Hej, ska intstallera diskbänk i tvättstuga. kopplingen till diskhon är 47mm i ytterdiameter. Skulle behöva införskaffa vattenlås och allt som hör till för att ansluta den till avloppet.
Har sökt runt men hittar mest för 40mm.
Nån som har en aning om vad jag ska köpa. En adapter av nåt slag?
Har sökt runt men hittar mest för 40mm.
Nån som har en aning om vad jag ska köpa. En adapter av nåt slag?
Det är nog en vanlig 1 1/2 tums (G40) rörgänga. Den ska vara 48 mm i ytterdiameter. Med det som sökterm borde du hitta delarna du vill ha.
Kanske passar denna utseendemässigt?
https://www.vvsochbad.se/intra-vatt...hne9HijReBr6VrCLZFY-btxPsNlUuo-hoCgEUQAvD_BwE
Kanske passar denna utseendemässigt?
https://www.vvsochbad.se/intra-vatt...hne9HijReBr6VrCLZFY-btxPsNlUuo-hoCgEUQAvD_BwE
En G40(1 1/2") gänga har en ytterdiameter på 48mm.T Ti Bergström skrev:
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
Det verka stämmar rätt bra med ditt mått.
Toppen tack! Mätte med tre olika skjutmått och fick alla till 47mm. Men det är väldigt nära 48 så verkar rimligt då det ju verkar vara nåt slags standardmått.Claes Sörmland skrev:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Ska kika på den du länkade till. Behöver ev nåt vattenlås som är lite flexibelt i förhållandet mellan diskhon och avloppet då dom ev kommer vara en aning förskjutna från varandra i sidled.Claes Sörmland skrev:
Har en fråga angående tabellen du länkade till.M mattoys skrev:
Undrar om du vet vad 1 1/2” avser för mått egentligen. 1 1/2” är ju 38,1 mm.
Hur kan det motsvara 48mm?
Och varför heter det G40?
Mvh Ti
Ja Säg Det.
Den förklaring jag fått går ut på att rörgängors beteckning med angiven diameter i tum utgår från innerdiameter på rör någon gång anno dazumal, ca 1900-nånting, och dessa rör hade tjockare gods.
Den förklaring jag fått, kan ej verifiera saningshalten.
Den förklaring jag fått går ut på att rörgängors beteckning med angiven diameter i tum utgår från innerdiameter på rör någon gång anno dazumal, ca 1900-nånting, och dessa rör hade tjockare gods.
Den förklaring jag fått, kan ej verifiera saningshalten.
Ok tack för svar! Inte så lätt att få ordning på alla mått och dimensioner…Fotografen skrev:
Hej igen, har spanat in denna som finns på bauhaus. Står att den ska vara för G40 men tycker inte att anslutande del till vasken ser gängad ut. Kanske är dålig bild bara…T Ti Bergström skrev:
Eller kan dom anslutas utan gängor på nåt sätt?
Den sista frågan är väl den enda som det finns ett rationellt svar på. För att en gänga som är 48 mm passar rätt bra för ett 40 mm rör?T Ti Bergström skrev:
Det ser verkligen ut som att kulventilen, som man normalt sätter på en tvättho, har gått i två delar när förra ägaren rev ut denna.T Ti Bergström skrev:
Se min bild där ventiler gått i två delar. Den röda pilen på båda bilderna pekar på samma del av ventilen.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MIzf-pzaGJlAMVREeRBR33EAW_EAQYASABEgIlhfD_BwE
Så du behöver gänga loss denna del för att komma till vanlig rörgänga direkt på bottenventilen i mässing ovanför!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Har tänkt samma tanke faktiskt. Har försökt skriva loss men sitter som berget. Har fått en exakt en sån kulventil som på din bild som i såfall skulle passa där.Krilleman skrev:
Det ser verkligen ut som att kulventilen, som man normalt sätter på en tvättho, har gått i två delar när förra ägaren rev ut denna.
Se min bild där ventiler gått i två delar. Den röda pilen på båda bilderna pekar på samma del av ventilen.
[länk]
Så du behöver gänga loss denna del för att komma till vanlig rörgänga direkt på bottenventilen i mässing ovanför!
[bild]
[bild]
Tips på hur jag ska ta loss?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden