Surrat med mitt kommunala VA de gav mig kordinater/mått från huset för att hitta serviceventilen. Skulle ligga mitt på uppfarten enl dom. Grävt 1x1m runt om, hittar ej den. Funkar det med metalldetektor att hitta den? Tanken är att asfaltera så småningom.

Enklaste kanske är att du ber dem komma och stänga av vattnet? Så får du hjälp att leta upp den 😉

Haha tanken har slagit mig faktiskt! Tanken va väl om de är lönt låna metalldetektor och knalla runt på uppfarten🤣

När jag skulle ansluta VA så kom de ut och letade rätt på punkterna och markerade med färg. Fråga dem du nu när du inte hittar dem med deras kartor.

Är det gammalt kan den ligga en bra bit under marken, hur djupt grävde du?

P Prodigys skrev:
Är det gammalt kan den ligga en bra bit under marken, hur djupt grävde du?
Tog bort 10cm grus och grävde ytterligare 15cm. Alla andra grannarnas Ventil sticker upp ovanför gräsmattan vilket är ungefär 10cm ovanför gruset.

Karrock
Har du otur har förra ägaren tagit bort betäckningen och pinne/rör som används för att manövrera ventilen. Den kanske var i gräsmatta och stack upp likt grannarnas, men blev i vägen när det skulle bli grusad uppfart istället? Har du vettiga punkter som inte flyttats att utgå från är det kanske läge att ge upp och låta va-bolaget hitta den.

• Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Ofta finns det märkbrickor som kan sitta på fasad, murar, trafikskyltar, lyktstolpar eller annat som markerar avstånd till ventilen.

P Prodigys skrev:
Ofta finns det märkbrickor som kan sitta på fasad, murar, trafikskyltar, lyktstolpar eller annat som markerar avstånd till ventilen.
Jodå, prövat följa märkbrickan också utan succe 👍

N Niklaspe skrev:
Jodå, prövat följa märkbrickan också utan succe 👍
Då skulle jag nog satsa på att gräva djupare där märkbrickan hänvisar, om det nu är märkbricka för vattnet du hittat, ibland finns det för gas, el, tele och lita annat också.

P Prodigys skrev:
Då skulle jag nog satsa på att gräva djupare där märkbrickan hänvisar, om det nu är märkbricka för vattnet du hittat, ibland finns det för gas, el, tele och lita annat också.
Ja får väl göra de, ett sista försök. Känns sjukt att min ska ligga mer än 30cm lägre än alla andras🤣

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.