4 740 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Vilka kopplingar behöver jag?
Krilleman skrev:
Jag söker aldrig tillhörighet eller någon annans respekt.
Korrekt dokumentation är alltid vägen att gå när man ger tips och råd till någon som inte vet, eller för den delen inte kan något om VVS!
Läser du mina råd och tips i över 13,000 inlägg, nästan uteslutande inom området VVS, så ser du att jag alltid försöker styrka mina tips mot det som finns dokumenterat och det som är skriftligen godkänt.
Och i tråden finns det dokument som jag hänvisar till godkända installationsanvisningar för att dra kulventil på slätanda av mässing.
Gissningar inom VVS skrotar jag direkt som råd från alla, oavsett vem som skriver.
Lägg upp anvisningar som styrker ditt påstående så är jag med på tåget.
Det blir ju dessutom betydligt mer trovärdigt och äkta.
Krilleman skrev:
Jag söker aldrig tillhörighet eller någon annans respekt.
Korrekt dokumentation är alltid vägen att gå när man ger tips och råd till någon som inte vet, eller för den delen inte kan något om VVS!
Läser du mina råd och tips i över 13,000 inlägg, nästan uteslutande inom området VVS, så ser du att jag alltid försöker styrka mina tips mot det som finns dokumenterat och det som är skriftligen godkänt.
Och i tråden finns det dokument som jag hänvisar till godkända installationsanvisningar för att dra kulventil på slätanda av mässing.
Gissningar inom VVS skrotar jag direkt som råd från alla, oavsett vem som skriver.
Lägg upp anvisningar som styrker ditt påstående så är jag med på tåget.
Det blir ju dessutom betydligt mer trovärdigt och äkta.
Lycka till i livet.
Problemet med att på ett forum, anonym och med enbart en handfull inlägg påstå saker och vilja att folk ska lyssna på dig är ju att du kan ju vara vilken klåpare som helst eller världens expert. Om man vill styrka vad man påstår så får man antingen skriva vad man baserar sina utsagor på (ex länk till tillverkare eller namn på källor) eller så kan man under åratal ha skrivit tusentals inlägg i nämnda forum i just den frågan som avhandlas så att de som läser redan har fått förtroende för att det du säger nog kan tänkas vara väl underbyggt.L Lilla Lila skrev:
Att hänvisa till att man känner högt uppsatta som sagt si eller så kan ju ingen här någonsin tro på?
Jag avlåter väll det till ödet, och ber varken dig eller t.s att tro på mig.Tomtom79 skrev:
Problemet med att på ett forum, anonym och med enbart en handfull inlägg påstå saker och vilja att folk ska lyssna på dig är ju att du kan ju vara vilken klåpare som helst eller världens expert. Om man vill styrka vad man påstår så får man antingen skriva vad man baserar sina utsagor på (ex länk till tillverkare eller namn på källor) eller så kan man under åratal ha skrivit tusentals inlägg i nämnda forum i just den frågan som avhandlas så att de som läser redan har fått förtroende för att det du säger nog kan tänkas vara väl underbyggt.
Att hänvisa till att man känner högt uppsatta som sagt si eller så kan ju ingen här någonsin tro på?
Många tror inte på mig, men jag har oftast rätt i slutändan.
Ja, jag kan rota fram dokument och bevis.
Men jag orkar inte just ikväll, eller har lust till det.
Vi får väl lämna det till t.s, to choose what fate you Believe in.
Vem vet, imorgon kanske jag orkar och har lust, att bevisa vad jag säger.
Jag vet inte.
Jag vet bara att jag inte har den lusten ikväll.
Jag skiter i dig eller någon annan inläggshavare i denna tråd.
Jag står 100% för vad jag sagt, och jag skriver vad jag skriver för t.s fördel.
Nu är det väll bara upp till hen att avgöra, vad som anses äkta och ett råd att följa.
