M
-MH-: Det måste vara ett himla drag någonstans för att komma upp i den energin. ag tror inte du skall bry dig om rlren i källaren riktigt än (om du inte har källardörren öppen förstås?) Den lilla värmen som avges genom den gamla isoleringen hjälper till att värma upp källaren och huset ovanför.
11 svar · 7,3k läst
F
FELLE: Om stiftet verkar ok så kan det vara luft. Stäng alla slingor utom den som du har problem med. Sätt pumpen på högsta hastighet och se om du får ut någon luft. Det lär porla när luften kommer upp i fördelaren. Om pumpen försörjer andra fördelare eller något annat så stäng av dessa också så du får allt tryck på den aktuella slingan. Om detta inte skulle funka så får man koppla
7 svar · 3,2k läst
B
Bodtomte: Nej det är ett litet garage. Jag har köpt lite tätningslister och ska täta slagporten så gott det går. Kan nog vara ide att sätta 2Kw fläkten vid dörren och på golvet. Anledningen att jag satt den hängd från taket och längst in i garaget är att den var minst ivägen där. Provar detta och tackar för tipsen.
5 svar · 4,1k läst
L
Ljungaskog: Det e ju en automatsäkring som går så om den e varm eller ej kan jag inte säga. Det e inte någon av dom tre 20Amp huvudsäkringarna som går. Blir att försöka få tag på elektrikern igen antar jag o sen nästa steg e väl att ta kontakt en Daikin återförsäljare för vidare rådgivning.
2 svar · 2,9k läst
J
Josth: Viktigast vara sparsam med tvål och schampoo på vintern. Det torkar ut huden.
7 svar · 15,7k läst
P
pr95: [citat] men va bra att rören är lätta att komma åt då -så man kan ansluta värmen :) fram till det är det bara att isolera -finns färdiga former för rör Paroc tex.
12 svar · 2,6k läst
N
Norra Gotland: Nej, det sitter ingen Laddomat, däremot en äldre manick som kallas "Kurt" som jag nämnde ovan, den kan man ställa in vilken temp den ska släppa vatten till tanken. Det är möjligt att spjället ska stängas till men då blir det väldigt mycket rök i pannan. Varför har man annars ett skorstensspjäll?
8 svar · 1,2k läst
P
Pettz: Jag hade såna i mitt vardagsrums tak, började med att två lossnade och slutade med att allt lossnade. Dom som satt hos mig satt spikade i sponten /Christoffer
2 svar · 829 läst
L
Laban: Hej, ska fixa till gillestugan i källaren. Nu är där resterna efter utrivning av gammalt fuktskadat regelgolv, dvs betong med "dalar" i (där reglarna var ingjutna). Har ingen lust att bila ur 3 decimeter betong för att isolera, och har heller ingen lust att elda för maskarna. Tänker därför gjuta igen dalarna i betongen och sedan lägga FBS-golv med undergolvsventilation. Klickgolv på
0 svar · 709 läst
E
eviljava: [citat] Ja, då behöver du inte byta tätningslister... ;) En glad nyhet är ju att fasta fönster är betydligt billigare än öppningsbara, om du nu väljer att byta fönster i framtiden?
14 svar · 3,1k läst
Tyresö
Tyresö: [citat] Vi har 3-glas SP-fönster i hela huset, som är ca 8 år gamla - får väl anses som hyfsat nya i sammanhanget - vi har också kondensvatten i nederkant. Men vi har medvetet sänkt ventilationen, för att inte ha så extremt torr luft inomhus, som irriterar ögon och hals.
7 svar · 1,5k läst
E
EyEr0n: Tjena. Behöver en växlande termostat med extern sensor, typ kapilärrör. Reglerområde runt 0-130 grader? Några tips?
0 svar · 1,1k läst
S
santa fe: hallå... har en vedpanna i mitt hus sen -83 vid namn thermoved.. men när jag söker på det namnet får jag ingen träff någonstans.. :( någon som vet något om det märket på vedpanna.. behöver nämligen byta keramiken.. tack på förhand..
0 svar · 1,6k läst
N
norgren: Tack för ditt svar! Lite överkurs det där=) Inte så bra på att räkna ut sånt... Vet bara att den heter IVT Nordic Inverter 09 FR-N och är på 5KW Får kolla det där du skrev med avfrostning då. Ska åka förbi IVT imorgon och kolla om dom har några uppgifter på vad vår anläggning ska klara att leverera vid -10 osv. Fyll gärna på med ideér/råd. Tack på förhand!
2 svar · 5,9k läst
P
PST: Att "öppna spisar" ofta ryker in har nog alla som nån gång haft en sådan insett. Det krävs att det är kallt ute och helst att skorstenen redan är "varm" för att det skall fungera hyfsat. Dessutom försvinner ju , även när det inte ryker in, den största delen av värmen upp genom skorstenen. En spisinsats löser oftast problemen.
