Värme allmänt
gronfelt: [citat] Ja, jag uttryckte mig lite slarvigt, de ska värmas med elslinga är tanken.
mulpac: [citat] Du behöver minst 0.1 bar per meter upp till högsta punkten.
Projektkvinna: Har samma problem med cirkulationspumpen som ni andra, min är en stor grön jätteklump som fn låter som ett tröskverk, den ska ut. Wilo Smart verkar bra men vilken ska jag välja? Kan någon råda mig ang byte av elpartoner i en kökspanna? Eldar uteslutande med ved och har två elpartoner som alternativ men dessa är sannolikt lika gamla som pannan (-76) Är det ekonomiskt försvarsbart att
hempularen: Har för mig att det finns en jättegammal tråd om det här någonstans. Det finns (eller fanns) en färdig produkt för ändamålet, ngn form av al. folie. Såvitt jag komemr ihåg från tråden så fanns det undersökningar som visade att det inte gav någon besparing.
norrbottenstorpet: Allt går väl att lösa, men jag skulle inte köra en sådan lösning utan att arbeta mot en acctank. Det finns VP som arbetar mot tank även med flytande kondensering och systemet shuntar sedan ut värmen som traditionella uppvärmningssystem gör. Det är nog att föredra. Så in med en tank i systemet, sedan kan man säkert på något sätt tillföra värme till VP slingan, t.ex. genom att
Ville_Vessla: [citat] Jag har den, maxtid 24h innebär den tid den kan gå på kontinuerlig avfuktning oavsett fukthalt(torka tvätt läge). I de automatiska lägena sköter den sig själv, ställ in önskad RH% och glöm bort den.
vedklyven: kolla så att spjället till skorstenen e helt öppen- det lilla titt hålet ska vara öppet,det e sekundärluft som ska tända gaserna-tittar du i hålet ska du se ett vitt sken (lågan)
schizo: Hej, Har en gammal Nibe EVC169 med en RVP 21. Den hade gått sönder men kom över en 31.31 som funkar. tyvärr var inte bara reglercentralen kass utan även shuntmotor är död. Nu sitter det en tryckande shunt och inte en vridande som verkar vara standard. Var hittar jag en passande shuntmotor?
poehls: hehe, det låter som en sund förklaring, tack du =)
CarMan: Hur som helst så borde du kontakta mäklaren eller tidigare ägaren. han vet nog vad som är fel & han är nog desutom skyldig att tågärda det.
Alfredo: Ja hur får man loss skruvar som kärvar? Perfekt passande mejsel, kanske 5-56 eller något liknande, knacka lätt med hammare, försiktig värme osv. Finns nog inget universalsvar. Misstänker att skruven kan vara av mässing och därmed mjuk och "lättskadad". I såfall är nog perfekt passande mejsel ännu viktigare.
ölk: vad bra...vill ju inte måla f...på väggen som man säger.Skall prata lite mera, längre fram, ang. det borr tekniska (nästa vecka), med killen som ordnade borrkillarna, då han själv också installerat IVT:n. Förlitar mej ju också på att borrkillarna sköter sitt jobb ordentligt i o m att dom fått jobbet av denna "större" firma som vi begärt hela offerten av, d v s borrning
Lasse001: Rätt Laban jag gjorde en tankevurpa där. För pumpens effektivitet skall diffen vara som du skriver.
silversmeden: [citat] Räknar på det, förbrukad mängd från i somras ca 9 kubik. Skulle tro att jag bränner ca 25 kubik (stjälpt)per år grejen är den att jag håller just nu på att leta absolut billigaste veden altså långved, men bönderna vill inte riktigt släppa den.q(;^;)p Snackade med Mellanskog och enligt dem skulle det inte va helt omöjligt när de ändå är här i krokarna o röjer med
Björn_K: Tack för svaren! De blir nog att jag lugnar mig med pellets tankarna. /Björn
Matss: blandningsventil - pump Rita ett schema...
AXS: Sätta upp någon typ av ventil? Gärna reglerbar.
Matss: [citat] Men enligt naturlagarna är värmetransporten proportionell mot temperaturskillnaden, så att värma utrymmet under golvet mer än nödvändigt ökar förlusterna nedåt. Sen är risken stor att det inte är absolut tätt i golvet vilket ger luftrörelser som vädrar utrymmet, även här blir förlusterna större vid högre temp. Sen så är det bra med låg temp på vattnet vid flera
Matss: Frigolit isolerar sämre än gullfiber och EPS mycket sämre...
Hendrix: Hej! Tack för ditt svar. Jo vi för står detta nu men det framgår ej någonstans vad som gäller dessutom sa vi klart av och tydligt vid beställningen vad som gällde. Vad skall man med diverse energisparprogram till på IVT 495 om de inte går att använda? Det är helt enkelt en fel konstruktion och användningsområdet och begränsningar borde klart och tydligt framgå i manualen. En
Rrrrr: Köp med elektronisk termostat om du ska ha radiatorerna i sovrum.. Annars blir du tokig av allt knäppande!
Matss: Pushen är väl ansluten mot befintligt radiatorsystem? I så fall måste endera by-passen i push 12 justeras eller övriga värmesystemet så att du får lite tryck fram till push 12. Läs instruktion
Matss: V65 är väl inte mycket billigare än Inova 50? Och dom spelar INTE i samma division. Det är tex värt en del att slippa övertändning.
D09: Tackar för infon... =) Hoppas fläkten gör mig nöjd till sommaren iaf... Då har jag min nibe310 installerad för värmen.. =)
prototypen: Min kulvert ligger på 60 cm och det är isolerat 1,2 m brett direkt ovanpå kulverten med 70 mm markskiva, för det mesta står kulverten stilla (tillskott till VP från verkstans pelletspanna) och den fryser inte trots att det är väg ovanpå. Umeå är ju inte den varmaste delen av Sverige men fryser gör den inte. Protte PS Om du är rädd att kulverten fryser när du är i Thailand, hur