EDIT. Har nu lagt till en bild som visar verkligheten
Hej. Nu behöver jag hjälp och det här verkar vara ett forum som har kompetens.
Vattnet i systemet går åt fel håll och det är dålig cirkulation i systemet. Pannan går ofta och korta stunder. det jag undrar är, varför och vad gör jag åt det?
Jag har gjort en enkel skiss i ett avancerat bildredigeringsprogram som visar hur det ser ut schematiskt.
Båda pumparna går åt samma håll och varför skulle dom helt plötsligt bytt håll.
Det är bara ena röret som är varmt i systemet och det är inte lika varmt som andra år. Golvvärmen funkar inte överhuvudtaget när jag startade upp systemet.
Hör av er om ni vill ha någon mer detalj för att lösa detta.
Tack på förhand
Roberth Källman
0702522209
roberth.kallman@hotmail.com
Hej. Nu behöver jag hjälp och det här verkar vara ett forum som har kompetens.
Vattnet i systemet går åt fel håll och det är dålig cirkulation i systemet. Pannan går ofta och korta stunder. det jag undrar är, varför och vad gör jag åt det?
Jag har gjort en enkel skiss i ett avancerat bildredigeringsprogram som visar hur det ser ut schematiskt.
Båda pumparna går åt samma håll och varför skulle dom helt plötsligt bytt håll.
Det är bara ena röret som är varmt i systemet och det är inte lika varmt som andra år. Golvvärmen funkar inte överhuvudtaget när jag startade upp systemet.
Hör av er om ni vill ha någon mer detalj för att lösa detta.
Tack på förhand
Roberth Källman
0702522209
roberth.kallman@hotmail.com
Redigerat:
Ser konstigt ut ? Man tar normalt varmt vatten från toppen av pannan blandar det i schunten med reture och skickar runt det med cirk pumpen, och på samma sätt med gruppen för golvvärmen. Som du har ritat så kan första schunten sättas så att det inte blir någon cirkulation.
Golvvärmens problem löser man säkert genom att lufta. problemet är att jag inte hittat det stället än. det här är monterat i ett fartyg.
Jo hela systemet är monterat att ta uppifrån men av någon anledning åker allt vatten bakofram nu. Den schunten kan ställas så att inget går vidare men det kommer varmt vatten ut i systemet men det går fel.
Jo hela systemet är monterat att ta uppifrån men av någon anledning åker allt vatten bakofram nu. Den schunten kan ställas så att inget går vidare men det kommer varmt vatten ut i systemet men det går fel.
Enklast vore ju att flytta pumparna efter varje shunt... En som driver radiatorkretsen, som är mycket varmare, och då driver ytterligare en pump golvvärmen som shuntar ner vattnet ytterligare...
Som du ritat får ju golvvärmen ingen cirkulation alls, vattnen tar alltid den lättaste vägen, därav behovet med injustering, slangen har mer motstånd än radiatorerna...
Som du ritat får ju golvvärmen ingen cirkulation alls, vattnen tar alltid den lättaste vägen, därav behovet med injustering, slangen har mer motstånd än radiatorerna...
Klicka här för att svara