3 290 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Felsökning av Hydroforpump / Pumpautomat
Hur kollar jag varifrån läckage kommer, på alla kopplingar?HasseTeknik skrev:
Kan vara lite svårt, men det första du kan göra är att köra pumpen lite ( 10-20 s ) så att du får lite tryck. Ta inte ut något vatten. Trycket finns då i hela systemet. Kolla kopplingarna främst på sugsidan och även bottenventilen.L Liljedröm skrev:
Se även filmen i inlägg #9.
Redigerat:
Jag har anvät en liknande pump, och bytt åtskilliga, i ca 15 år.
Man behöver, varje år, normalt sett fylla luft i tanken, samma ventil som på en bil. Jag brukar stänga av pumpen och öppna en kran, pumpa upp rycket i korta intervaller så vattnet i tanken kan tryckas ut i kranen, gör några gånger tills trycker är stabilt.
Att manometern visa 0 tyder på att gummiblåsan är tom på luft.
En del tryckbrytare är helt mekaniska vilket är vanligt på billigare modeller. Montera bort den, ta isär den och gör rent den. Hos mig fylls den me finkornig sand.
Efter några år brukar gummiblåsan läcka och då får man byta den, eller byta pump, jag brukar byta pump, de är så billiga ändå.
Man behöver, varje år, normalt sett fylla luft i tanken, samma ventil som på en bil. Jag brukar stänga av pumpen och öppna en kran, pumpa upp rycket i korta intervaller så vattnet i tanken kan tryckas ut i kranen, gör några gånger tills trycker är stabilt.
Att manometern visa 0 tyder på att gummiblåsan är tom på luft.
En del tryckbrytare är helt mekaniska vilket är vanligt på billigare modeller. Montera bort den, ta isär den och gör rent den. Hos mig fylls den me finkornig sand.
Efter några år brukar gummiblåsan läcka och då får man byta den, eller byta pump, jag brukar byta pump, de är så billiga ändå.
Tack för svar. Vi har nu bytt backventilen och trycket är nu på 3 bar vid start. Sätter på vattnet och efter ca 2 minuter sjunker trycket och den startar för att hämta trycket igen men trycket fortsätter sjunka. Så jag stänger av för att inte tömma pumphuset. En tanke är att ev hinner den inte hämta upp vatten för det kanske är silen i spjutet som är igensatt🤷♀️🤷♀️🤷♀️. Hur rengör man isf spjutets sil för att få mer vatten?HasseTeknik skrev:
Klicka här för att svara