Som relativt nybliven golvvärmeägare försöker jag förstå hur systemet fungerar och det kanske finns några här som kan hjälpa
mig med mina frågor.

Huset är på två plan och har fjärrvärme som värmekälla. Vattenburen golvvärme ingjuten i plattan (ca 85 kvm) med rumstermostater,
och radiatorer med vattenburen värme på andra våningen.

Bifogar en bild på golvvärmecentralen.

1. För att begränsa framledningstemperaturen, är det den vita runda termostatvredet nere till höger som är till för detta?

2. Om ja på första, går det att spärra så att inte termostatvredet ändras av misstag?

3. Påverkas max framledningstemp av innetemperaturen (temperaturen runt termostatvredet)?

4. Den röda lilla ratten ovanför termostatvredet, vad är den till?

5. Ståltråden mellan termostatvredet och röret en bit ovanför, vad är det till?

6. Vad kan anledning vara att det sitter dubbla termometrar ganska nära varandra på framledningsröret?

7. Vad kan en rimlig max. framledningstemp vara för att golvet ska vara max 27 grader? Är 35 rimligt?

• IMG_0326.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. troligen
2. med tejp?
3 se 5
4 Vet ej
5 Tråden är ett kapilärrör, termostatens (nere höger) har sin känselkropp i änden av röret.
6 Vet ej
7 Prova och mät, 30 tycker jag vore mera rimligt med ett bra flöde genom slingorna.

Protte

Här är min teori, men observera att jag inte är någon expert på just din anläggning.

1. Ja.
3. Nej
5. Det är ett s.k. kapilärrör som går mellan termostatens givare och reglerdel, givaren sitter på varma sidan i golvvärmekretsen och termostaten försöker då se till att det alltid är konstant temp på vattnet i golvvärmeslingan oberoende av framledningstemp (till shunten) och innomhustemp.

4: man kan blanda in returvatten med den ventilen...Den kan användas om man har för litet vatten till slingorna och eller kör utan pump för slingorna..

1. Ja, ladda ner bruksanvisning på uponor.se
3. Nej
4. Strypning av by-pass => bestämmer hur mycket pumpen suger från matningen
6. Det är två olika detaljer som skruvats ihop
7. Rimlig max framledning är det som krävs för att hålla tempen inne när det är kallt, 27 grader golvtemp är inte heligt...

Tack för många bra svar. Nu har jag lite bättre koll på hur det hänger ihop.

Har nu kört golvvärmesystemet ett tag och har noterat vissa egenheter enligt följande:

1. Har termostatvredet i botten (lägsta möjliga) och framledningstempen håller sig då på 33-35 gr. Det går alltså ej att få ner framledningstempen mer. Detta ger en rumstemp på ca 21-23 gr vilket är helt ok, men finns alltså inga marginaler om man skulle vilja sänka.

2. Om det av ngn anledning blir så varmt inne att alla rumstermostater slår ifrån, alltså ingen av golvvärmeslingorna behöver värmas, då ökar tempen på både framledning och returledning till ca 40 gr (men inget vatten släpps ut på slingorna). Med andra ord så blir framledningstempen då varmare än vad termostatvredet är inställt på.

Finns några logiska förklaringar på detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.