1 817 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Vad hade ni satsat på "värme" idag om ni byggt nytt?
"aktiv FTX" med acctank, golvvärme och en effektiv braskamin/täljstenskamin för myseldning och stödvärme vintertid.
Ev kompleterad med LVVP, men misstänker att ytan på huset måste upp lite då för att nyttja det effektivt.
Bor i Skåne, så -24 vissa vintrar
Sitter med elpatron och braskamin idag, har inga planer på byte närmsta åren. Blir troligen LLVP om byte sker, kombinerat med smartare styrning av elpatron och shuntningen av badrummets golvvärme.
Ev kompleterad med LVVP, men misstänker att ytan på huset måste upp lite då för att nyttja det effektivt.
Bor i Skåne, så -24 vissa vintrar
Sitter med elpatron och braskamin idag, har inga planer på byte närmsta åren. Blir troligen LLVP om byte sker, kombinerat med smartare styrning av elpatron och shuntningen av badrummets golvvärme.
Jag bor i Tyresö och jag hade valt en betongplatta med ingjutna vattenburna golvvärmeslingor och väggar av betongfyllda frigolitblock. kamin i vardagsrummet och en liten gammal gjutjärnskamin i köket (extra värmetillskott + en billig extra värmeplatta till matlagning på vintern)
Och vad tycks om det?Tyresö skrev:
http://www.byggahus.se/forum/stenhus/161663-egenprojekterat-prefab-betonghus.html
kamilenski skrev:
Jo, det är en riktigt bra byggmetod - jag har ju sett och pumpat betong i ett antal såna huskonstruktioner - hela Stockholms komersiella byggnation är uppbyggt med den byggtekniken, enbart pga byggtiden förkortas med nästan 50 %. Huskonstruktionen är extremt stabil - fast pga av alla inbyggda köldbryggor (ett fåtal, men dom finns) så föredrar jag hellre betongfyllda frigolitblock och där blir det inte ett uns av köldbrygga fast med en lika stabil konstruktion.
Det är bara köldbryggorna jag hänger upp mej på. Det är mer eller mindre omöjligt för prefabindustrin att bygga bort dom - annars hade jag väldigt gärna bott i ett prefabhus.
Skulle byggt stort och tungt stenhus för att få ett rejält energimagasin för jämt inomhusklimat.
Stora treglasfönster som solfångare och ytjordvärme med frikyla för laddning av marken på sommaren.
Jamän, vänta.. så bor jag ju redan!!

Köldrekordet denna vinter här hos oss på södra Gotland: -3
Edit: Ett lite tätare hus vore dock bra.. f-n vad det drar i stenhögen..
Stora treglasfönster som solfångare och ytjordvärme med frikyla för laddning av marken på sommaren.
Jamän, vänta.. så bor jag ju redan!!
Köldrekordet denna vinter här hos oss på södra Gotland: -3
Edit: Ett lite tätare hus vore dock bra.. f-n vad det drar i stenhögen..
Redigerat:
Enköping, Mälardalen
Passivhus i sten, Mycket isolering, FTX, Solfångare...
Passivhus i sten, Mycket isolering, FTX, Solfångare...
Klicka här för att svara