Vilket värme i nytt hus om ni hade byggt NYTT?

• Antal röster
    72
  • Omröstningen stängd .
Ni får gärna skriva vilken del av landet det gäller.

Flera alternativ kan väljas.

Redigerat:
SKåne, troligen betonghus med ytterväggar U under 0.15

"aktiv FTX" med acctank, golvvärme och en effektiv braskamin/täljstenskamin för myseldning och stödvärme vintertid.
Ev kompleterad med LVVP, men misstänker att ytan på huset måste upp lite då för att nyttja det effektivt.

Bor i Skåne, så -24 vissa vintrar ;)
Sitter med elpatron och braskamin idag, har inga planer på byte närmsta åren. Blir troligen LLVP om byte sker, kombinerat med smartare styrning av elpatron och shuntningen av badrummets golvvärme.

Vedpanna (ev vattenmantlad kamin) dockad till rejäl acctank (flera kubik). Dessutom Ftx och något sätt att värma tappvattnet på sommaren (pump eller solvärme).

Fler röster och tips behövs.

Tyresö
Jag bor i Tyresö och jag hade valt en betongplatta med ingjutna vattenburna golvvärmeslingor och väggar av betongfyllda frigolitblock. kamin i vardagsrummet och en liten gammal gjutjärnskamin i köket (extra värmetillskott + en billig extra värmeplatta till matlagning på vintern)

Tyresö skrev:
Jag bor i Tyresö och jag hade valt en betongplatta med ingjutna vattenburna golvvärmeslingor och väggar av betongfyllda frigolitblock. kamin i vardagsrummet och en liten gammal gjutjärnskamin i köket (extra värmetillskott + en billig extra värmeplatta till matlagning på vintern)
Och vad tycks om det?

http://www.byggahus.se/forum/stenhus/161663-egenprojekterat-prefab-betonghus.html

Tyresö
kamilenski skrev:
Och vad tycks om det?

[länk]

Jo, det är en riktigt bra byggmetod - jag har ju sett och pumpat betong i ett antal såna huskonstruktioner - hela Stockholms komersiella byggnation är uppbyggt med den byggtekniken, enbart pga byggtiden förkortas med nästan 50 %. Huskonstruktionen är extremt stabil - fast pga av alla inbyggda köldbryggor (ett fåtal, men dom finns) så föredrar jag hellre betongfyllda frigolitblock och där blir det inte ett uns av köldbrygga fast med en lika stabil konstruktion.

Det är bara köldbryggorna jag hänger upp mej på. Det är mer eller mindre omöjligt för prefabindustrin att bygga bort dom - annars hade jag väldigt gärna bott i ett prefabhus.

Skulle byggt stort och tungt stenhus för att få ett rejält energimagasin för jämt inomhusklimat.

Stora treglasfönster som solfångare och ytjordvärme med frikyla för laddning av marken på sommaren.

Jamän, vänta.. så bor jag ju redan!! :):)

Köldrekordet denna vinter här hos oss på södra Gotland: -3 :P

Edit: Ett lite tätare hus vore dock bra.. f-n vad det drar i stenhögen..

Redigerat:
RoTe
12. Annat, nämligen FLIS.

Enköping, Mälardalen
Passivhus i sten, Mycket isolering, FTX, Solfångare...

mycke_nu skrev:
....

Edit: Ett lite tätare hus vore dock bra.. f-n vad det drar i stenhögen..
Har du borrat genom väggarna att det drar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.