Att följa ödet är väl endå inte rätt väg när det finns en dokumenterad korrekt anvisning att tillgå. Jag har dessutom hänvisat till tillverkarens anvisningar som är godkända av Säkervatten 2021:1 för slätände av mässing.L Lilla Lila skrev:Jag avlåter väll det till ödet, och ber varken dig eller t.s att tro på mig.
Många tror inte på mig, men jag har oftast rätt i slutändan.
Ja, jag kan rota fram dokument och bevis.
Men jag orkar inte just ikväll, eller har lust till det.
Vi får väl lämna det till t.s, to choose what fate you Believe in.
Vem vet, imorgon kanske jag orkar och har lust, att bevisa vad jag säger.
Jag vet inte.
Jag vet bara att jag inte har den lusten ikväll.
Jag skiter i dig eller någon annan inläggshavare i denna tråd.
Jag står 100% för vad jag sagt, och jag skriver vad jag skriver för t.s fördel.
Nu är det väll bara upp till hen att avgöra, vad som anses äkta och ett råd att följa.
Att tro eller gissa är inte att veta, oavsett rörmokeri eller annat ämne. Det är aldrig någonsin till trådskaparens fördel tråkigt nog.
Dessutom blir installationen försäkringsmässigt korrekt om man följer monteringsanvisningen som jag har länkat till från Vatette tidigare i tråden...
Dvs oerhört enkelt att göra rätt på första försöket!
Jag antog att vi skiljdes åt med att önska varandra lycka till i livet.
Men jag hade visst fel.
Så jag ser fram emot dina dokument som du hänvisar till imorgon. Dock ska inte vara ohövlig, har du fullt upp imorgon med annat kan du ta det senare i veckan! Jag har ingen brådska.
Men vad jag vet är det inte godkänt med VSH (Aalbert) eller Ballofix (Broen) på slätända. Dock älskar jag att bli tillrättavisad skriftligen från respektive tillverkares anvisningar. Det betyder bara att jag missat någon information som jag inte sett eller vet om hittills. Det är ju på så vis man utvecklas som människa och för den delen även som röris!
Varmt välkommen med givande informativa länkar!
Jag ser verkligen fram emot att höra av dig igen med monteringsanvisningar & dokument i ärendet @Lilla Lila !
Redigerat:
Här har du en länk, till Broens egen utgivna tekniska handbok utgiven 2020:Krilleman skrev:
Att följa ödet är väl endå inte rätt väg när det finns en dokumenterad korrekt anvisning att tillgå. Jag har dessutom hänvisat till tillverkarens anvisningar som är godkända av Säkervatten 2021:1 för slätände av mässing.
Att tro eller gissa är inte att veta, oavsett rörmokeri eller annat ämne. Det är aldrig någonsin till trådskaparens fördel tråkigt nog.
Dessutom blir installationen försäkringsmässigt korrekt om man följer monteringsanvisningen som jag har länkat till från Vatette tidigare i tråden...
Dvs oerhört enkelt att göra rätt på första försöket!
Jag antog att vi skiljdes åt med att önska varandra lycka till i livet.
Men jag hade visst fel.
Så jag ser fram emot dina dokument som du hänvisar till imorgon. Dock ska inte vara ohövlig, har du fullt upp imorgon med annat kan du ta det senare i veckan! Jag har ingen brådska.
Men vad jag vet är det inte godkänt med VSH (Aalbert) eller Ballofix (Broen) på slätända. Dock älskar jag att bli tillrättavisad skriftligen från respektive tillverkares anvisningar. Det betyder bara att jag missat någon information som jag inte sett eller vet om hittills. Det är ju på så vis man utvecklas som människa och för den delen även som röris!
Varmt välkommen med givande informativa länkar!
Jag ser verkligen fram emot att höra av dig igen med monteringsanvisningar & dokument i ärendet @Lilla Lila !
