Värme allmänt
frhe: Jag läste för länge sedan någonstans, tror det var på värmepumpsforum, att man inte vinner något på att öka avståndet > 1 meter. När vi grävde hade grävaren en 1 meters skopa (för stenigt för kedjegrävare), vilket innebar att han kunde lägga ned två slangar samtidigt, kändes smidigt. Tog 8 timmar att gräva ned 500 meter slang för en person + grävmaskin och en kvarts hjälp
Magnus_Andersson: Vad gjorde man utan detta forum? Tack så mycket för hjälpen! :)
tumba: Vilka handlade du av i Polen? Är det något man bör tänka på om man gör det?
rogge_vvs: [citat] Faktum är att jag aldrig skulle göra så här, lite för mycket meckande och du står med piggen i handen och en stråle radiatervatten från där den suttit. OBS jag har aldrig misslyckats med att banka loss en fastsatt kägla, dock har de sett rätt misshandlade ut ibland efteråt. Så bankar på rätt ställe och tillräcklig våldsamt så lossnar den.
warpi: Hittade en artikel i nyteknik som är rätt likt det jag pratar om. http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article2508408.ece' Dock funderar jag även här på vad de tänkt när de 1. Placerade ackumelatortanken precis vid väggen (borde vara mkt smartare att placera den mitt i huset) 2. Ha så grymt stora fönster är inget vidare energieffektivt, jag funderar på att använda
dcdc: glöm ej plasten pojkar. så gjorde jag. har rund tank fyrkantigt rum fyllt med isolering reglat runt om plast på spånskiva på det. snacka med en kille som först körde utan plast sedan med plast o det var stor skillnad när det blev lufttätt. så plast är bra där.
analog: Esbes CRB100 shuntreglering med innegivare har funktionen du söker. Koppla denna mot ett sms-larm/relä, finns billiga på clasohlson
PX-21: Ja såna mässingsgamlingar är opålitliga..börjar dom läka så blir det till att byta ut eller täta om ventilen=Fast det är Inte lätt att få tät...Men det går...Så min rek om den börjar läka efter smörjningen och lätta våldet...Byt ventil!
hakjar: Hej allihop, Ramlade över en annons från denna firman om denna produkt: http://www.stenergy.se/pages/konvektor.html Jag undrar om det är ngn som har erfarenhet av den och kan ge lite input i ärendet. Jag kan inte tänka mig att den är lika effektiv som en konvektor med fläkt men jag skulle kinna tänka mig att den är effektivare än ett vanligt element. Då jag inte har eluttag i
jimwik: Jag har kollat runt och pratat med experter på olika håll. Summeringen av allt är att på platta på mark skall man inte ha värme i golvet så till vida man inte lägger värme på hela plattan. Vidare måste värmen alltid vara på och aldrig stängas av året runt. Annars är det stor risk för fukt och rötskador i huset. Känns tråkigt, men är dumdristigt att riskera något när det
PiKKo: Nja jag e inte säker på nånting men hoppades på att gubbarna som gjorde var säkra på det... men börjar tvivla.. från källarn kommer det upp 1" rör men det är draget 15mm koppar sen.
rogge_vvs: Mmmm låter som ett instrypningsproblem eller en för klen fläkt. Någon ventilationare bör nog ta sig en titt på detta.
JeanBanane: Kan det även stämma om det kommer vatten ut elementen när jag luftar dem??
cederbusch: Uppföljning: det visade sig vara så löjligt enkelt att röret var blockerat av dåligt förbränd pellets. Det hade stelnat till hårda klumpar. Gissar att det antingen hamnar för mkt i vid ngt tillfälle, eller att fläkten inte satt igång ordentligt så att det legat där och glött men inte förbränts. Jag har upptäckt att ibland matas en tänddos ner, elementet tänder, men fläkten
gastkramaren: Svarar på mitt eget inlägg: Det gick bra :-)
Mimmi_74: Vi har pannrum i källaren, har aldrig tänkt på att det är jobbigt att gå ner- och uppför trappan för att lägga i ved. Kanske för att vi inte behöver göra det så ofta utan en "iläggning" räcker i drygt en timme? Vi kan också ösa in all ved genom ett fönster i pannrummet så den hanteringen är inte heller så besvärlig. Dock kan jag tänka mig att det blir skitigare och jobbigare
Jenzza: När det kommer till shuntar e det KV-värdet som är intressant, inte dimensionen.
Josth: LLVP är bra för att värma dåligt isolerade garage utan att elräkningen skjuter i höjden. Går att räkna på www.energiberäkning.se Tror inte på: "Förra vintern hade jag en lite byggfläkt som höll ca 5 grader kostade totalt 500kr för hela vintern". 35 kvm traditionellt garage i Sthlm beräknas till knappt 4000 kWh vid +8C där inne. Avfuktar gör en LLVP när den går på A/C-kyla.
-PLM-: Tack! Ska titta närmare på det forumet. Men vid en snabb koll verkar det vara märkesuppdelat = ingen bra jämförelse mot varandra? Varför rekommenderar du CTC?
yxis: Kan du inte ställa en hel gammal olje/kombipanna precis innanför fönstret och ansluta pannan till ett "megaelement"? (Om det ändå är en hempullösning så kan du kanske köra med ett par kylare för bilar med rejäla fläktar). Visst är en kombipanna klumpigare, du behöver separata element och troligtvis så lär du behöva hålla plusgrader (inte säkert att kopplingarna blir täta om
heliac: Har rensat samtliga kanaler samt kollat upp hur de går igenom skorstenen. Dels mår ju skorstenen bättre av att det är fri väg ur fuktsynpunkt. Sedan är det väl bra om man nu råkar ha lite läck mellan några kanaler (vilket inte gör så mycket enligt min sotare), om det nu skulle läcka mellan två kanaler under ett fågelbo måste ju röken leta sig nånstans. Är det öppet så åker
torke1: Jag beställde på golvvarmebutiken.se när vi konverterade från direktel -- de har hela kit med allt man behöver. Allt man behöver veta är hur många kvadrat man ska ha.
pr95: Säkert bra men till vilken kostnad ? kör man EL/ värme-pump kan investeringen fort bli "lönsam" [citat] kanske det behöver trimmas in -visst är bimetall trög men fungerar +/- 1c