Undertecknad bor i ett hus byggt mellan 1720 fram till början på 1900 talet.Förra vintern eldade vi i 4 öppna spisar och huset var bara delvis uppvärmt.Nackdelen med spisinsat ser är att de flesta tar förbränningsluften innifrån huset. Huset får ett undertryck som drar in kalluft utifrån. Kvadratmeter ytan är ca 140 i två plan ,långt och smalt. Jag undersökte marknaden noga innan jag tog in en offert från mygind. Valet blev en 24 kW vattenmantlad kamin. 7 st radiatorer varav 2 st med fläktar som sätter den varma luften i rörelse.750 liter
acumulatortank, elektronisk styrning av förbränningsluften utifrån, inte genom golvet utan rätt in genom timmerväggen. Just nu håller vi på att trimma in kaminen. I det rum som kaminen finns i är det tropiskt klimat. Jag skall tillverka en tehuva till kaqminen innan jag murar in den med lekablock. Se bilden.Loftgången är numera förbyggd och kaminen väntar på inmurning och puts.

• Bild 311.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja vad trevligt ! Hur ser säkerhetssystemen ut ? Fins syrventil ? eller är det öppet expansjonskärl och säkerhetsventil samt dragreglerare enbart ?

Ser bra ut men ni bor i ett pannrum. Jag hade nog valt en värmepanna, men det beror ju lite på hur man lever för övrigt.

Shuntventil + säkerhetsventil som släpper ut vattnet under grunden och laddomat till ackumulatortanken. Jag rev en gammal loftgång som nu är igenbyggd. Runt kaminen skall jag mura upp med lekablock som sedan putsas.100 liter expansionskärl öppet på vinden. 25 grader kallt i nästan en vecka då gick det åt ved men det var varmt,

Jag undrade bara för att jag ska byta ut kaminen här jag med mot vattenmantlad kamin .
En Olymberyl HFB 443 Aidan blir det nog .

Du kan väll lägga in bild här då du är färdig med murningen så får vi se : )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.