1 507 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Kulvert
Min kulvert tappar vattnet när den kallnar. Jag har ett tryckkärl på 150L i pannrummet och
20L vid slaven. Tycker att den ute i pannrummet inte håller uppe nåt tryck, har försökt med kompressorn och trycka i luft, men det verkar tomt i kärlet, inget vatten.
Det tar två timmar innan den börjar ladda in varmt vatten.
20L vid slaven. Tycker att den ute i pannrummet inte håller uppe nåt tryck, har försökt med kompressorn och trycka i luft, men det verkar tomt i kärlet, inget vatten.
Det tar två timmar innan den börjar ladda in varmt vatten.
Hela systemet tappar tryck, när det kallnar, trots att jag har expansion på 150+20L. Om jag knackar på hydropressen på 150L, så verkar den tom, när systemet är varmt och jag har 1 bars tryck, borde väl vara vatten mot blåsan då. När det kallnar så går det ner till 0.15 bar och det är då som cirkpumpen för kulverten tappar vattnet och står och pumpar tom.
Ok, det är nog inte hydropressen du knackar på utan expansionskärlet, eller?harryerik skrev:Hela systemet tappar tryck, när det kallnar, trots att jag har expansion på 150+20L. Om jag knackar på hydropressen på 150L, så verkar den tom, när systemet är varmt och jag har 1 bars tryck, borde väl vara vatten mot blåsan då. När det kallnar så går det ner till 0.15 bar och det är då som cirkpumpen för kulverten tappar vattnet och står och pumpar tom.
Jag fattar det som att det är en värmekulvert som tappar tryck.
Är trycket 1 bar i systemet? Vad har du för luft-tryck i expansionskärlet? (du måste koppla bort kärlet för att justera lufttrycket, alternativt öppna säkerhetsventilen)
Hur stort är systemet? Kärlet kanske är för litet? Eldar du med ved mot ackumulatortankar?
Det är inta bara för lite vatten i systemet?
Ja det är naturligtvis exp i slutet system. Jag har en ganska ny vedpanna, 40 kW och acc tankar på tot 1500L, ute i garagebyggnaden. Ca 25 meter kulvert, slav i huset på 800L. Laddomat mot tankarna och även på kulvertstyrningen. Har försökt trycka luft i kärlet, men det verkar inte funka, skall jag koppla bort det måste jag ju tömma halva systemet, det kanske är enda sättet, vilket tryck skall det vara i tom tank?
Sen har jag ingen backventil i kulverten, vid slaven, men har för mig att det sitter en i laddomaten för kulverten (Laddomat 31). Tacksam för ideer, kanske bara är luft i exp som fattas.
Sen har jag ingen backventil i kulverten, vid slaven, men har för mig att det sitter en i laddomaten för kulverten (Laddomat 31). Tacksam för ideer, kanske bara är luft i exp som fattas.
Du har troligtvis för liten expansion med för högt förtryck
Normalt brukar man klara sig med ett förtryck på ca. 0.5-.7 bar med 2 plan
Expansions tankvolym bör vara minst 10% helst mera så varierar inte trycket så mycket i systemet
pannvolym,acc1500 ,slavtank 800 +radiator/golv värmerör kulvert =volym/10=expansionsvolym
Normalt brukar man klara sig med ett förtryck på ca. 0.5-.7 bar med 2 plan
Expansions tankvolym bör vara minst 10% helst mera så varierar inte trycket så mycket i systemet
d^_^b
pannvolym,acc1500 ,slavtank 800 +radiator/golv värmerör kulvert =volym/10=expansionsvolym
Håller med föregående inlägg. Om man gör en enkeluppskattning (vet ju inte hur många radiatorer du har mm), så borde du ha minst dubbelt så stor expansionsvolym som du redan har.
På så stora expansionskärl brukar man alltid montera en avstängningsventil, för att man lätt ska kunna justera förtrycket utan att behöva tappa ner systemet.
Tänk dock på att säkerhetsventilen inte får blockeras via avstängningen utan den ska vara på "rätt sida av avstängningsventilen"
På så stora expansionskärl brukar man alltid montera en avstängningsventil, för att man lätt ska kunna justera förtrycket utan att behöva tappa ner systemet.
Tänk dock på att säkerhetsventilen inte får blockeras via avstängningen utan den ska vara på "rätt sida av avstängningsventilen"
Klicka här för att svara