![]()
https://www.broen.se/media/3812/ballofix_teknisk-handbok_2020-40-se.pdf
På sidan 9 av 168
Kan du läsa det här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och på sidan 168 av 168
Kan du läsa det här:
Och jag citerar vad du skrev:
"Men vad jag vet är det inte godkänt med VSH (Aalbert) eller Ballofix (Broen) på slätända"
Logga in
Skapa konto
Tomtom79 skrev:
Problemet med att på ett forum, anonym och med enbart en handfull inlägg påstå saker och vilja att folk ska lyssna på dig är ju att du kan ju vara vilken klåpare som helst eller världens expert. Om man vill styrka vad man påstår så får man antingen skriva vad man baserar sina utsagor på (ex länk till tillverkare eller namn på källor) eller så kan man under åratal ha skrivit tusentals inlägg i nämnda forum i just den frågan som avhandlas så att de som läser redan har fått förtroende för att det du säger nog kan tänkas vara väl underbyggt.
L Lilla Lila skrev:Här har du en länk, till Broens egen utgivna tekniska handbok utgiven 2020:
[länk]
På sidan 9 av 168
Kan du läsa det här:
[bild]
Och på sidan 168 av 168
Kan du läsa det här:
Och jag citerar vad du skrev:
"Men vad jag vet är det inte godkänt med VSH (Aalbert) eller Ballofix (Broen) på slätända"
[bild]
Du undviker sakfrågan som jag nämnt flera gånger:L Lilla Lila skrev:
Det står fortfarande inget om att dessa kopplingar är godkända för slätända av mässing, som många blandare normalt har idag...
Krilleman skrev:
Krilleman skrev:
Vatette:Krilleman skrev:
Logga in
Skapa konto
VSH:
Logga in
Skapa konto
Dom har godkänts enligt samma punkter enligt RISE - Research Institutes of Sweden, och är certifierade för samma ändamål.
Och vad jag kan hitta så är Vatette kulventiler endast certifierade enligt RISE.
Medan Ballofixen har dessa godkännanden:
- ETA
- GDV
- KIWA
- SINTEF
- SITAC
- STF
- WRAS
- ETA
- RISE
- SINTEF
Nej nu efter närmare eftertanke, så är själva Vatettes kulventiler endast godkända enligt ETA.L Lilla Lila skrev:Vatette:
[bild]
VSH:
[bild]
Dom har godkänts enligt samma punkter enligt RISE - Research Institutes of Sweden, och är certifierade för samma ändamål.
Och vad jag kan hitta så är Vatette kulventiler endast certifierade enligt RISE.
Medan Ballofixen har dessa godkännanden:
Och VSH, Dessa:
- ETA
- GDV
- KIWA
- SINTEF
- SITAC
- STF
- WRAS
- ETA
- RISE
- SINTEF
Det var klämringskopplingarna som var godkända enligt RISE.
Varför gå över ån för vatten?
Jag propagerar fortfarande för att använda dokumenterat godkända kopplingar.
Det brukar alltid bli enklast i slutändan!
Varken Ballofix eller VSH får man inte dra på blandarnas hårda mässingsände enligt deras egen skrift.
VSH skriver det i klartext här:
https://aalberts-ips.com/se/wp-content/uploads/2019/10/Teknisk-handbok-VSH-Super.pdf
Om det vore godkänt skulle det givetvis även stå med i monteringsanvisningarna.
Jag propagerar fortfarande för att använda dokumenterat godkända kopplingar.
Det brukar alltid bli enklast i slutändan!
Varken Ballofix eller VSH får man inte dra på blandarnas hårda mässingsände enligt deras egen skrift.
VSH skriver det i klartext här:
https://aalberts-ips.com/se/wp-content/uploads/2019/10/Teknisk-handbok-VSH-Super.pdf
Logga in
Skapa konto
Om det vore godkänt skulle det givetvis även stå med i monteringsanvisningarna.
Logga in
Skapa konto
Jag misstänker att skillnaden ligger i att dessa ändar är helt stumma och ger inte med sig som ett vanligt rör. Det är väl därför dessa ändar ofta har en litet "hack" så klämringen kan nypa åt på ett lättare sätt.
Men det är inget jag vet, det är bara mitt personliga tyckande.
Men det är inget jag vet, det är bara mitt personliga tyckande.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara