Hejsan. Har ett hus från 1960 på 101 m2. Med källaren så kan man väl räkna in 80m2 till, men där har vi bara värme runt 13grader så att inte det ska frysa i vattenledningarna. Vi har bara bott i huset i lite mer än en månad och har fått vår första gasräkning. Den låg på 3600kr inklusive alla avgifter, skatter. Nu blir jag bara så fundersam över hur det kan vara så här dyrt. Det har visserligen varit kallt så in i hel...e men ändå! Vi har inte haft mer än 20 grader inomhus kanske lite mer när vi haft kalas och så men det beror ju knappast på gasen utan snarare mängden med folk.

Har en bror som bor i ett enplanshus med direktverkande el fast med något system som sprider värmen genom ventilationen istället för med radiatorer. Hans hus är på 120m2. Han fick en elräkning på 3300kr inklusive hushållselen då. Den har ju inte jag ens fått ännu.

Jag har bundit mitt gaspris på 72 öre/kwh och elpriset vill jag minnas ligger på runt 102 öre/kwh.

Är det månne något fel på min panna eller hur navlen kan det bli sådan skillnad? Jag trodde gas skulle vara ett billigare alternativ än att ha direktverkande el!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.