike via "diffust" utsläpp (grusbädd).
Vi köpte Bioboxen själva och lät en lokal entreprenör beskriva utformning av infiltrationen (som sedan kommunen kompletterade med att kräva diffust utsläpp) och sedan också göra jobbet. Totalt landade det på ca 50 000kr . Entreprenören debiterade oss 35 000 efter Rot.
Ungefärliga poster:
Grävmaskin och timmar för själva anläggandet samt material (grus, rör, markduk etc): 29 000
[bild] [bild] [bild] [bild]
Bioboxen har filter som man ungefär en gång per år skrapar av över sin kompost. Filtren skall hålla i ca 10 år så det är knappt några driftskostnader överhuvudtaget.

/Martin
Kanonbra skrivet!
Sjukt tacksam för sånhär info!
Vi går i tankarna att skaffa en biobox till stugan och tänkte höra hur er upplevelse varit nu efter ett par säsonger?
Hur många är ni är på er XL-box?
Klarar den besök/toppar?
Ha det gott!

Hej!
Kul att ni haft nytta av infon! Boxen funkar precis enligt förväntan. Vi är bara ute på sommaren och har bara kök och ett handfat kopplat till den så belastningen är liten. Den har aldrig varit i närheten av sin maxkapacitet.

Har ännu inte rensat filtren heller eftersom de inte belastats så hårt än, tänkte göra det i höst.

/Martin

• Gilla
Ohlson_
  • Laddar…
B Beape skrev:
Intressant tråd. Jag är i färd med att ordna gråvattenlösning för ett hus som är byggt på berg, där det inte finns mycket till jordlager att gräva i. Jag funderar på en lösning av typen "markbädd på burk". Har någon installerat något liknande?
Hej Beape
Tänkte bara kolla med dig om du kom fram till någon vettig lösning angående gråvattnet? Har också bergig tomt.

M martar skrev:
Hej

Ungefärliga poster:
[bild] [bild] [bild] [bild]

/Martin
Tack för mycket bra och tydlig info. Sätter spaden i backen senare idag. Har tillstånd från kommun!

Tack för att du delar med dig av processen, för det är verklgien svårt att leta fram nog med bra info kring sådana här lösningar. Så väldigt hjälpsamt att få läsa igenom din text🩷

• Gilla
martar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.