4 svar · 6,7k läst
A
Arne999: Visingsö http://www.kaminexperten.se/webshop.asp?show=prodinfo&infoid=3&menu=26 Läser ja beskrivningen på hemsidan står det ju iof "Säkerhetsavstånd till brännbart material: Bak 20 cm"
8 svar · 3,8k läst
A
analog: Jag har installerat några effecta komplett pannor i jobbet. Om det inte vore för att jag eldar med ved så skulle det stå en sådan i mitt pannrum. Tycker ni skall satsa på nåt liknande, finns säkert andra märken som är likvärdiga också... Den har iallafall automatisk sotning och regöring av brännaren. Inbyggd shuntstyrning, tankstyrning elpatron m.m. Behöver bara rengöras
1 svar · 693 läst
I
ichgary: Skulle väl tro att det inte finns någon kylslinga i din panna? Brukar ju vara rekommenderat att ha en sådan som komplement till övertrycksventilen för att kyla pannan OM den kokar.. Förmodligen därför han avrådde dig från att elda med ved när du har så lite vatten i systemet(lättkokat)..
6 svar · 2,0k läst
T
TOBBE E: Jag har två tryckkärl med olika storlek ihopkopplade och det funkar. Kör med samma förtryck i båda.
1 svar · 1,1k läst
P
plazmaboy: Hej! I huset finns en gammal gjutjärnspanna. Cirkulationspumpen sitter i elpannan. Det finns inga acc tankar i systemet. Hur skall shunten vara inställd? Den sitter också i samband med el-pannan. I och med att jag inte har några acc tankar, så antar jag att varmvattnet skall skjutsas ut lite snabbare i och med att värmen inte lagras någonstans... Finns det någon som har någon idé? Tack
0 svar · 584 läst
F
FredrikoKarl: Hittat problemet nu, den stänger aldrig av cirkulationen. Hur fixar man detta? För den ska man kunna stänga av, har fungerat förut.
2 svar · 711 läst
V
Valbobygge: Ljusade upp bilden något... å då såg jag bättre. Nipplarna har ingen egentlig funktion. Kan tänka mig att förra ägaren har tagit vad som funnits till hands för att plugga röränden. Rör dom inte om de kärvar, du kanske inte kan få dom täta igen. Eventuell luft går upp i rören till vardagsrummet. Förutsatt att du blivit av med luften så är problemrummen de på övervåningen med
3 svar · 6,4k läst
·
S
skuggan_pm: Har du en modern central typ C55 eller C56 är det busenkelt att konfigurera en termostat så att den styr flera slingor. Tar max 2 minuter om du vet vilka slingor som ska styras. Registrering av en termostat för flera kanaler 1 Tryck in och släpp knappen Test på reglercentralen. Testlysdioden tänds. 2 Tryck in och släpp knapparna för de valda kanalerna. Kanalernas lysdioder blinkar. 3
2 svar · 7,8k läst
M
mikaoj85: Det lät mer vettigt med 15-16 cm. För nu kommer ju mina element nästan uppe vid fönsterbrädan.. Jag ska prata med killen som utför jobbet ,så får han sänka elementen en bit om det går!
2 svar · 4,4k läst
H
högbergarn: Sotaren kommer ínte att bry sig, tar det eld i huset innan besiktningen så kommer försäkringbolagen att bry sig :)
5 svar · 8,6k läst
A
analog: Ja det är bättre att köra elementen så öppet det går och sen ställa tempen med shunten...
9 svar · 4,8k läst
D
Davidha: hej funderar på en sån panna jag med, fast har tänkt att köra med pellets i den och ibland med ved när man har tid. vad tror ni om det?
7 svar · 2,8k läst
T
tompaah7503: Förnuftet säger mig att sotaren inte bryr sig om vad för nåt man slänger på kanalväggarna, så länge det inte är en riskkonstruktion med avseende på gastäthet och brandfara. Det innebär ju dock inte att alla material är lika hållbara... Skriv i tråden om du får reda på nåt, också intresserad av detta.
2 svar · 2,6k läst
G
göstaberling: Hej! Vårat hus värmas med vattenburet system via kökspanna utan ackumulatortank. Andra våningen blir jätte varm men nere får vi inte tillräcklig med värme.Huset går på 200m2. Huset har ingen källare men vi kanske kan bygga på ett litet rum för en liten ackumolatortank. Nu ska vi dessutom byta kökspannan eftersom den här är 56 år gammal. Kan man även byta till en vattenmantlad
0 svar · 2,9k läst
T
Tonka: Hej, Bor i en villa med 104 m2 boyta i ett plan. Uppvärmningen är vattenburen el och kompletterande luft/luft-värmepump. Elpannan är en Nibe VVM300 med utegivare. Naturligtvis drar vi på l/l-vp:n ganska högt, 23 grader eller så. Vad jag funderar på är om det är någon ekonomisk vinst i att sänka gradantalet (alias stigartempen, alias kurvförskjutningen) på pannan, eller spelar det
0 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.