Varje gång vi kommer till sommarhuset efter vintern får vi problemet att motorskyddet löser ut när vi tar vatten.
Har borrad brunn 30 m djup och hydropress med tryckströmbrytare. Förstår inte varför. Ställde ner frånslagstrycket i fjol och det hjälpte lite men inte nu. Kan det vara insekter i tryckströmbrytaren eller motorskyddet som löser ut?

Det låter inte troligt att insekter orsakar det. Har du mer info om det? Vad är det för pump och vad är motorskyddet inställt på? Har du möjlighet att mäta hur mycket ström pumpen drar? Om det bara är när pumpen stått still länge som motorskyddet löser ligger det nära till hands att misstänka att något går trögt och sedan går lättare efter en stunds drift.

Purre
Har pumpen kärvat ihop?

A Avemo skrev:
Det låter inte troligt att insekter orsakar det. Har du mer info om det? Vad är det för pump och vad är motorskyddet inställt på? Har du möjlighet att mäta hur mycket ström pumpen drar? Om det bara är när pumpen stått still länge som motorskyddet löser ligger det nära till hands att misstänka att något går trögt och sedan går lättare efter en stunds drift.
Tror det heter ejektorpump. Men du har en poäng där att eftersom det är värst i början kan det vara nåt som går trögt i början men sedan kommer igång. Förra våren sprutade jag lite 5-56 i tryckströmbrytaren men där borde ju inte felet sitta. Pumpen är i borrhålet så den kommer jag inte åt utan att dra upp allt. Jsg lutar själv lite åt att det är nåt fel på tryckströmbrytaren

B Bill Rehn skrev:
Tror det heter ejektorpump. Men du har en poäng där att eftersom det är värst i början kan det vara nåt som går trögt i början men sedan kommer igång. Förra våren sprutade jag lite 5-56 i tryckströmbrytaren men där borde ju inte felet sitta. Pumpen är i borrhålet så den kommer jag inte åt utan att dra upp allt. Jsg lutar själv lite åt att det är nåt fel på tryckströmbrytaren
Skaffa en enkel tång så du kan mäta strömmen det har du nytta av även vid andra tillfällen och så slipper du gissa och söka lite på känn.

GK100 GK100 skrev:
Skaffa en enkel tång så du kan mäta strömmen det har du nytta av även vid andra tillfällen och så slipper du gissa och söka lite på känn.
Jag har en voltmätare så det borde vara enkelt om jag vet vilka mätpunkter jag ska ansluta till

Purre
B Bill Rehn skrev:
Jag har en voltmätare så det borde vara enkelt om jag vet vilka mätpunkter jag ska ansluta till
Volt = spänning.
Du vill mäta ampere = ström

Spänning mäts parallellt medan ström mäts i serie om man inte har en strömtång som man har runt ledarna för att mäta.

Purre Purre skrev:
Volt = spänning.
Du vill mäta ampere = ström

Spänning mäts parallellt medan ström mäts i serie om man inte har en strömtång som man har runt ledarna för att mäta.
Hm hur många ampere ska det vara om det inte är för mycket?

B Bill Rehn skrev:
Om du har en ejektorpump sitter pumpen inomhus och du har två slangar ner till ejektorn. 5-56 i elanslutningar för 230 V är en dålig idé. Tryckströmbrytaren lär inte lösa ut motorskyddet om den är dålig. Troligare i så fall att motorskyddet inte gör vad det skall.

B Bill Rehn skrev:
Det intressanta är inte spänningen utan strömmen. Om din mätare kan mäta ström och har ett mätområde för 10A går det att ansluta den i serie med motorn. Men det är säkrare om du har tillgång till en tångamperemeter. Ta ett par bilder på anläggningen.

B Bill Rehn skrev:
Ja om du har en som är lämplig att mäta 400 VAC med så kan du mäta vid tryckströmbrytaren och få en bra uppfattning om den är ok eller ej. Nu antar jag att du har en trefaspump men oavsett kan du testa brytaren även om pumpen är enfasig.

I princip mäter du på utgående sida av brytaren och om det är trefas i alla kombinationer 1-2, 1-3 och 2-3 du ska ha samma som vid samma mätning på matande sida dvs runt 400 V är det enfas på samma sätt 230 V och det räcker med en mätning då.

B Bill Rehn skrev:
Hm hur många ampere ska det vara om det inte är för mycket?
Det framgår av pumpens märkskylt. Är det en enfas- eller trefaspump? Om du tar en bild av motorskyddet kanske det går att se vad det är inställt på för ström.

A Avemo skrev:
Det framgår av pumpens märkskylt. Är det en enfas- eller trefaspump? Om du tar en bild av motorskyddet kanske det går att se vad det är inställt på för ström.
Jag är inte där nu förrän om ett par veckor men den ligger på en säkring(propp) så det är enfas och pumpen sitter i borrhålet. Trodde det hette ejektorpump då. Men ingen pump inne eller i hydropresshuset

B Bill Rehn skrev:
Jag är inte där nu förrän om ett par veckor men den ligger på en säkring(propp) så det är enfas och pumpen sitter i borrhålet. Trodde det hette ejektorpump då. Men ingen pump inne eller i hydropresshuset
En enfaspump har inget mororskydd.

B Berthramb skrev:
En enfaspump har inget mororskydd.
Det kan den mycket väl ha av olika anledningar. Bäst som sagt om TS tar lite bilder så svaren kan gå mer på mål.

A Avemo skrev:
Om din mätare kan mäta ström och har ett mätområde för 10A går det att ansluta den i serie med motorn.
Det går men jag skulle inte rekommendera att TS gör det. En strömtång medför avsevärt mindre risker.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.