T
T2: [citat] Såg den nu, den duger väl bra, kanske räcker med att byta ut det gamla i gjutjärn och sätta in detta med fläkt och få snurr på värmen.
7 svar · 1,1k läst
F
floodland: Luft i systemet kanske... Dåligt med vatten.
1 svar · 737 läst
G
Gabbe1: Be någon knacka på framledningsröret (där man kommer åt röret i närheten) och lägg örat mot o lyssna så borde det gå att lista ut vilket av de båda det är.
4 svar · 2,8k läst
T
TOBBE E: Skippa nattsänkningen.Måste som sagt kräva mycket energi att få upp värmen 4 grader.
4 svar · 1,2k läst
G
Gabbe1: Jag skulle föreslå två st 4356 (om radiatorn har 10R anslutningar) mellan kopplingssats och radiatorn. Sedan två st 5881 för att ansluta din PEX rör till kopplingssats.
1 svar · 902 läst
J
johnschneider: Hej ! Vintern kom med besked... Ägaren till huset sa att det var svårt att få värme på övervåningen - men.... q(;^;)pq(;^;)pq(;^;)p Mina funderingar är att flytta värmen från kaminen som ger mycket värme, men hur... övertryck i kök & på övervån? Vad händer med luftpumpen ? vad tycker ni ? [bild] Det primära är värme till kök (rum bredvid kamin), samt de övre rummen + inte
0 svar · 1,3k läst
K
kittelmann: Ok, jag hör vad ni säger. Då blir det till att elda när vi vill ha det mysigt hemma, och låta bergvärmen ta hand om grovgörat! Tack för hjälpen!
5 svar · 1,8k läst
W
wilden: Jo förstår vad du menar, måste tillföra värme för att det ska funka, hmmm får väl ställa den i kylskåpet/frysen eller ett kylrum då så att det kyler där o värmer inne ha ha
2 svar · 759 läst
V
Valbobygge: Vanlig konvertering från el till vattenburet ligger på ca 5-6 kkr per rum/radiator. 6' Lite extra för att rörpularen åker enkom för en radiator. 2' Mellanskillnad konvektorfläkt. 4' Elinstallatör 2' Summa 14 kkr, varav arbetskostnad 7 kkr, efter Rotavdrag blir det 10,5 kkr exakt ungefär ;-) Gör du själv så får du loss materialet billigare än från rörfirman. Svårt? Se bara till
1 svar · 7,0k läst
K
karlsson013: Tror ni värmeloggs är nåt för mig som har en kökspanna men vattenburet system utan acktankar. Tänkte mest på om dom brinner o ge värme längre än ved, t.ex om man lägger i 1-2 loggs innan man går o lägger sig? Hur länge tror ni det kan brinna/ge värme? mvh johan
18 svar · 34,0k läst
D
darkman74: Hej! Det här är mitt första besök här och det verkar efter en snabb översikt som att det finns skärpta personer som vet vad de talar om här. Jag har givetvis redan sökt på forumet och noterat att det redan finns trådar om samma värmepump, men det känns enklare att starta en egen tråd ändå. Jag är även fullständigt ny på allt som har med värmepumpar att göra... 1. Bor i ett
0 svar · 3,8k läst
Alfredo
Alfredo: Skruva loss termostaten, den "vita" klumpen du ställer in tempen med. Kolla att "piggen" går att röra in/ut. Den kan ofta fastna i intryckt läge dvs stängt. Prova att knacka lite försiktigt på den om den fastnat.
8 svar · 4,0k läst
Å
Åspel: Japp ! Om du gör så använder du maxbegränsaren för att hålla konstant temperatur, vilket säkert funkar bra om man vill ha det så. Själv har jag det precis tvärtom. Maxbegränsaren på ca 50 gr. Sedan justerar jag styrventilen (nr 6) så att jag har ca 40 gr när det är kallt ute. eftersom jag har utetempkompenserad framledning till radiatorerna så sänks tempen även i slingorna när
12 svar · 3,5k läst
·
L
Lasse001: En stilla undran om IVT E9 och utgående rör på 22mm kan ju enligt uppgift leverera högsta effekt på 5kW medans 28mm klarar 9kW vid 55/45.
