189 läst ·
3 svar
189 läst
3 svar
Leda ut vatten under altan till nytt utkast
Hej forumet!
Jag har glasat in uteplatsen och vill nu leda vattnet under altanen och montera en ny utkastare utanför trädäcket. Tänkte koppla PEM-slang till det befintliga utkastet och leda ut denna under trallen.
Tanken är att stänga av vattnet med den första utkastaren närmast huset inför vintern samt dölja den delen med ett bar brädor som går att ta bort när jag behöver komma åt.
Så här ser det ut nu (trall under mattan).
Har forskat lite och tänkte se om ni har tips att dela med er.
Tänker mig följande men all input mottages gärna!
Exakt vilka kopplingar behöver jag för
Läste något om klokoppling tex, är det något att tänka på?
Annat man ska tänka på när man gör något sånt här?
Tack på förhand!
Jag har glasat in uteplatsen och vill nu leda vattnet under altanen och montera en ny utkastare utanför trädäcket. Tänkte koppla PEM-slang till det befintliga utkastet och leda ut denna under trallen.
Tanken är att stänga av vattnet med den första utkastaren närmast huset inför vintern samt dölja den delen med ett bar brädor som går att ta bort när jag behöver komma åt.
Så här ser det ut nu (trall under mattan).
Har forskat lite och tänkte se om ni har tips att dela med er.
Tänker mig följande men all input mottages gärna!
Exakt vilka kopplingar behöver jag för
- Utkast till PEM-slang
- PEM-slang till nytt utkast
- Vilken utkastare ska man ha?
Läste något om klokoppling tex, är det något att tänka på?
Annat man ska tänka på när man gör något sånt här?
Tack på förhand!
Det låter som att ditt problem är frosten vintertid. En trycksatt vattenledning måste ju ligga frostfritt, kanske 1,6 m ned i backen och där nere måste också eventuell ventil för på och avstängning ligga. Eller missförstå jag, att din inglasade uteplats hålls frostfri året runt så att ledningen kan gå genom detta värda utrymme?
Bumpar upp den här tråden med detta.
AI säger att man inte ska ha frostfritt utkast som sista steg:
-Ett frostfritt utkast är bara frostfritt om det kan tömma sig fritt – PEM‑slang hindrar detta och gör utkastet till en frysrisk.
Låter rimligt men har ni några tankar kring detta?
AI säger att man inte ska ha frostfritt utkast som sista steg:
Delar
- Gardena hona → R15
- Kulventil R15 inv–inv
- PEM 20 mm slang
- PEM koppling R15 inv & R15 utv
- Nytt icke-frostfritt utkast
Undvik
- Mata frostfritt utkast med PEM
- Klokopplingar
- Lågpunkter i PEM
-Ett frostfritt utkast är bara frostfritt om det kan tömma sig fritt – PEM‑slang hindrar detta och gör utkastet till en frysrisk.
Låter rimligt men har ni några tankar kring detta?
Klicka här för att svara