Har just fått ny pelletspanna installerad, en CTC Ecoflex. Det mesta har väl funkat ok, men när jag igår kväll roade mig med att sängläsa manualen insåg jag att en blandarventil för varmvattnet ska installeras som standard enligt byggnormer. Det har inte gjorts, vi har fortfarande 80-gradigt vatten i tappvattenkranarna (det var likadant med gammelpannan från -61). Det har varit lite knepigt med att övervaka installationen eftersom jag p.g.a. utlandstjänst inte är hemma så ofta; den här veckan är premiär med nya pannan och jag reser tillbaka utomlands i morgon. Planen var att fixa blandaren i samband med pannbytet, men eftersom jag var utomlands och sambon drev egen firma och tog hand om barnen i min utevaro var det ingen som tänkte på den detaljen när vi beställde pannan.

Min fråga: kan jag kräva att installatören kommer tillbaka och kompletterar, trots att vi inte specificerat att detta skall göras? Räcker det med att hänvisa till CTC:s installationsanvisningar, där det står att blandarventil skall installeras? Som konsument tycker jag ju det, men vad säger ni installatörer på forumet?

Krilleman
Självklart ska blandningsventilen sitta där! Oseriöst av din installatör att inte sätta dit den! Ring och klaga!

GunnarM skrev:
Min fråga: kan jag kräva att installatören kommer tillbaka och kompletterar, trots att vi inte specificerat att detta skall göras? Räcker det med att hänvisa till CTC:s installationsanvisningar, där det står att blandarventil skall installeras? Som konsument tycker jag ju det, men vad säger ni installatörer på forumet?
Självklart kan du det, han har inte ju inte följt anvisningarna. Dessutom är 80 gradigt varmvatten i kranen inte ok enligt branschreglerna.

Se till att det blir gjort pronto!
80-gradigt vatten i kranarna med barn hemma....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.