1 020 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Luftspalter under träklickgolv vad tål golvet?
Hej, ska lägga ett 15mm träglov (valnöt, klickmontering) på min vattenburna golvvärme. Värmeslingorna är förlagda i glesplanel där det då blidas luftspalter mellan panelbrädorna. (Glesen ligger på 22mm golvspån som ligger på träreglar.) Spalterna är typiskt ca 40mm breda och ligger oftast 90 grader mot golvbrädorna. Men det finns även ställen med mindre spalter och ett helt gäng små trianglar vid GV-slingornas vändöglor.
Så min fråga är vad kan jag räkna med att golvet tål i termer av dessa håligheter i underlaget? Tillverkaren säger både att underlaget ska vara massivt och att glespanel kan användas utan att ytterligare skivmaterial läggs ovan på glesen en motsägelse kan tyckas.
Min tanke är att fylla ut spalterna där de sammanfaller med skarvar men behålla övriga spalter och triangelhål. Någon som tror detta är en dålig idé?
/Mikael
Så min fråga är vad kan jag räkna med att golvet tål i termer av dessa håligheter i underlaget? Tillverkaren säger både att underlaget ska vara massivt och att glespanel kan användas utan att ytterligare skivmaterial läggs ovan på glesen en motsägelse kan tyckas.
Min tanke är att fylla ut spalterna där de sammanfaller med skarvar men behålla övriga spalter och triangelhål. Någon som tror detta är en dålig idé?
/Mikael
Produkter som diskuteras: "Värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag hade nog fyllt ut med flytspackel. ett stolsben på fel ställe med en 120 kg:s gungande kille, kan annars bli en katastof
På mitt golv står det endast att det inte får vara luft fickor mellan GV och golv. Alltså gissar jag att det är OK med luftfickor under GV... men det är nog bäst att minimera dessa fickor i alla fall för att tåla ev stora framtida punktbelastningar... Tack Tack!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden