Hur varm har/hade ni i huset när det var som kallast ute?

• Antal röster
    218
  • Omröstningen stängd .
Det har varit riktigt kallt. Jag hade som lägst ca 15 grader!

Omröstningen är öppen. Alla kan se vad man väljer!

Redigerat:
Hade nåt liknande när pelletspannan har krånglat, ena gången pajade växellådan så då fick elpatronen på 6 KW gå och den räcker inte alls till hela huset utan den höll 40 grader ungefär vilket resulterade i 15-16 grader inne.

Nu senaste iskylan, rysskylan, arktiska kylan, svinkylan, sibiriska kylan och alla andra konstnärliga namn kvällspressen fläkten krånglat till pannan så jag inte fått ut full effekt så den inte orkar hålla värmen så det har återigen varit 16 grader och det med en nyfödd bebis.

Har förstått att det varit problematiskt av olika anledningar att hålla värmen på en bra nivå, måste vara jättejobbigt med kalla golv, drag o annat, speciellt med småbarn.

Har egentligen haft för varmt inomhus eftersom systemet inte varit korrekt inställt. Kommer säkert att visa sig på elräkningen, även om jordvärmen är ett hyfsat billigt system.

Med hjälp av detta eminenta forum och alla hjälpsamma människor med goda tips och råd, samt deras tålamod med "dumma" frågor så har vi numera lagt oss på drygt 21grader. Det känns bra eftersom vi är hemma en del och inte så aktiva, blir mycket sittande framför dator och TV under helgerna =D

Kjell G

Det måste vara katastrof med nyfödd baby!

-32 häromdagen... En av de få dagarna då jag var glad att jag är arbetslös...

vojma skrev:
-32 häromdagen... En av de få dagarna då jag var glad att jag är arbetslös...
Då får man nästan ta på en långärmad tröja när man ska mysa framför tv:en va? :D:D

Håller 22 grader inomhus även när det har varit som kallast..Har gått ner till 21 grader nån gång när det har blivit lite för långt mellan eldningarna.

Virvel i energiförådet =vedladan
inga problem finns så det räcker för 2 år med den här kylan -20
om jag minns rätt blir det åttonde veckan med minusgrader -28som kallast
Blir kanske ännu kallare Jan/Feb i början på 90-talet hade vi ner till -40 ett par dagar
sådana dagar kan man ju fundera på hur våra förfäder tänkte som bosatte sig här norröver
och hur dom klarade kylan ;)

Jag försöker ligga på 20-21 grader.
Har vp luft/vatten samt kompletterar med direktverkande el.
Dock snurrar elförbrukningen iväg.
I 1 1/2-planshus med ca 150 kvm samt uthus med frostvakter
så ligger jag runt 100 kwh/dygn.

Just nu har vi 25c i köket,hon håller på med ugnen o fixar +trög golvvärme i betong platta börjar bli milt ute -3c,v-rum där ja sitter håller 22c.:)

22-23 grader i en enda stor köldbrygga till 50-tals tegelhus.
Hade det blivit kallare ute så hade vi haft lika varmt inne ändå.
Inga problem tycker jag?
Man ska ju använda elementen :D

Tyvärr ska fjärrvärmen betalas ibland men räkningen kommer ju bara en gång i månaden och man vill ha varmt 30 dagar så jag ser inte problemet :rolleyes:

Det blir så varmt man vill ha det, beroende på hur mycket ved man vill att det ska gå åt...har 21 grader, skulle kunna ha 25-27, pannan är på 40 kW och elementen gigantiska, men å andra sidan skulle jag då vara konstant upptagen med att köra ved...

-29 som kallast och det var skönt att man får utnyttja 2.4 ton Tulikivi ugnen, då luftvärmepumpen inte ger någon värme under -15 och svin dyrt att köra med direktverkande elen... :)
Höll temperaturen mellan 20-25 grader.

Vaknade upp en morgon förra vintern och tyckte att det var lite väl kallt inne. Visade sig att en inkommande fas hade gått och värmepumpen stod still...*burr*

Red: +5 grader inne

Redigerat:
Har haft drygt -30 och inne har jag som alltid 20,5 det är den temperaturen vi efter långa förhandlingar enats om

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.