Bästa svaret

Tror att det i det här fallet så beror problemet på avsaknad eller ej ej korrekt monterat vattenlås. Men om det fortsätter även efter att dessa är isatta och vattenfyllda, så kan det vara fastighetens avluftning till avloppet som är igensatt.

Antingen av en propp längre ner eller av något så enkelt som ett välfyllt fågelbo där det går ut på taket. Är det stopp i avluftningen så får man "baksug" när någon lägenhet i huset exvis spolar och luft kan komma upp i vattenlås i en helt annan lägenhet.

• Gilla
Sara00K
  • Laddar…
Det kan ju också vara så att tilluftsventilernas filter är igensatta. Kolla dessa med.

BirgitS
S Sara00K skrev:
Det har slutat blåsa ur den avloppsbrunnen som hade ett fungerande vattenlås. Dock gjorde inte det att avloppslukten försvann. Jag hade fönstret till tvättstugan öppet ett dygn för att verkligen vädra ut. Men lukten är så stark nu att jag antar att det ändå kommer in ny avloppslukt. Men det blåser inget alls ur avloppsbrunnen.. och finns inget annat avlopp I tvättstugan.

Förstår inte riktigt.
Försök nosa runt i tvättstugan och se om lukten är starkare på något ställe.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Men om det fortsätter även efter att dessa är isatta och vattenfyllda, så kan det vara fastighetens avluftning till avloppet som är igensatt.
Då drar avloppsstammen IN luft (när någon annan spolar) inte trycker UT.

Konvektion gör alltid att den varmare luften inuti avloppsstammen vill stiga, & eftersom marken/huset/slitsen är håller högre temp, så får man "skorstens-effekt".

Den stigande varmare luften ska ventileras bort av husets avluftning på taket, men precis som vatten så tar alltid luften "lättaste vägen"
& har någon då ett ej fungerande vattenlås, så kommer all "varmare" av konvektion stigande avlopps-luft att komma ut i detta ej fungerande vattenlås.

Så samtliga av dina problem handlar om din lägenhets olika vattenlås & ingenting annat.

J jawen skrev:
Så samtliga av dina problem handlar om din lägenhets olika vattenlås & ingenting annat.
Det kan vi inte veta. Det kan exempelvis vara "glapp" någonstans vid en skarv av avloppsrören där lukt kan "pysa in". En toastols anslutning till avloppet är ett typexempel på där det kan vara dåligt tätat men det kan såklart vara var som helst.

• Gilla
Spopas
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
vara "glapp" någonstans vid en skarv av avloppsrören där lukt kan "pysa in". En toastols anslutning till avloppet är ett typexempel på där det kan vara dåligt tätat
Så du tror att skarvar plötsligt "går isär", eller att en sedan länge monterad toalettstols packning plötsligt ändrar läge totalt!

Ditt svar tyder på bristande yrkeskunskap.

De absolut flesta avlopp är dessutom ingjutna i betong om vi pratar om lägenheter eller villor med platta på mark (med ell utan källare)

• Gilla
Fluvia
  • Laddar…
J jawen skrev:
Så du tror att skarvar plötsligt "går isär"
Jag tror ingenting. Jag påtalar bara att det finns andra tänkbara felkällor då jag anser det naivt att hävda att den enda möjliga felkällan är vattenlåsen.

Jag håller med dig (antar jag) att vattenlåsen är en trolig felkälla. Dessa är dock absolut inte den enda möjliga felkällan.

J jawen skrev:
Då drar avloppsstammen IN luft (när någon annan spolar) inte trycker UT.
Javisst, och när den drar IN luften så tömmer den vattenlåset och därefter är det fritt blås UT i lägenheten för allsköns dofter.

I InsidersUnited skrev:
Javisst, och när den drar IN luften så tömmer den vattenlåset och därefter är det fritt blås UT i lägenheten för allsköns dofter.
Du är inte i yrket va?

En spolning av toaletten, fyller inte 110 mm avloppsröret mer än max 30 % av dess innerdiameter.
Så först & främst skapas inte ett kraftigt undertryck i avloppsstammen av att andra spolar, sedan att detta skulle ha kraften att tömma ett vattenlås är en utopi.

Så vidhåller mina tidigare svar till 100%, men kommer inte diskutera detta mer då denna dialog är ett slösande av tid.

Kan en undermålig avloppsventilation vara en bidragande faktor till problemet som TS berättar om, att det står som en kvast av kraftigt blås från avloppet? Detta är inget normalt i min värld.

Se tex https://avloppsjouren.se/blogg/avluftning-av-avlopp/

Finns massvis om detta.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du är inte i yrket va?

En spolning av toaletten, fyller inte 110 mm avloppsröret mer än max 30 % av dess innerdiameter.
Så först & främst skapas inte ett kraftigt undertryck i avloppsstammen av att andra spolar, sedan att detta skulle ha kraften att tömma ett vattenlås är en utopi.

Så vidhåller mina tidigare svar till 100%, men kommer inte diskutera detta mer då denna dialog är ett slösande av tid.
Är det stopp i avluftningen och exvis lägenheten längst upp i huset spolar toaletten så kan suget som uppstår tömma både toalett och vattenlås i lägenheter under i huset. Jag har jobbat 15 år plus med fastigheter och äger faktiskt just nu en hyresfastighet som hade exakt detta problemet.
Mvh
Rapport från verkligheten

Jag vädrade med öppet fönster ett dygn till i tvättstugan, efter att ha fyllt upp med vatten i vattenlåset.
Det blåser inte och lukten är nog ok. Tycker fortsätta det luktar lite men inte alls så starkt. Så har lite hopp att det inte ska komma någon met avloppslukt.

Har inte köpt nytt vattenlås till golvbrunnen i badrummet än då det kostade över 500 i min lokala butik! Köpte en förut för ca 150 på bauhaus så väntar på att kunna åka dit.

• Gilla
Hempulare
  • Laddar…
Tack alla för hjälpen!
Känns tryggt att det finns så mycket kompetens här! När jag själv kan absolut ingenting om sånt här så man känner sig lite clueless!

Nu tror jag inte att du kan sätta i vilket "vattenlås" som helst. Det kan säkert bli luftläckage då. Det är heller inte priset som avgör.

Du måste hålla dig till rätt fabrikat och modell.

Ungefär som du köper en BH till flickvännen, det funkar inte med vilken som helst. Begrips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.