Tja.
Bifogar två bilder. Vad är det för ventil jag har efter inkommande vatten? Det röret den sitter på går vidare till påfyllnad av expantioinskärlet till värmepumpen.
Den började droppa efter att jag fick min vattenmätare bytt. Innan har det inte kommit vatten mer än när man öppnat ventilen på den stora, vänstra, svarta ratten.
Bifogar två bilder. Vad är det för ventil jag har efter inkommande vatten? Det röret den sitter på går vidare till påfyllnad av expantioinskärlet till värmepumpen.
Den började droppa efter att jag fick min vattenmätare bytt. Innan har det inte kommit vatten mer än när man öppnat ventilen på den stora, vänstra, svarta ratten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt google så är det det 
Men vad gör att den droppar precis efter ett mätarbyte?? Det måste ju blivit högre tryck någonstans, men varfö...?
Men vad gör att den droppar precis efter ett mätarbyte?? Det måste ju blivit högre tryck någonstans, men varfö...?
Det är ett sk ventilrör som oftast sitter på KV-sidan in mot varmvattenberedare. Högra sidan är en kombinerad avstängnings och backventil och vänstra som sagt en säkerhetsventil som öppnar vid högt tryck. I ditt fall då om det stämmer som du skriver att det går till expansionskärlet en kreativ användning av komponenten för både SÄV och påfyllning. Inget fel i det och om högra ventilen är stängd finns inget direkt samband mellan dropp och vattenmätarbytet.Henrik Johansson skrev:
Tja.
[bild][bild]
Du kan testa motionera säkerhetsventilen lite och se om den tätar bättre sen.
TackGK100 skrev:
Det är ett sk ventilrör som oftast sitter på KV-sidan in mot varmvattenberedare. Högra sidan är en kombinerad avstängnings och backventil och vänstra som sagt en säkerhetsventil som öppnar vid högt tryck. I ditt fall då om det stämmer som du skriver att det går till expansionskärlet en kreativ användning av komponenten för både SÄV och påfyllning. Inget fel i det och om högra ventilen är stängd finns inget direkt samband mellan dropp och vattenmätarbytet.
Du kan testa motionera säkerhetsventilen lite och se om den tätar bättre sen.
Känns som när jag var copy/print tekniker i slutet av 90. Lagade man en printer så gick faxen i andra delen av kontoret sönder och det var givetvis "mitt" fel som hade varit till platsen :-D
Fick svar från mätarinstallatören:
"Vi har stött på att äldre backventiler kan börja läcka eftersom de nya (smarta) mätarna har en backventil inbyggd. Då kan detta uppstå."
(Fattar som att det som hade gått ut i kommunala ledningen innan nu går ut i min ventil istället...)
Det svarar ju på frågan
Fick även lite tips på hur jag kan motionera den och testa innan ev. byte.
"Vi har stött på att äldre backventiler kan börja läcka eftersom de nya (smarta) mätarna har en backventil inbyggd. Då kan detta uppstå."
(Fattar som att det som hade gått ut i kommunala ledningen innan nu går ut i min ventil istället...)
Det svarar ju på frågan
Fick även lite tips på hur jag kan motionera den och testa innan ev. byte.
Klicka här för att svara