6 svar · 1,6k läst
S
steppen7: Husfirman (Myresjöhus) ställde frågan om vilken teknik vi vill ha i på golvvärmen i badrummet. Byggledaren säger att deras HK rekommenderar att lägga spårade spånskivor för att undvika värmeknäppningar ovanpå det redan klara golvspånet/träbjälklaget. Problemet enligt honom är att det bygger väldigt mycket då så att tröskeln kommer bli onödigt hög. Han pratade om att det
0 svar · 1,1k läst
2
2an: Du kan öka till 45° oxå, Klarar du hålla 20° inne nu med 35° framledning kommer de ju inte att räcka då det blir ändu kallare om du inte bor i Gielas förstås :)
10 svar · 26,0k läst
S
Skalman: Ursäkta, jag är väl dum, ..men hur i 17 kan jag påverka returtempen. Slå av alla element i huset med kranar som knappt går att vrida runt med tång? Eller vad tänkte du? Tanken att öka returen är teoretiskt riktig men ej genmomförbar.Om jag stryper via vredet på shunten så funkar det ju. Grejen är att det stiger inte över 55 fast det är fullt öppet. Förrexten har jag provat olika
9 svar · 4,1k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: [citat] Hur gick det då?
4 svar · 4,7k läst
S
snettovint: Grymt tacksam för svaren som resulterade i att jag först höjde trycket/värmen i pannan och skruvade av själva termostat huset på elementet. Sedan ruckade jag på den där lilla pinnen och vips rörde den sig och elementen hoppade igång. Tack och bock, problemet löst och det med snabba puckar tack vare er! - Verkligen tack! /Snettovint
4 svar · 1,8k läst
Tyresö
Tyresö: Då har du åtminstone inte ingjutna värmeslingor och då är det okej att borra i plattan - men det behöver du ändå inte göra pga på 30-talet isolerade man inte betongplattor. Har ni kollat manöverdonet om en kran är stängd?
4 svar · 1,4k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Självklart, förutsatt att den har samma värmeavgivande yta ;) Det innebär i praktiken att man behöver en (väldigt) stor handdukstork jämfört med ett element eftersom handdukstorken relativt sin storlek har en låg effekt.
9 svar · 7,6k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Må så vara, men det är inget vidare argument. Man har inte totalförbjudit arbete med nervgas, dimetylkvicksilver, radioaktiva isotoper, högspänningsanläggningar eller en hel massa andra saker som man för den sakens skulle inte anser vara ofarliga, tvärt om... Däremot anser man att asbest är så farligt att man förbjudit all användning av det. Något man *inte* gjort med
41 svar · 23,7k läst
Bricco
Bricco: Undrar om man vinner något på att sänka temperaturen i vissa rum som används mindre när man har FTX system (direktverkande el)? Om det är ett rum med frånluft så får man väl med kalluften in i systemet och kyler övriga rum och själva sparandet blir inte så stort? Men om det är bara tilluft kanske det funkar bättre. :O
0 svar · 760 läst
A
a_o: Jag har en oinredd övervåning som jag har börjat arbeta med. Hur skall jag göra med vatten till radiatorerna. Avsättning för värme finns i ena kattvinden, som kommer att vara oisolerad. Min fråga är om vattenrören kan dras där elen dras dvs mellan glesen, utanpå plasten i väggarna. Jag kan inte komma ner i golvet med rören utan att bryta sönder hela golvet (limmad och spikad
0 svar · 865 läst
M
Matss: Varför inte lägga golvvärme om du ändå ska upp med golven??
7 svar · 1,3k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Kan vara enkelt och då skruvar du av huven och skruvar dit elementet. Jag hade dock släppt trycket i systemet innan jag hade gjort något ingrepp i systemet. Termostatventilen som du har på bilden måste vara stängd annars har du trycket/vattnet ut på golvet och det kan bli några liter svart vatten :( Backventiler finns inte i ditt värmesystem.
1 svar · 1,9k läst
·
Blindnit
Blindnit: Det gick ju snabbt. Lik förbannat lyckats köpa fel kopplingar :blushing:
7 svar · 9,9k läst
nord_bo
nord_bo: bra, då ska jag göra så. Blir det samma problem med en tank med varmvattenslingor?
26 svar · 11,3k läst
·
V
Valbobygge: ta ut en servicegubbe, han vet säkert direkt vad det är för fel och vad det kostar att åtgärda. Sedan tar du ställning till om du sätta in nytt istället för det gamla. Din krånglande anläggning och minskad effekt kanske beror på att det är någon ventil eller liknande som påverkar tryckvakten. Har du tur så krävs det bara en reservdel för några hundralappar och så ska
2 svar · 853 läst
P
pr95: Och ett bekymmer mindre här i livet :)
8 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.