Undrar om någon som är bra på vvs kan ge tips.
Jag bor i en lägenhet med separat tvättstuga, dvs i min lägenhet. Ur avloppsbrunnen i både tvättstugan och badrummet blåser det upp kall luft som förstås luktar avlopp. Håller man handen några dm över så är det som om det vore en fläkt under golvbrunn som blåser uppåt! Så det är verkligen starkt.

I en tidigare lägenhet jag bodde i hade jag dålig lukt i köket, som visade sig bero på att ventilationen till lägenheten drog för hårt. Det ledde till ett undertryck som drog upp luft ur kulvrrten där rören gick i.

Jag har också kallt i lägenheten, vilket jag inte hade förra vintern. Speciellt i badrummet är det iskallt. Men när jag märkte häromdagen att det blåser upp kall luft från avloppet, så kändes det inte så konstigt.

Jag har en liten brf och fick bara svar att jag ska fylla i vatten i avloppet.
Ok, det kan väl förklara att lukt kommer upp, men knappast att det blåser som en fläkt från golvbrunnarna?

Tack för råd. Måste nog ha mycket på benen för att få min sega styrelse i brf att vinna utreda detta...

Där ska ju vara ett fungerande vattenlås i brunnarna, finns det?
Finns det inte så hjälper det inte att fylla på vatten.
Finns dom är dom korrekt ditsatta?
Man brukar få trycka ner dom i brunnen så att dom verkligen sluter tätt (sitter tätning som gör att det går lite trögt)

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Där ska ju vara ett fungerande vattenlås i brunnarna, finns det?
Finns det inte så hjälper det inte att fylla på vatten.
Finns dom är dom korrekt ditsatta?
Man brukar få trycka ner dom i brunnen så att dom verkligen sluter tätt (sitter tätning som gör att det går lite trögt)
Hm ok tack! Nej den ena sitter faktiskt inte riktigt. Får inte den att riktigt klicka i. Ok så om den sitter tätt kan det inte blåsa upp luft?

Har dock aldrig varit med om att det blåser upp på det sättet tidigare, tex när jag tagit ut vattenlås i tidigare lägenheter för att rengöra. Är det normalt?

Men vattenlåset i badrummet sitter, och det blåser där också kom jag på.

BirgitS
Hur är det med tilluft i lägenheten, har du stängt några ventiler?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C
S Sara00K skrev:
Har dock aldrig varit med om att det blåser upp på det sättet tidigare, tex när jag tagit ut vattenlås i tidigare lägenheter för att rengöra. Är det normalt?
Det @BirgitS är inne på är att det troligen är ett (alltför kraftigt) undertryck i lägenheten, dvs man kan snarare se det som att det sugs luft från avloppet än att det blåser.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är det med tilluft i lägenheten, har du stängt några ventiler?
Dom är öppna. Dom går inte att öppna och stänga i min lägenhet.
Men tilluften blåser rätt hårt.

Jag har varit med om tidigare att styrkan på tilluften varit kraftigt överdimensionerad för lägenheten, därför var det dit min tanke gick när jag märkte att det blåste upp luft ur avloppsbrunnarna.

BirgitS
Vad är det för sorts ventilationssystem i huset, var sitter tilluftsventiler och frånluftsventiler, central fläkt som styr frånluftsflödet etc.?

S Sara00K skrev:
Hm ok tack! Nej den ena sitter faktiskt inte riktigt. Får inte den att riktigt klicka i. Ok så om den sitter tätt kan det inte blåsa upp luft?

Men vattenlåset i badrummet sitter, och det blåser där också kom jag på.
Vattenlåset har som uppgift att göra så att otrevlig luft inte tränger upp via golvbrunnen så om du inte har ett korrekt monterat vattenlås (eller ett som saknar vatten) så kommer det komma upp avloppsluft i din bostad.

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
S Sara00K skrev:
fick bara svar att jag ska fylla i vatten i avloppet.
Slutade det inte blåsa när du gjorde det?

• Gilla
Revolvermanen och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Vattenlåset har som uppgift att göra så att otrevlig luft inte tränger upp via golvbrunnen så om du inte har ett korrekt monterat vattenlås (eller ett som saknar vatten) så kommer det komma upp avloppsluft i din bostad.
Ok!
Bra att veta!

Men det blåser upp luft även ur den golvbrunnen där vattenlåset sitter bra. Hm.

S Sara00K skrev:
Ok!
Bra att veta!

Men det blåser upp luft även ur den golvbrunnen där vattenlåset sitter bra. Hm.
Har du vatten i vattenlåset då?

Alfredo Alfredo skrev:
Slutade det inte blåsa när du gjorde det?
Jag får se när jag kommer hem idag.
Jag fyllde på vatten i tvättstugans golvbrunn precis innan jag gick hemifrån, eftersom grannen sa det till mig när jag var på väg ut.

Men i golvbrunnen i badrummet så duschar jag ju hela tiden så den golvbrunnen får ju vatten regelbundet, men blåser ändå.

S Sara00K skrev:
Men i golvbrunnen i badrummet så duschar jag ju hela tiden så den golvbrunnen får ju vatten regelbundet, men blåser ändå.
Då är något fel med vattenlåset i golvbrunnen.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då är något fel med vattenlåset i golvbrunnen.
Ok!

Det kan omöjligt blåsa upp om det sitter rätt och fungerar med andra ord?

Oavsett hur stort undertryck i lägenheten så är det omöjligt för luft att blåsa upp då?

Är det rätt uppfattat?😄

BirgitS
Om det kommer luft genom vattnet så bubblar det väldigt mycket.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.